Историята на рали Дакар: част V - на другия край на света
Както вече писах в предната част от поредицата, отмяната на рали Дакар 2008 бе истински шок за света на моторните спортове. Но, "Дакар" не умря, отиде си само африканската ера на ралито. Трябваше да се действа и бе намерено решение - рали "Дакар" ще се провежда в Южна Америка. Това решение бе взето след сериозно изследване, като другите варианти бяха Арабският полустров, Азия и конкретно Китай, както и дори Австралия.
Стана ясно, че Африка, в района на Магеб е затворена страница за ралито - все повече терористични заплахи, несигурност при решения на местните лвасти и, да си кажем, честно, по-високи разходи на организаторите - все пак това рали е бизнес... От друга страна, Южна Америка е атрактивна дестинация, в сърцето на покойния Тиери Сабин, който е искал да разшири организираните от него прояви с маратон от Париж до Пекин, както и в пустинята Атакама. Още повече, че държавите, които са избрани за новата страница на ралито, са сравнително развити и много сигурни, а и нещо повече - готови са да си плащат, и то солидно, за да домакинстват на такова мащабно мероприятие.
И така, "Дакар" рестартира с пълна сила, в новия си дом - Аржентина и Чили:
2009: голямата промяна
Рали Дакар 2009 стартира от Буенос Айрес и след гигантска обиколка през Чили, отново финишира в аржентинската столица. Стартовата церемония напомня първите златни години на ралито, но мащаба е потресващ - над 600 000 души са по улиците на Буенос Айрес, за да аплодират фаворитите си, а над 3 милиона фенове са по състезателните отсечки в Аржентина. Още 700 000 са по етапите в Чили.
Южна Америка носи нещо ново - освен пустинята Атакама, типична за рали-рейд надпреварите, състезателите за пръв път се сблъскват с огромна надморска височина по отсечките около Андите. Ще има етапи, които преминават на височини, по-големи от тези на най-високия връх в Европа - Монблан.
При автомобилите, Volkswagen най-накрая успява да детронира Mitsubishi, благодарение на Жиниел Де Вилиерс. Нещо повече, Марк Милър донася и среброто за германците. Това е и първата победа за дизелов автомобил в тежкия маратон, а дизелът ще стане шампионска концепция и до днес.
А най-големият карък на състезанието е съотборникът им Карлос Сайнц, който бе начело в генералното класиране с 27 минути аванс, докато не обърна своя Touareg на дъното на пресъхнала река. Освен, че състезателната машина претърпя тежки поражения, неговият копилот Мишел Перен бе ранен доста зле, със счупвания. Вижте драматичния момент:
Що се отнася до японската фирма, поражението е огромно, като новият Mitsubishi Racing Lancer с дизелов двигател не успява да се справи с новите предизвикателства и най-доброто класиране е 10-тото място на Нани Рома.
Така, след дълги години лидерство в рали "Дакар", Mitsubishi прекратява състезателната си програма. На трето място при автомобилите се класира култовият Роби Гордън със своето бъги Hummer.
При мотоциклетите, Марк Кома печели поредния знаменит двубой със Сирил Депре. Давид Фретине завършва трети, но по-важното - с 450-кубикова Yamaha, далеч по-маломощна от 690-кубиковите зверове на КТМ. Скоро, 450 кубика ще е максимално допустимият работен обем на двуколесните в рали "Дакар".
ATV-четириколките вече са отделен клас, а не подкатегория на мотоциклетите. 25 машини застават на старта в Буенос Айрес, а чехът Йозеф Махачек триумфира и в Южна Америка, след няколко африкански победи. При камионите, Фирдаус Кабиров взима втората си титла след 2005 и донася общо осма за Камаз.
2010: мечтата на Матадора
Второ издание на рали "Дакар" в Латинска Америка също е доста атрактивно, макар да има отлив от състезатели - 362 спрямо 501 през 2009 г. Това се дължи можже би на охладения ентусиазъм на латиноамериканските пилоти, които виждат, че "Дакар" не е шега работа, а в добавка финасовата криза е стиснала в света в безпощадната си хватка.
Четири години след като стартира кариерата си на рали-рейд състезател, двукратният WRC-шампион Карлос Сайнц взима първата си победа от рали "Дакар". Това се случва след ожесточен двубой със съотборника му във Volkswagen Насър Ал Атия, като след 14 дни и над 9000 километра, Матадорът триумфира с преднина от едва 2 минути и 12 секунди пред катареца. Дуелът е безпощаден:
Зрелището става възможно, след като тогавашният директор на Volkswagen Motorsport Крис Нисен отказва да даде заповед от бокса и оставя подчинените си пилоти да се борят докрай за титлата. Volkswagen прави хет-трик на подиума, след като Марк Милър докарва своя Race Touareg до третото място.
След като Mitsubishi се оттегля от "Дакар", Стефан Петерханзел става пилот на BMW X-Raid. Г-н Дакар показва, че е добър и зад волана на състезателното BMW X3, като води в генералното класиране до етап 5, но счупен заден мост, пречупва шансовете му за победа. Така, Петерханзел се задоволява с 4-ото място.
При мотоциклетите, в титаничния двубой между Марк Кома и сирил Депре, сега е ред на французина да спечели своята трета титла. Кома пък изгуби шансове за победата, след като във седмия етап бе хванат с неоторизирана асистенция, вимайки гума за своя КТМ от местен фен, получавайки цели 6 часа наказание. Честно казано, ако това не бе Марк Кома, а редови пилот, направо щеше да е изхвърлен от ралито заради подобна шашма.
В класа на ATV-четириколките започва ерата "Патронели". След като при дебюта си през 2009 Маркос Патронели се класира на второ място, сега аржентинецът е безпощаден и печели с огромен аванс. И не пред кого да е, а пред собствения си брат Маркос - също бъдещ шампион в маратона.
При камионите, Владимир Чагин взима заслужена победа, за пръв път след 2006 година. Пилотът на Камаз изравнява по победи легендарния Карел Лопрайс - общо 6, а с 9 от 14 етапни победи през 2010, "царят" става и рекордьор по този показател - цели 56!
Очаквайте част VI - българи на старта!