21 екипажа стартират в рали България
По-добре късно, отколкото никога. Баналната поговорка важи с пълна сила за 46-то издание на рали България. Състезанието, което е флагманът на родния автомобилен спорт от десетилетия, беше пред безпрецедентно отменяне, но все пак ще се проведе на предварително предвидените дати - от 17 до 19 юли край Боровец и Костенец. Организаторите обещаха, че въпреки затрудненото финансово положение, компромиси няма да бъдат правени, най-вече с мерките за сигурност.
В резюме, рали България 2015 ще се проведе в два състезателни дни - събота и неделя, като церемониалният старт е в петък, 19:30, на централния площад в Самоков. Заявилите участие 21 екипажа (ще трябва да се изчака техническия преглед за окончателния брой стартиращи) ще премерят сили в 195 състезателни километра в 14 етапа. Най-дългият е Шиндар - 34 км.
Лошата новина тази година е, че огромен брой от познатите лица липсват. След като в последните години редица от популярните пилоти окачиха каските на пирона - Димитър Илиев, Ясен Попов, Петър Гьошев, а в последствие и Крум Дончев, изглежда шансът за българска победа става съвсем илюзорен. Трагичният инцидент, отнел живота на Тодор Славов на рали Твърдица, продължава да виси като тъмна сянка над целия спорт. Няма да видим и обичайни топ пилоти като Игнат Исаев и Пламен Стайков. В отсъствието на тези имена в най-големия клас RC2 ще имаме само един представител - Георги Василев с навигатор Стефан Добрев с Mitsubishi Lancer Evo 9. В надпреварата за автомобили с един двигателен мост по традиция фаворит е екипажът на Антон Титов/Венцислав Мирчев с Citroen DS3 R3T, а тяхна сериозна конкуренция ще са Борис Григоров/Ангел Башкехайов със Citroёn C2.
Участие в рали „България“ ще вземат 5 екипажа от чужбина. Това са Мурат Бостанджъ/Онур Ватансевер от Турция, Рашид Ал Кетби/Карина Хеперле от Дубай, Гурал Еркан/Арас Дингер от Турция, Рок Търк/Бланка Кацин от Словения и Золтан Бешанек/Гйоргйо Пап от Унгария. Бостанджъ ще дебютира на борда на Ford Fiesta R5, със същия автомобил е специалистът на макадам Ал Кетби.
Общо 15 от автомобилите са записани за трофей "Георги Янакиев" за нехомолгирани автомобили в памет на дългогодишния лидер на българския автомобилизъм. Освен неговото име, на всички трофеи ще бъде гравирано и това на Тодор Славов.
Въпреки че предварителните заявки за Hyunday Rally Trophy бяха първоначално 4, в последните часове стана ясно, че само два екипажа ще се включат в надпреварата - Григор Григоров/Янаки Янакиев и Дочо Цвятков/Линда Багерова. Точно в този ред те завършиха в първото изпитание в Твърдица, а нова победа на Григоров ще предреши шампионата преди последния кръг - рали Сливен.
В четвъртък приключиха и опознавателните дейности и някои от главните действащи лица споделиха впечатлението си от трасетата:
Мурат Бостанджъ, Ford Fiesta R5
„Честно казано, приятно съм изненадан от етапите. Казаха ми, че пътищата са доста разбити, но всъщност асфалтът се оказа добър, много по-добър от много турски асфалтови етапи. Има обаче места, където е много хлъзгаво и там трябва много да се внимава. Етапите са интересни, някои са доста трудни и според мен, не са толкова бързи, колкото очаквахме.”
Рашид Ал Кетби, Ford Fiesta R5
„За сезон 2015 целта ни е да спечелим първото място в Европейския рали трофей (ERT), така че за нас рали „България” е много важен старт. Вече записахме две участия в ERT в Румъния от началото на сезона и се надявам, че тук ще вземем максимално много точки.
„Асфалтовите отсечки не са силната ми страна, имам много богат опит на макадам, но етапите в България ми харесват, интересни са, но и доста хлъзгави, което може да поднесе неприятни изненади.”
Георги Василев, Mitsubishi Lancer Evo IX
„Още е рано да правим сметки за това докъде ще стигнем в ERT през този сезон. Първо ще видим какво ще постигнем на рали „България”, а след това и в домашното ни рали „Сливен”. Отсечките са добре подготвени, по-добре от миналата година, организаторите са се постарали.”
Калин Бенчев, Subaru Impreza
„За нас рали „България” е едно голямо изпитание, тъй като стартираме с на практика напълно нов автомобил – вече разполагаме с повече мощност – 380 конски сили, 6-степенна секвенциална скоростна кутия, ново окачване, електронно управление на диференциалите, нови спирачки, нова електроника, която управлява работата на мотора. Работихме денонощно по колата и ще я тестваме по време на шейкдауна. Етапите ми харесват, има някои бързи места, но след първите минавания явно ще трябва да коригирам записките си, тъй като тепърва ще разкриваме истинските възможности на новата ни кола.”