Volkswagen печели милиарди и закрива хиляди работни места
Фолксваген взима остър завой към елекромобилност. В хода на тази маневра е и заплануваната нова фабрика в Източна Европа. Концернът представи бляскава финансова равносметка, зад която има обаче и сенки, разкрива Хенрик Бьоме от "Дойче Веле".
Концернът Volkswagen се бори на няколко фронта. На единия – срещу последиците от дизеловия скандал. В Германия обаче все още не са започнали сериозни съдебни действия по въпроса. Освен това концернът се ориентира към важен стратегически обрат. Целта е до 2050 година емисиите въглероден двуокис да бъдат сведени до нула. До края на 2019 година трябва да започне серийното производство на новият електромодел ID.
Фолксваген форсира преминаването към електромобилност. В представения годишен доклад се казва, че в рамките на десет години концернът ще увеличи производството на електромобили до 22 милиона. Ще бъде разширена и палитрата на електромобилите - от 50 на 70 модела. С тази офанзива Volkswagen иска окончателно да загърби дизеловата криза и да се превърне във водещ на пазара на електромобилите.
Плюс 12 милиарда евро, минус 14 000 работни места
Тази промяна обаче струва пари. През следващите пет години концернът ще инвестира над 30 милиарда евро. А ако към тях се прибавят и разходите за дигитализиране, за мобилни услуги и автономна мобилност, сумата набъбва до 44 милиарда евро. При това през изминалата година Фолксваген трябваше да плати още 3,2 милиарда евро глоби заради с дизеловия скандал. И независимо от всичко за същата година е генерирал печалби от 12,1 милиарда евро след данък, продавайки по цял свят 10,8 милиона превозни средства. Това също е рекорд. Оборотът също е нараснал с над 6 милиарда и е достигнал 235,8 милиарда евро.
Но зад бляскавите цифри има и сенки. Радикалният завой към електромобилност ще доведе до съкращаване на работни места, защото производството на Е-коли изисква по-малко труд. До 2020 година ще отпаднат 14 000 работнни места. Това вече е договорено със синдикатите. Но самите синдикати имат и много критики. От работническия съвет заявяват, че във Волфсбург съществуват проблеми с производството на новия Голф 8, а в Цвикау- с подготовката за серийното производство на ID. "Всичко това се проблеми на мениджмънта и нямат нищо общо с работниците", заяви Бернд Остерло за вестник Зюддойче цайтунг.
8,5 милиона за шефа
При представянето на годишния доклад шефът на концерна Херберт Дийс не остави никакво съмнение накъде „пътува“ Фолксваген. Все още имало да се наваксва по отношение на рентабилността. „А това не може да стане само с намаляване на персонала и частично пенсиониране", заяви той. В същото време самият Херберт Дийс получи доста голямо повишение на заплатата: от 5,2 на почти 8,5 милиона евро през миналата година. Разбира се, за свое оправдание той може да припомни, че заплатата на бившия шеф Мартин Винтеркорн беше достигнала рекордното равнище от 17 милиона евро.