22 май 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Takata пред фалит заради над 50 милиона дефектни въздушни възглавници

Съвсем скоро от картата на автомобилостроенето най-вероятно ще изчезне японският производител на въздушни възглавници Takata. Проблемът засяга над 20 автомобилни производителя, най-вече в САЩ. В последните месеци скандалът мина в сянката на Дизелгейт, но по всичко личи ще има по-тежки последствия за японската компания, отколкото а проинилите се германци.

Техническата неизправност във въздушните възглавници идва от механизма за надуване на предпазното устройство. В следствие на лошото инженерно решение е станало ясно, че при инцидент и отварянето на въздушната възглавница, от нея политат метални шрапнели, способни да убият, вместо да спасят пътниците. Именно такъв е и случаят със 17-годишно момиче, което загуби живота си, "простреляно" от еърбега при лека катастрофа в Тексас.

Дефектните възглавници са около 7 милиона, но по-големият проблем е, че от Takata не могат да определят от коя партида са. Това умножава многократно проблема и редица производители се презастраховаха, като обявиха масово изтегляне на свои модели за отстраняване на опасната част. От Toyota обаче обявиха, че ако няма налични части за подмяна на дефектния елемент, то препоръчва изключване на системата и известяване на пасажерите, че пътуването им не е обезопасено.

От Toyota твърдят, че няма пострадали или загинали в следствие на повредата в техни автомобили, но през септември New York Times публикува разследване, според което има докладвани 139 случая в различни марки автомобили, при които въздушната възглавница на Takata е причинила наранявания. Поне 30 от тези случаи (сред които и два, завършили със смърт) са в автомобили на Honda. Нещо повече, според Times и Honda, и Takata са знаели за проблема, но умишлено са скрили фактите от Националната агенция за пътна безопасност на САЩ.

През последните няколко години Takata опита да си измие ръцете с най-разнородни обяснения, че проблемът не е в производителя, а в други звена по веригата. Първо беше съобщено, че химикалите в газовия патрон са съхранявани неправилно, което е причина за дефекта. След това пък опасната възглавница се оказа повлияна от влагата, а като обяснение дори са замесени и ръжда, та дори и дъвка, която е попаднала върху капсулата в един от случаите.

Според Reuters през 2008 година фабриката на Takata в Мексико е произвеждала необезпокоявано въздушни възглавници с брак от шест до осем пъти над допустимите норми или 60 до 80 дефектни газови патрона на 1 милион възглавници.

Преди дни компанията обяви, че трябва да подмени устройствата на още 35 милиона автомобила, след като веднъж бяха извикани за корекция близо 29 милиона. Поправките ще струват на компанията около 3.5 милиарда долара, което надвишава дори цената и на стоковата борса. В още по-лошия случай може да се наложи подмяната на близо 290 милиона газови патрони за "скромната" сума от 25 милиарда долара, което очевидно е извън възможностите на изглежда крайно обречената японска компания.



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:22 1
+ 0
- 0
sffsdf10709
 
Още от : Бизнес
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.