Историята на рали Дакар: част VI - българи на старта
И така, над 30 години след раждането на легендарното рали "Дакар" и три години след като маратонът намери новия си дом в Южна Америка, нй-накрая се случи това, за което мечтаехме от толкова време, но и за което направо си ни беше страх да мечтаеме - най-накрая, на старта на най-голямата надпревара щеше да се развее българския флаг.
2011: Ценков и Христов - началото
И така, в третото издание на "Дакар" в Латинска Америка, на старта в Буенос Айрес два пъти се развя българският флаг. Своето дебютно участие с ATV-четирколки Can Am записваха Тодор Христов и Петър Ценков, след солидно подготовка, включваща участия в много състезания у нас и в чужбина. Не им бе лесно на нашите пилоти, защото "Дакар" бе състезание, различно от всички останали, на които бяха карали дотогава.
За съжаление, Тодор Христов не успя да завърши надпреварата, след като жестоко падане в шестия етап на надпреварата го отведе право в болница в Чили, след като цяла нощ бе стоял на трасето, пазен от медици. Тодор се прибра в България със счупени ребра, без да види финала. Но фактът, че стартира въобще в този форум си бе повод за гордост.
Разбира се, не по-малка бе и гордостта от представянето на Петър Ценков. Пепи успя да се пребори мъжки докрай с тежките изпитания на рали Дакар 2011 и заслужено се окичи със званието "първият българин, завършил успено рали Дакар", финиширайки на 10-о място от 37 стартирали четириколки, от които до края оцеляха само 14. А победата в категорията грабна Алехандро Патронели, след като година по-рано това стори брат му Маркос.
За приключенията на българският екип в рали Дакар 2011, строго ви препоръчвам да прочетете темата на Петър Цанов - Близнака, който бе свидетел от мястото на събитието, а уникални фото и видео кадри от надпреварата ни донесоха фотографът Стоян Драев и телевизионният журналист и оператор Румен Петков. Темата във форума OFFRoad-Bulgaria.com може да видите тук: http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=111521
Извън родното участие, за пръв път пилот от Близкия Изток триумфира с победата в рали "Дакар". Насър ал Атия донесе титлата за Volkswagen пр иавтомобилите, седем години след първото си участие в маратона. Гермаснкият отбор окупира подиума с второто място на МАрк Милър и третото на Карлос Сайнц, като по този начин се сбогува с рали "Дакар" повече от впечатляващо.
С участията си в рали "Дакар" се сбогува и Владимир Чагин. И то как - "царят" на камионите взе своята недостижима седма титла, със 7 етапни победи, като по този показател (тогава) изпревари Стефан Петерханзел с общо 63 спечелени отсечки. А за Камаз това бе 10-та титла.
За пръв път в историята на рали "Дакар", половината състезателни етапи през 2011 година бяха различни за мотоциклети и ATV, от тези за коли и камиони. В поредният епичен дуел "Сирил Депре - Марк Кома", този път бе ред на Кома да победи, при това, с новия 450-кубиков мотоциклет на КТМ.
2012: отново българи на старта
Рали "Дакар" 2012 беляза второто поред българско участие, отново с ATV-машини. Петър Ценков стартира за втори път, този път със съотборник Младен Вачков. За разлика от предното участие, което бе към френския тим MD Rallye, сега екипът бе изцяло български, със собствен асистентски камион. Главен механик на състезателните машини бе Димитър Ортаков - Омбрето, а силна помощ на екипа дадоха офроуд ветераните Руси Русев и вече покойният Руслан Трифонов. Стоян Драев отново ни предостави уникални кадри от мястото на събитието.
И докато Петър Ценков успя да финишира и при второто си участие, то този път късметът на бе на страната на Младен Вачков. Младият пилот от Троян бе в уникална физическа форма, но технически проблеми с ATV-четирколката го принудиха да съкрати етап 7 на маратона. Така, заради изпуснати задължителни контролни точки, Вачков бе отстранен от участие, а имаше пълния потенциал да финишира.
Разбира се, състезанието не бе безоблачно за Цанков, който бе сполетяван от много повреди на машината, като дори успя да вземе акумулатор от прибрана от камиона-метла друга четириколка, влизайки буквално на косъм в контролното време на един от етапите. Но в крайна сметка, на финала в перуанската столица Лима за втори път бе развят българският флаг.
Повече по темата в офроуд форума: http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=136028
След оттеглянето на Volkswagen, настана часът на X-Raid и новото Mini Countryman. Стефан Петерханзел взе своята 4-та победа с автомобил и общо 10-та в рали "Дакар" след 6 успеха с мотоциклет. Голямата битка сега е между Mini и Toyota, а Роби Гордън се намеси в битката мнежду големите с бъгито си Hummer. Американецът финишира на трето място, но бе дисквалифицран заради нередности с рестриктора на двигателя.
При мотоциклетите, този път Сирил Депре победи Марк Кома, при това с доста сериозен аванс. А при камионите, Iveco разруши хегемонията на Камаз, след като Херард Де Рой, четвърт век след баща си Ян, триумфира в класа. В допълнение, италианската марка взе и второто място, благодарение на Ханс Стейси. A братя Патронели отново бяха на върха в "българския" клас - този на Атеветата.
2013: с автомобил, и то с два
Рали "Дакар" 2013 беляза поредна нова ера за българското участие в мегамаратона. Този път, в състезанието за пръв път стартираха българи с автомобил, при това - два автомобила, че и едно ATV.
Петър Ценков се завърна за трето участие в "Дакар", този път с модифициран Т1 болид Opel Antara RR. На дясната седалка до него седна може би най-добрият оф-роуд навигатор на Балканския полустров - Иван Маринов. С втори състезателен автомобил - модифицирано BMW, стартира общиннският съветник от София Орлин Алексиев, навигиран от Пламен Николов, познат в офроуд средите като Въшката.
Ветеранът Тодор Христов се завърна за втори опит на трасетата в Южна Америка, отново с ATV, този път Yamaha. Тодор бе твърдо решен този път да стигне до финала, но съдбата пак бе решила друго - пилотът ни отпадна още на третия етап. Този път причината бе тривиална - технически проблем на машината, довел до тотално скапване на двигателя. И то в лиазона след етапа...
За разлика от четириколката, двата български автомобила оцеляха до финала. Естествено, не без проблеми - още в първите етапи Ценков и Маринов имаха проблеми с окачването, после катастрофа с камион ги забави доста време. BMW-то на Орлин и Пламен пък се отчете със загряващ двигател още в първите километри на "Дакар" 2013.
За щастие, сервизните екипи и на двата отбора се справиха великолепно и имахме финал. В дебюта си с автомобил, Петър Ценков и Иван Маринов се отчетоха с 68-о място, а Орилн Алексиев и Пламен Николов с 61-во. Още една златна страница от историята на българския офроуд бе затворена.
Извън нашите вълнения, надпреварата, стартирала в Перу, минала през Чили и финиширала в Аржентина, имаше какво да предложи на феновете от цял свят. Първият шок дойде при мотоциклетите, когато преди старта стана ясно, че този път дуел между Кома и Депре няма да има, поради контузия на испанския шампион. Така, Сирил Депре взе петата си титла при мотоциклетите, но не с огромен аванс, а с едва 10 минути пред съотборниците си в тима на КТМ. Французинът, обаче, догони по победи с мотор легендарния си сънародник Сирил Невьо. Оставаше да догони и самия "г-н Дакар" - Стефан Петерханзел. Но събитията се развиха по друг начин...
При автомобилите, Стефан Петерханзел също взе своята пета титла и втора поредна зад волана на Mini. Така, французинът стана пилотът с най-много победи с автомобил, междувременно държейки рекорда и за най-добър мотоциклетист с шестте си триумфа на две колела. Или общо 11 титли от рали "Дакар"!
Рали "Дакар" 2013 даде началото на нещо ново, или по-скоро добре забравено старо - на мода отново излязоха бъгитата с две задвижващи колела. Карлос Сайнц, Насър Ал Атия, Роби гордън и Герлен Шишри показаха, че този тип машини имат потенциала (отново) да побеждават на "Дакар". Въпрос на време бе и това да се случи...
При камионите, след ерата на "царя", дойде и тази на "царевича". Стартирал кариерата си като механик в камиона на Чагин, сега Едуард Николаев влезе в лигата на своя покровител, взимайки първата си победа с камион и общо 11-а за Камаз. А руският тим окупира подиума, с второто място на Айрат Мардеев и третото на Андрей Каргинов.
В класа на ATV-четириколките, за победа бе достатъчен половин Патронели... Маркос този път стартира без брат си Алехандро, но устиска и грабна титлата.
2014: българи, за последно...
Рали "Дакар" 2014 беляза последното за момента участие на български състезатели. На старта в аржентинският курорт Росарио повторен опит направиха Орлин Алексиев и Пламен Николов, като този път състезателният им болид бе ребрандиран като Fiat. Българите имаха амбиции за още по-успешно представяне, като за целта направиха подобрения по машината.
За съжаление, успехът така и не бе повторен - след сравнително успешен първи етап, българите влязоха в страховитата спирала „технически проблем – загуба на темпо – недоспиване”, което е пагубно за всеки пилот или екипаж. И така, в етап 4, след многобройни повреди, изтощение и малшанс, родното участие в рали "Дакар" 2014 приключи.
В класа на автомобилите, Mini отново бе всевластен господар на трасетата. Десет години след триумфа си с мотоциклет, Хоан "Нани" Рома бе коронован и като шампион с автомобил - едно много спорно постижение, постигнато чрез заповед от бокса на X-Raid. Причината? Официално - избягване на рискове. Но стана ясно, че Стефан Петерханзел от следващата година ще кара за друг отбор - този на Peugeot, което определено бе разгневило шефа на Mini Свен Квант.
Доста интересна бе ситуацията при мотоциклетите - Сирил Депре и Марк Кома за последен път стартираха като състезатели с мотоциклет. Изненадващо, Депре този път бе зад кормилото на Yamaha. Очевидно решен да догони Петерханзел по победи и то с марката, с която "г-н Дакар" извърши подвига си. Но не му се отдаде и дори не успя да стигне до подиума. Така, Марк Кома, необезпокоявно донесе още една титла за КТМ. А ерата "Кома - Депре" отиде в историята - испанецът стана спортен директор на рали "Дакар", на мястото на Давид Кастера, който пък стана навигатор на новоизлюпения състезател с автомобил Сирил Депре. Н оза това, в следващата ни част.
Най-сериозна и драматична бе битката при камионите, където до самия край водеше пилотът на Iveco Жерар Де Рой, пред Андрей Каргинов и Камаз. След две спорни ситуаци иза помагане на закъсали състезатели взимане и връщане на служебни времена, Каргинов в крайна сметка взе победата с едва три минути аванс. Но и тук, както при колите, повече играеха сметките на лист, отколкото карането в трасетата.
В класа на ATV-четириколките, чилиецът Игнасио Касале спечели рали "Дакар", в едва третото си участие на маратона. Каква по-добра награда за хилядите му сънародници, дошли да видят финала на родна земя във Валпарайсо.
Очаквайте последната VII част - завръщането на Лъвовете.