Дрифт мания: Иван Станков
Запознаваме ви с момчетата, които с пушещи гуми разпалват огън у феновете
В поредица от материали ви запознаваме с момчетата, които представляват българския дрифт спорт. Не, те не са просто автомобилни ентусиасти, които подготвят колите си за поредното шоу. Те са нещо повече. Те са механици, мениджъри, PR-и, шофьори на сервизните автомобили и не на последно място - пилоти.Такива са условията у нас... тежки за всички.Но те някакси намират сили, за да продължават борбата (не само за класиране и титла, но и за финансиране) и не спират да радват феновете около дрифт трасетата.
Представяме ви Иван Станков от Пловдив. Ако сте гледали снимки от някой по-голям дрифт ивент, сигурно сте попадали на зелено BMW E30 със змийски поглед. Да, това е той. Това е пилотът и собственик на зеленият дрифткар. На състоялия се през изминалия уикенд I-кръг от родния дрифт шампионат Иван се класира на второ място в категория Про 2. И тук няма да си губим времето с въпроси „защо дрифт“ и „защо избра тази марка“, а ще караме по същество.
Иване, кога скъса първата си гума и от колко години участваш в дрифт шампионатa?
Бях на около 25 години, когато скъсах първата си гума. В дрифт шампионата участвам от сравнително скоро – от 2015 година.
Лесна ли е подготовката ти преди сезона? Опиши ни през какви перипетии преминаваш, за да отделиш средства за направата на автомобила.
Рядко се е случвало подготовката на автомобила да бъде лесна. Всеки път мисля различни промени с цел усъвършенстване на техниката. Отделянето на средства е също много трудно, но се старая да работя здраво, за да мога да карам, но не бих се справил без помощта на моите приятели.
Има ли вторият по големина град в България моторспорт фенове и кътче, на което всички запалянковци да се съберат уикенда?
Има няколко места в града, където се събират фенове на различни моторни спортове, но като цяло е жалко, че няма много места за каране. В близост има две автомобилни писти, но за много автофенове таксите за участие са високи и не биха отделили такива средства.
По какъв начин се променя шофьорският ти манталитет, когато сложиш каската и се качиш в състезателната кола?
Ами аз забелязвам, че съм станал доста примерен водач, откакто взех да карам по пистите, защото там се отпускам и правя това, което е рисковано да правиш в града. Осъзнах, че на пистата мога да използвам целия потенциал на колата и на моите умения като пилот, а също и това, че на пистата има дисциплина и прости правила, които трябва да се спазват, и които в последствие оказват и влияние и на карането ти извън нея.
Като заговорихме за състезателни коли, разкажи на читателите ни какво си модифицирал по зелената ти дрифтачка.
Колата ми е BMW Е30 с двигател 3 литра (засега). Има система за по-голям ъгъл на завиване, модифициран шпер диференциал, регулируемо окачване XYZ, доста от елементите на купето са подменени със стъклопластови с цел намаляване на теглото и спирачките са подменени с по-големи такива, а отзад е добавен по още един спирачен апарат само за ръчната спирачка.
Кой седи зад теб безуслово и те подкрепя независимо от трудностите в моторспорта?
Зад мен винаги и през цялото време стоят моите приятели и семейство, които ми помогат по всички възможни начини, за което съм им много благодарен. Знам, че без тяхната помощ не бих се справил сам.
Коя ти е любимата моторспорт дисципилна за гледане?
Те са няколко. На първо място класирам дрифта, след него раликрос, рали, планинско изкачване и затворения маршрут. Май изброих всички дисциплини.
Мислил ли си да да участваш в дрифт състезание извън България?
Мислил съм много, защото обичам предизвикателствата, но за момента нямам тази възможност. Надявам се в близко бъдеще и това да стане реалност.