Chevrolet Colorado ZH2: военен офроудър, задвижван от горивни клетки
Армията на САЩ иска да разбере как водородните горивни клетки ще се справят на бойното поле и за целта работи с General Motors по този екстремен оф-роудър. Наречен Chevrolet Colorado ZH2, пикапът е заменил конвенционалния двигател с вътрешно горене за задвижване с горивна клетка, която може да се сваля.
От GM са работили с Центъра за развитие и изследване на танкове и автомобили на американската армия, като Chevrolet Colorado ZH2 е разработен за по-малко от година. Бруталният оф-роуд модел изглежда готов за бойни подвизи, но реални тестове ще започнат следващата година. Машината използва удължена версия на платформата на Colorado, като е с повишено и усилено окачване, което, в комплект с 37-инчовите гуми би трябвало да преодолява безпроблемно всякакви препятствия.
Най-интересната функция за работа в бойни условия е т. нар. Exportable Power Take-Off. Благодарение на технологията, войниците могат да закарат пикапа до някое диво място, където има нужда от електричество, да свалят горивната клетка от пикапа и да я използват за захранване с ток на стационарни обекти като команден пост, полева болници и други подобни.
GM ще работи по настройките на автомобила на полигона Милфорд до началото на 2017 година. След това започва истинската работа на машината, тъй като Colorado ZH2 ще бъде предоставен на военните за полеви изпитания. "Следващата година, очакваме да научим от армията за предела, на който задвижването с горивни клетки е способен по време на реални бойни изпитания", заявява Чарли Фрийз, бос на отдела за горивни клетки в General Motors.
Американската армия иска да разбере как традиционните предимства на електрическите превозни средства с водородни горивни клетки (FCEV) ще се внедрят в битка. Така например, тези системи не са толкова шумни като двигателите с вътрешно горене, което ги прави перфектни за разузнавателни мисии. Електромобилите също така отделят по-малко топлина, което би могло да ги направи "по-невидими" на бойното поле. Електрическите мотори също така са подходящи за придвижване по тежки терени, тъй като максималният им въртящ момент е достъпен от старта. И последното, но не по важност, нещо е фактът, че горивната клетка отделя водна пара при работа, което означава, че войниците ще имат още един източник на вода на бойното поле.
General Motors работи и по още един водороден проект, заедно с американския флот. Става въпрос за задвижван от горивни клетки подводен дрон (на снимката над текста). Целта е да се създаде подводница, която да издържа в морето поне 60 дни без нужда от презареждане. В момента, автопроизводителя тества машината в басейни и скоро би трябвало да започне изпитания в океана.