Мести ли се рали "Дакар" на Арабския полуостров?
Рали "Дакар", което се премести от Африка в Южна Америка през 2009 година, явно е на път отново да намери пристан в друг регион на света. След над десетилетие в Латинска Америка, континентът стана неудобен за организаторите, тъй като държавите - домакини една по една намаляваха, за да се стигне до 100% перуанско издание този януари.
Несигурността в Южна Америка принуди директора на надпреварата Етиен Лавин веднага след финала на Дакар 2019 да заяви, че все още няма идея за бъдещето на ралито. Слуховете спрягаха завръщане в Африка - както по оригиналното трасе на "Париж - Дакар" през Алжир, така и в южната част на Черния континент, с кандидат-домакини Ангола (инициатор на преговорите), Намибия, Ботсвана, Южна Африка и Лесото.
Сега, обаче, специализираните медии избухнаха със съвсем нова локация на рали "Дакар" - Арабския полуостров и по-конкретно Саудитска Арабия. При това, според слуховете, информацията е била разпространена от пилоти като настоящия шампион при автомобилите Насър ал Атия, както и от местната звезда Язид Ал Раджи, в разговори с колеги на провелото се наскоро крос-кънтри рали в Катар.
Перу явно е последният латиноамерикански домакин на "Дакар"
Според новата информация, която набира все по-голяма скорост, не само Дакар 2020, а следващите поне 5 издания ще се проведат в района на Арабския полуостров, или поне до 2024 година. А властите на Саудитска Арабия са развързали щедро кесията с петролни долари, предлагайки 15 милиона долара за всяко издание - сума, която е сумарно колкото даваха Аржентина, Боливия и Чили заедно в добрите години на латиноамериканското издание.
Според други слухове, в маршрута на ралито се спрягат още две държави, подпомагащи ралито с етапи - Йордания и Египет, за да не олеква пустинният маратон и за да има и носталгична нотка от Африка. А в предстоящите 5 години може да има още кандидат-домакини от региона.
Търсенето на нова локация за "Дакар" не ни шокира, предвид затрудненията, неяснотите и неприятностите през последните години в Южна Америка. Тазгодишното издание едва не се провали след като първо Чили, а след това и Боливия, се отказаха от домакинство и то само няколко месеца преди старта. Това доведе и до "скопеното" издание само на малка част от територията на Перу. Това със сигурност е довело до сериозни загуби за Amaury Sport Organisation.
След финала на "Дакар" 2019 директорът Етиен Лавин не бе сигурен за бъдещето на ралито
И тъй като A.S.O. е организация, свикнала да изкарва много пари, логично е да отиде там, където джобовете са дълбоки и пачки се вадят лесно. Саудитска Арабия създаде специален Фонд за развитие на спорта през 2016 година, като част от плана "Визия 2030", с ясната цел да привлича важни международни спортни събития в кралството. Спортният фонд е лично "дете" на младия владетел принц Мохамед Бин Салман, който е с интереси в областта на спорта и за когото този фонд е създаден с цел не само да подпомогне икономиката, да открие нови работни места и да построи нови съоръжения, но да представи Саудитска Арабия като прогресивна и бързо модернизираща се държава.
Миналата година, Саудитска Арабия вече бе домакин на първото си значимо международно събитие от света на моторния спорт - Race of Champions (ROC). През декември 2018 пък бе и домакин от кръг на Формула Е. А добавянето на най-тежкото и голямо автомобилно състезание към портфолиото на арабската държава ще е допълнителен огромен плюс.
А какво ще стане с Южна Америка, ако "Дакар" я напусне? Може би малцина от вас си спомнят, че когато "Дакар" бе в Африка, в Аржентина се провеждаше знаменитото рали Por las Pampas, кръг от Световния рали-рейд шампионат. Именно неговите трасета залегнаха в основата на аржентинските отсечки на първите издания на "Дакар" там и именно един от нвговите организатори Давид Кастера стана спортен директор, отговарящ за отсечките на мегамаратона. Кастера, който в момента е организатор на рали "Мароко" може би не би се поколебал да се възползва от ситуацията и да съживи "Пампите", с "латино-дакарска" инерция, привличаща мнозината местни пилоти които караха последните години и за които Близкия Изток не е изгодна оферта.
Какво ще е бъдещето на рали Дакар ще разберем още тази пролет…