22 февруари 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Дакар 2024: това са новите крале на пустинята

Обрати и очаквани победи в последните километри на мегамаратона

Рали Дакар 2024 вече официално е в историята! 46-ото издание на надпреварата може би бе най-тежкото, най-динамичното и най-интересното, поне откакто се провежда на територията на Саудитска Арабия.

Карлос Сайнц донесе така очакваната победа на Audi след две неособено успешни участия и като приятен подарък преди края на рали-рейд програмата на немския производител. Това е четвърта титла за Матадора, който вече се отбеляза през 2010 година с Volkswagen, през 2018-та с Peugeot и през 2020 с Mini JCW Buggy. Четири победи, с 4 различни марки и по 2 на две локации – в Южна Америка и в Саудитска Арабия.

Audi пък става третата марка на немския конгломерат VAG, която се разписва като победител в легендарното пустинно рали след Volkswagen и Porsche. Разбира се, някои биха приписали сериозно участие на „четирите ринга“ в знаменитата победа на VW Iltis и Фреди Котулински през 1980 година, тъй като именно върху всъдехода, достигнал най-бързо до бреговете на Розовото езеро в Сенегал тогава, са се правили финалните настройки на знаменитата 4х4 система quattro на марката.

Иначе, Себастиан Льоб, който изживя най-кошмарния си ден вчера, взе последната етапна победа в рали Дакар 2024. Това, обаче, не достигна на пилота на BRX да вземе второто място и в крайна сметка остана трети. А „сребърният медал“ тази година отиде у Гийом Де Мевиус с Toyota, който на финала се оказа с 5 минути аванс, макар че бе с толкова зад Льоб в последната отсечка.

При мотоциклетите Рики Брейбек взе заслужената си втора победа, след като се разписа през 2020 година. Американецът се оказа най-добрия стратег на две колела и макар че на моменти бе сериозно притискан от Рос Бранч, удържа лидерството си. Това е втора титла за Honda, откакто японците се завърнаха в рали-рейда този век и общо осма в цялостната история на марката в рали „Дакар“.

Рос Бранч от тима на индийската Hero определено бе една от приятните изненади на две колела. Пилотът от Ботсвана участва в своя шести Дакар, като в две от изданията не завърши. Той бе обявен и за най-добър дебютант с 13-ото си място през 2019 година, а сега показа качества, които го нареждат сред важните фактори в категорията от тук нататък.
Honda взе и третото място в лицето на Адриан Ван Беверен, а като утеха за дългогодишните доминатори от КТМ може да се смята последната етапна победа, която бе за Кевин Бенавидес.

В клас ATV, от самото начало на рали Дакар 2024 се оформи дуел между Мануел Андухар и Александр Жиру. Аржентинецът вече бе победител през 2021, докато в последните две години титлите бяха за френския му съперник. Сега, отново бе ред на Андухар, който удържа победата с 8 минути аванс, като битката с Жиру бе до самия финал и, макар французинът да взе етапната победа, двамата финишираха с разлика от едва 15 секунди.

При Challenger бъгитатa, големият шок дойде в началото на последния етап. Лидерът в класа Мич Гютри имаше солиден аванс от над 25 минути пред Кристина Гутиерез преди старта. Само на 7 километра след началото на отсечката, обаче, американецът спря заради повреда в турбото на своя Taurus и загуби над 20 минути в отстраняване на проблема. Така разликата му с испанката буквално се изпари, а в допълнение, във втората част на етапа, на 138ия километър, получи и повреда в трансмисията, с което изгуби титлата буквално на няколко километра от финала.

Така, новият победител при модифицираните леки машини е Кристина Гутиерез, при нейното осмо участие в маратона и четвърто при маломерните бъгита. А догодина очакваме да видим испанката като един от фирмените пилоти на Dacia. Подиума допълниха Рокас Бачушка и ветеранът Франциско „Чалеко“ Лопез.

Напрегнато бе и в класа на SSV-бъгитата, където преди днешния старт разликата между лидера Ксавие Де Султре и Жером Дьо Садле бе по-малко от три минути. Дьо Садле даде всичко от себе си и успя да изпревари Де Султре в последната отсечка. Разликата между двамата, обаче, бе едва 54 секунди и в крайна сметка бившият мотоциклетист устиска за своята първа победа в рали Дакар! А стретото място може да се похвали местният пилот Язир Серайдан, който показа изключително константно темпо.

При камионите нещата се избистриха още преди няколко дни. И Мартин Мачек заслужено грабна първата си победа в рали Дакар, ставайки вторият чешки пилот, триумфирал в класа, след легендарния Карел Лопрайс, чиито племенник Алеш бе сред основните претенденти тази година, но ще трябва да се задоволи с второто място. Топ 3 допълни Митчел Ван Ден Бринк с Iveco, който е на едва 21 години.

Що се отнася до Dakar Classic 2024, испанецът Карлос Мила с Toyota успя да подобри миналогодишното си постижение, когато се класира втори, с най-добро представяне сега и титлата при историческите машини, произведени до началото на нашия век. Второто място бе за италианеца Лоренцо Тралио с Nissan, а подиумът допълни сънародникът му Паоло Бедески с Toyota.

И така, Дакар 2024 вече отмина, но още отсега се говори за Дакар 2025. Засега е почти сигурно, че маратонът отново ще е на територията на Саудитска Арабия, стига, разбира, се конфликтите в региона да не ескалират.

Отдавна стана ясно, че Dacia възнамерява да влезе в надпреварата с болид, до голяма степен базиран на настоящия BRX на Prodrive. Пилоти на марката ще са Себастиан Льоб, Кристина Гутиерез и Насер Ал Атия, стига на катарецa да му се разминат гневните чувства от тазгодишните му несполуки.

Ford е другият нов играч, който ще се бори за победата догодина. Да, американската компания влезе още тази година с три машини, едната от които пилотирана от ветерана Нани Рома. Но това бе само „опипване на почвата“. Докато течеше тазгодишното състезание, от „синия овал“ загатнаха за изцяло нова машина Raptor, която ще видим по трасетата догодина. Явно лансирането именно на „хищническата“ версия на някои от моделите (F-150, Ranger и Bronco) ще е основната маркетингова цел на производителя. А от дни текат упорити слухове, че водещ пилот на Ford ще е не кой да е, а настоящият шампион Карлос Сайнц, който има добри спомени от марката, когато се състезаваше в Световния рали шампионат WRC през миналия век.

Разбира се, има и някои слухове, които е малко вероятно да се случат. Първият е за влизането на Porsche в надпреварата, с болид 911 Т1+. Такъв ход, поне за следващата година не ни се струва реален, тъй като подобни мащабни програми се обявяват доста по-рано. Вторият пък е за участие на Ducati при мотоциклетите, на базата на обявяването на намеренията на италианците да създадат пълна гама офроуд машини в скоро време – за мотокрос, ендуро, адвенчър и, може би, рали.

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.