България е на 6-о място в Европа по брой коли на метан
У нас е най-изгодно да караш на природен газ
В автомобилния свят през последните години все по-категорично започна да се налага едно сравнително ново решение, което съчетава екологичните предимства с ниските разходи при шофиране. Това са автомобилите на метан (компресиран природен газ).
Този тип коли са все по-предпочитани както за градски, така и за извънградски пътувания. Факт е, че за няколко години голяма част от световните автомобилни гиганти се „снабдиха” с огромен брой фабрични коли, работещи с природен газ. Техните покупни цени не са много по-високи от "чисто" бензиновите и дизеловите модификации. А пък и преоборудването на бензинов автомобил за работа с метан технологично е като това при пропан-бутана.
Най-съществена е разликата в цената на горивото. Килограм метан (еквивалентен на около 1,6 л бензин или пропан-бутан) в момента струва 1,50 лева, при 2,31 лева за литър бензин. Простите сметки показват, че за 100 километра пробег с кола на метан ще платим само 7,50 лева (при разход 5 кг/100 км), а емисиите на въглероден двуокис ще бъдат около 137 грама за километър.
Като сравним разхода на гориво на автомобила, ясно се отличават предимствата, а оттам и причините повечето таксиметрови фирми у нас да ползват коли на природен газ. С такъв автомобил пътуването от София до Варна за лятната почивка ще ни струва около 32 лева.
В България близо 65 000 автомобила се движат на природен газ. По този показател страната ни се нарежда на шесто място в Европа. С увеличаване броя на автомобилите на природен газ логично нараснаха и метанстанциите у нас. Местата за зареждане в страната вече са над 100. В последните години в обръщение на пазара вече са и домашни станции, от които собствениците на автомобили с метанови уредби могат да зареждат автомобилите от собствените си гаражи. Това допълнително популяризира идеята за използването на природния газ в транспорта.
В света повече от 22 милиона автомобила се движат на метан, а 10% от тези автомобили са в Европа. Развитието на тази икономическа и екологично ефективна алтернатива при автомобилите е най-силно там, където са налице политики за насърчаване. В Швеция усилията на правителството са насочени към това 50% от автомобилите до 2030 година да се движат на метан, а Италия има силна програма за алтернативното гориво, датираща от десетилетия насам.