Дакар 2017: предрешени ли са нещата след предпоследния етап?
Ден преди края на рали Дакар 2017, ситуацията в различните класове на оф-роуд маратона изглежда кристално избистрена. Вече можем на 90% да поздравим шампионите в това издание на латиноамериканската надпревара, тъй като последният етап е от символичните 64 километра и предвид разликите в класиранията, не се очакват някакви драми (както показва статистиката до момента).
При мотоциклетите, Honda се отчете с перфектна двойна етапна победа в 290-километровия специален етап от Сан Хуан до Рио Куарто. Най-бърз за японците бе Хоан Бареда, който отмъкна близо две минути на съотборника си Пауло Гонсалвеш и 5 минути над конкурента Адриан Ван Беверен (Yamaha). Единствено Ван Беверен има някакви шансове да стъпи на подиума на рали Дакар 2017, тъй като в генералното класиране е на по-малко от минута след Херард Фарес Гел (4-и за деня).
Това ще е най-сериозния дуел в последния ден на ралито, тъй като Сам Съндърленд и Матиас Валкнер са твърди титуляри за челните две места, докато Бареда и Гонсалвеш имат да избиват теоретично 10 и 15 минути, за да стъпят на почетната стълбичка. а ако не беше едночасовото им наказание от първата седмица на ралито, биха се поздравили с двойната победа в ралито. Но, фактите показват друго...
В класа на ATV-четириколките, Сергей Карякин е недостижим по пътя към първата си титла в рали "Дакар". В едва 4-ото си участие (включително отпадане през 2015 г.), руснакът взе поредна етапна победа, а предвид проблемите на Игнасио Касале в отсечката, авансът му е чудовищен - час и 16 минути! Победителят от 2014 година Касале ще трябва да се задоволи с второто място, а след предпоследния етап, с "бронзовия медал" е на път да се поздрави аржентинецът Пабло Копети.
Уникален бе дуелът между Себастиан Льоб и Стефан Петерханзел при автомобилите. Пилотите на Peugeot до днес имаха сравнително изравнени възможности за титлата, но въпреки етапната победа на Льоб, 19-те секунди преднина не му дават шанс за победата, предвид 5-те минути аванс на Петерханзел в генералното. Така, почти със сигурност можем да поздравим "г-н Дакар" с неговата 13-а титла в рали Дакар! Нещо повече, в третата година от завръщането си в рали рейда, Peugeot може да се поздрави с тройна победа - нещо, което бяхме отвикнали да виждаме след края на "ерата Volkswagen" в Латинска Америка...
Ето и моменти от битката между двамата французи:
Въпреки големите надежди, които Toyota възлагаше на Насър Ал Атия и Жиниел Де Вилиерс, най-добър пилот на японците се оказа Нани Рома. Шампионът от 2014 година с кола и от 2004 с мотоциклет, в последните две години бе карък, но тази година се раздаде докрай и се хареса дори и на най-големите скептици относно възможностите му зад волана. Колкото до Mini X-Raid, то рали Дакар 2017 е пълно фиаско за отбора, въпреки новия автомобил и тимът от Требур ще се задоволи единствено с 6-о - 7-о място на Орландо Теранова и Якуб Пржигонски.
Що се отнася до камионите, Едуард Николаев (Камаз) взе етапната победа с преднина от едва 52 секунди пред Федерико Виягра (Iveco). Това ще рече, че руснакът може да се поздрави с втората си победа в рали Дакар, предвид аванса си от цели 17 минути пред съотборника си Дмитри Сотников и почти 39 на Херард Де Рой (Iveco) в генералното класиране.
Очаквайте и окончателното класиране на рали Дакар 2017!