Първият водороден влак тръгва в Германия
Влаковете са синоним с електричество, но това не всичко е както изглежда. Колкото и да е развита ЖП мрежата на една държава, винаги може да има отсечки, в които локомотивите не могат да разчитат на ел. мрежа. В такъв случай се налага използването на дизелов мотор, който както знаем бълва доста вредни емисии.
Френската компания Alstom решава проблема с алтернатива, която не отделя нищо повече от вода. Звучи познато? Не е случайно. Това е защото влакът използва водород. Същата технология се тества и обсъжда в автомобилния свят и веднага се връщане към Honda FCX Clarity, която се опита да стартира революцията.
Тази революция обаче не е никак лесна, защото от една страна съхранението на втечнен водород не е никак лесно, а като допълнително предизвикателство се явява изграждането на мрежа от зареждащи станции. Ето затова, за да се случат промените, е необходима решителна насоченост, която повечето производители поне засега не са показали. Има и защо - проблематичният водород намери своята алтернатива в лицето на батериите. Същите не са опция за влакове, защото биха добавили огромно тегло, a за разлика от колите релсовите машини имат фиксиран маршрут. Това означава, че е необходимо изграждането на малък брой зареждащи станции на точно определено място.
Крайният продукт на Alstom е екологично чистият iLint. Той е базиран на вече съществуващия модел Lint, но с някои важни нововъведения като водородни резервоари и горивната клетка, разположени на покрива на купетата. Литиево-йонните батерии, инверторът, преобразувателите и електрическият мотор са скрити под пода на купето.
iLint ще влезе в експлоатация в Северозападна Германия преди края на 2017 г., като засега из цялата страна са поръчани 14 влака. Норвегия, Холандия и Дания също проявяват интерес.