06 октомври 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Невероятната история на Chevrolet Corvette Grand Sport, който трябваше да убие Cobra

Модерните версии на Chevrolet Corvette са неразривно свързани с моторния спорт. Американците започнаха сериозно промотиране на своя модел в американски и европейски шампионати през 1999 г., в които участваха с модификацията C5-R. Тази кола, както и нейните наследници – C6.R и актуалният C7.R, се доказаха като изключително успешни, което доста помогна за развиването на имиджа на Corvette по целия свят.

Интересно е обаче колко много време е било необходимо на General Motors да започне сериозни инвестиции в състезателния отбор Corvette Racing. Второто поколение Corvette C2 Sting Ray е било достатъчно добро, за да се справи с всеки спортен автомобил на пазара, но от концерна така и не се решават да го хвърлят в битка на пистата. Разбира се, много такива коли се състезават през 60-те, а Chevrolet създава много състезателни прототипи на Corvette през 50-те, но от General Motors така и не участват със заводски подготвен C2 в моторспорт шампионат.

Нещо повече, от концерна игнорират опитите на легендарния инженер на Corvette – Зора Аркус-Дантов, който работи по секретен състезателен прототип през 1963 г. В началото на същото десетилетие Corvette има състезателни успехи с няколко частни отбора, но Аркус-Дантов имал по-големи планове и на своя глава решил тайно да разработи състезателен автомобил, за да вкара C2 Corvette във висшите ешелони на моторния спорт. Той щял да се казва Corvette Grand Sport.

През 50-те Chevrolet развива няколко доста потентни състезателни автомобила Crovette, но през 1958 г. FIA вкарва нови правила и ограничава работния обем на състезателните коли до 3.0 литра, което обезмисля по-нататъшните усилия от страна на General Motors. Аркус-Дантов обаче открива вратичка в правилника – FIA не ограничава работния обем в GT класа, така че той се заема с разработката на състезателен Corvette с голям V8 двигател, който да бъде хомологиран именно за употреба в този състезателен клас. Философията зад проекта била сходна с тази на Керъл Шелби при проектирането на Cobra – олекотено шаси с голям V8 двигател отпред.

Тайният проект бил наречен „The Lightweight”, а целта му била победа в Льо Ман. Аркус-Дантов и Бънки Кнудсен, главен мениджър на Chevrolet по това време, искали Grand Sport състезателната версия да изглежда като серийния Sting Ray. За целта инженерите използвали по-тънки и леки панели от фибростъкло, алуминиево тръбно шаси и доста голямо количество алуминиеви компоненти, благодарение на които ограничили теглото на колата под 1 тон. Купето дори било по-малко в сравнение с уличния Sting Ray, макар че отвън не си личало заради по-широките калници.

Под предния капак бил монтиран 6.2-литров small block V8 двигател с мощност от около 550 к.с. Дори имайки предвид факта, че измерванията на мощността през 50-те били доста оптимистични, колата имала скандално съотношение на мощност/тегло.

Благодарение на невероятните инженерни умения на Аркус-Дантов, Grand Sport изглеждал доста обещаващо. Имало само един проблем – от GM забранили всички заводски отбори като част от споразумение от 1957 г. с Асоциацията на автомобилните производители в Америка.

От Chevrolet искали да произведат 125 бройки от колата, за да удовлетворят изискванията за хомологация на FIA. Идеята била колата да участва в 12 часа на Сибринг през 1963 г., а впоследствие трябвало да участва и в Льо Ман. Ръководството на американския концерн обаче решило да се съобрази със споразумението и проектът бил прекратен след само 5 произведени коли.

Аркус-Дантов дал колите на успешни частници, сред които Роджър Пенске, Ей Джей Фойт, Джим Хол и Дик Томсън – но те така и не получили официална подкрепа от завода, което не им позволило да развият пълния си потенциал. И до днес феновете съжаляват за всичко това, тъй като Corvette Grand Sport имал всичко необходимо, за да се превърне не само в конкурентоспособен на Cobra автомобил, но и да създадае доста главоболия на автомобили на Ferrari, Porsche и Jaguar, състезаващи се в GT класа.

По време на Седмицата на скоростта в Насау през 1963 г. Grand Sport доминира Cobra с помощта на инженерите на General Motors, които били изпратени уж на ваканция на бахамския остров. Без заводска подкрепа колата така и не достигнала пълния си потенциал. Трябва да се признае и че Grand Sport побеждава 289 Cobra, но нямал никакъв шанс срещу Ford GT40 и Cobra 427.

Първите две произведени коли били модифицирани и превърнати в роудстъри, което ги направило най-леките и най-бързите коли от „серията“. Chevrolet ги запазила до 1966 г., когато двете коли били продадени на Пенске. Другите три машини били запазени като купета и продадени на частни отбори, след като програмата била прекратена.

Оригиналните Grand Sport машини в момента са най-ценните представители на семейството Corvette. Името Grand Sport е възродено години по-късно, когато Chevrolet го използва при C4, C6 и C7 Corvette. С него са обозначени специални спортни пакети за трите машини.

Chevrolet Corvette Grand Sport е култов автомобил, който е бил убит, преди да се докаже. Докато феновете тъжат по него обаче, не трябва да забравяме за успешния Corvette C7.R, който продължава започнатото от своя прадядо.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.