19 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Дрифт мания: Александър Язов - Матрицата

В поредица от материали ви запознаваме с момчетата, които представляват българския дрифт спорт. Не, те не са просто автомобилни ентусиасти, които подготвят колите си за поредното каршоу. Те са нещо повече. Те са механици, мениджъри, PR-и, шофьори на сервизните автомобили и не на последно място - пилоти. Такива са условията у нас... тежки за всички. Но те някак си намират сили, за да продължават борбата (не само за класиране и титла, но и за финансиране) и не спират да радват феновете около дрифт трасетата.

Представяме ви Александър Язов - Alex Ma3x. Вярвам, че всеки от вас го е виждал поне веднъж в някое автомобилно шоу. Дали зад волана на адски модифицираната е30-ка или на борда на Volkicar, той многократно е доказал уменията си и продължава да радва феновете си с всяко излизане на трасето. През 2013 и 2014 г. той успя да завоюва и европейски титли в дрифт шампионата King of Europe SL. Каквото и да кажем за него ще е малко и предпочитам да спрем с хвалбите. Имам по-добра идея - да чуем мнението му за моторния спорт в България. Все пак като участник в два шампионата има пряко наблюдение върху случващото се.

Здравей, Алекс! Би ли сравнил нивото на една от най-атрактивните моторспорт дисциплини (дрифтa) в България през сезон 2015 и да речем през 2012 г. Какво се е променило? За добро ли е била промяната и има ли цялостно израстване?

Привет! Всички моторспорт дисциплини винаги са били движени от ентусиазма на пилоти, отбори и фенове. И сезон 2015 не е изключение. Това, което прави впечатление и през последните години вече се вижда явно, е че нещата са оставени да вървят по течението и като че ли никой не желае да реформира или да се опита да внесе по-сериозна организация и най-вече концепция за развитие на моторните спортове. Едно такова безхаберие е пагубно, защото то убива ентусиазма на останалите, които могат да допринесат за нещо градивно... без значение от дисциплината.

Моторните спортове трябва да бъдат разглеждани като бизнес. Ако той не е изграден, за да бъде печеливш, вероятно няма концепция или е има, но грешна и този бизнес ще умира бавно или по-бързо в зависимост от това колко усилия полага мениджмънтът и каква е мотивацията на служителите.

През 2012 г. имахме професионално организирани мероприятия, даже на европейско ниво, а отминалият сезон по-скоро беше на любителско и като цяло мероприятията не отговаряха на нивото на подготовка на повечето отбори и пилоти. Това си личи и по мненията и разочарованията и на фенове, и на пилоти. Публиката намалява, намаляват и участниците, превръщат се в епизодични играчи и не виждат смисъл да се развиват като пилоти и да се жертват в името на спорта. Има наистина талантливи момчета с потенциал да се превърнат в двигателя и бъдещето на спорта, а е жалко да се разочароват и отказват от толкова рано. Така ще имаме едно средно ниво състезатели и автомобили, а за мен това е предизвестена смърт на този спорт като такъв. През последните 3 години европейски титли в дрифта и други дисциплини се печелят от български състезатели и е престъпление този потенциал да бъде загубен.

Както и при други дисциплини, и в дрифта трябва да има разделение на класове. Имахме клас "Стриит" и клас "Модифициран" за около 2 години, но клас „Стрийт” беше бързо елиминиран и "убит" по ред причини, но най-вече заради липса на концепция от самия организатор. А това е класът, който ще дава възможност на свежата кръв от състезатели и отбори да навлиза стъпка по стъпка в този спорт.

Липсата на организация и правила, на адекватно управление и визия за развитие на даден спорт няма как да доведат до нищо добро! В момента една организация паразитира на гърба на един куп ентусиасти и се въртим в един порочен кръг. Нови реално работещи федерации не могат да бъдат създавани, защото те или биват спъвани по пътя, или законите не го позволяват, но е по-скоро първото. Вместо спортът да бъде диференциран и да се управлява гъвкаво и адекватно според условията на съвремието ни, всичко е набутано в един "казан" и отдавна се е превърнало в една "безвкусна супа", която нито спонсори искат да опитат, нито самите организатори искат да раздават. А пък състезателите, дори да искат да излязат от "казана", нямат много избор освен любителски дисциплини, които пък не отговарят на подготовката и инвестициите им.

Другата опция е да карат в чужбина, за където им трябват още по-сериозни инвестиции. Тези инвестиции идват от спонсори и партньори, които без адекватен автомобилен спорт в България, който да се рекламира с качество и количество, тези състезатели няма как да намерят.

Кога бе най-силният дрифт сезон в България?

Трудно ми е да кажа, но може би сезоните, когато дисциплината прохождаше. През 2009 г. всички бяхме страшно ентусиазирани и работехме с цел нещата наистина да се случат и по начин, който ни доставяше огромно удоволствие, а и не само на нас. Всичко бе по-скоро любителско, но задоволството от постигнатото беше огромно.

А от изминалото десетилетие кой сезон бе най-успешен за моторспорта като цяло?

Автомобилният спорт спечели изключително много от любителските дисциплини Time Attack, Дрифт и Италианско преследване. Това е един период между 2009 и 2012 г., който допринесе адски много и докара доста свежа кръв. И то не само в качеството на състезатели и отбори, а и на фенове. Парадоксът е, че тези дисциплини се случиха и развиха въпреки федерации и държава. Това е показател как нещата могат да се развиват с ентусиазъм, внедряване на световни тенденции, концепции и правила. Но все неща, адекватни за конкретната дисциплина.

Смяташ ли, че е редно да претърпим едногодишна моторспорт пауза, в която да има достатъчно време, за да се коментират всички проблемни точки по организирането и провеждането на мероприятия в календара? Ако оставим публиката "на сухо" за една година, дали през 2017 г. феновете ще посрещнат по-ентусиазирано спортните изяви?

Категорично не! Едногодишна пауза е равна на "смърт" за отбори и пилоти. Тези, които имат някакви партньори, ще ги загубят тотално. Феновете също трудно ще бъдат върнати край трасетата. Коментирането на проблемите няма да допринесе за нищо конкретно, практиката го е доказала. Трябват действия и то сериозни, без празни приказки и политика. Спортът може да се реформира бързо, стига да има адекватно управление и туморите да бъдат премахнати. Голям проблем са и лобитата във федерацията, за голяма част от проблемите са виновни личните интереси и комплекси. Това нещо трябва да бъде загърбено и да ви кажа май се очертава като най-трудната задача. Разделянето на лагери е типично за българите и управлението на спорта също не е изключение. Много често реформите "катастрофират" именно в това.

Вчера УС на БФАС излезе с решение за годишно награждаване за 2015 г., което ще се проведе на 16-ти януари догодина. Голяма част от призьорите не подкрепиха идеята и плана на гала вечерята. Какво е твоето мнение?

Изключително късно, както всяко нещо през последните години, свързано със спорта. Почти съм сигурен, че някой не си е свършил работата на време и затова се е стигнало до тази дата.

Награждаването трябва да е ясно много по-рано. Това е изключително важно мероприятие са самия моторспорт. То демонстрира постигнатите резултати, канят се медии и партньори, които и без това са "последна дупка на кавала" през по голямата част на сезона /вместо да бъде обратното/. Така състезателите с гордост получават призовете си и благодарят на хората зад тях. Фактът, че и това нещо е неглижирано, показва отново как всичко е оставено по инерция и не се влага много за конкретна задача, която носи позитиви.

За съжаление така се работи от години. Работата е насочена в това как да се "вземе" от състезатели, отбори и организатори без да им се даде кой знае какво. А в същото време в това как да "спечелим" нещо, което да го "раздадем" на същите, се неглежира и за него не се влага много усилие.

Във фейсбук профила си сподели, че си подготвил изненада за феновете си?

Винаги се опитвам давам на феновете нещо интересно в края на всеки сезон. Ще е нещо приятно за окото и нещо, което не е правено с дрифт автомобил в България. Което пък ме кара да благодаря на всички, които бяха замесени в проекта, защото коства много усилия на екипа. Подготовката и работата, която се извършва, не е проста задача. Благодаря отново! А всички останали могат да следят най-новите неща около мен на фенстраницата https://www.facebook.com/alexmatrix/
Иначе за изненадата.... ще изчакате до другата седмица.

Какво да очакваме от теб през състезателната 2016 г.?

Този въпрос и аз си го задавам постоянно. След постигнатото на европейската сцена ми се иска да се върна към корените на спорта. Много е трудно да вървя нагоре, защото финансовата част дори в момента е непосилна. Желание имам, но човек трябва да бъде и реалист. Всичко, което съм постигнал, е на базата на реална оценка - къде са силните и слабите ми страни. Ще продължавам да карам в Европа, защото там нивото е много високо и като организация, и като състезатели и отбори. Дали ще побеждавам е въпрос, на който отговора не мога да дам на момента. Категорично на мероприятие винаги се старая да постигам максимума като резултат. Едва ли ще е изключение това правило и занапред. Благодаря и на моите партньори, спонсори и приятели, защото без постоянна им подкрепа нищо от това, което постигнахме, нямаше как да се случи.

Това, което искам да правя, е повече шоу. Дрифтът като спорт носи огромно удоволствие на феновете и също така е много отворен към тях. Едно от най-приятните неща е да говориш с човек, който за пръв път гледа дрифт. Да виждаш емоциите и колко истински и неподправено се радва на това, което си правил с автомобила за твое и негово удоволствие. Категорично искам да карам на повече шоута отколкото състезания, а и смятам, че е много адекватно и за моите партньори. Има една приказка, вече нямам спомен кой я каза или сме стигнали до общо заключение, но е самата истина и е актуална и днес "...на едно дрифт състезание един пилот дава минимума, колкото да мине напред, но на дрифт шоу дава максимума от себе си". Е, аз искам да давам максимума!



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:32 2
+ 0
- 0
sffsdf5090

Рейтинг :
09.09 2023 в 06:32 1
+ 0
- 0
sffsdf5090
 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.