Невероятната история на Chevrolet Corvette Grand Sport, който трябваше да убие Cobra
Модерните версии на Chevrolet Corvette са неразривно свързани с моторния спорт. Американците започнаха сериозно промотиране на своя модел в американски и европейски шампионати през 1999 г., в които участваха с модификацията C5-R. Тази кола, както и нейните наследници – C6.R и актуалният C7.R, се доказаха като изключително успешни, което доста помогна за развиването на имиджа на Corvette по целия свят.
Интересно е обаче колко много време е било необходимо на General Motors да започне сериозни инвестиции в състезателния отбор Corvette Racing. Второто поколение Corvette C2 Sting Ray е било достатъчно добро, за да се справи с всеки спортен автомобил на пазара, но от концерна така и не се решават да го хвърлят в битка на пистата. Разбира се, много такива коли се състезават през 60-те, а Chevrolet създава много състезателни прототипи на Corvette през 50-те, но от General Motors така и не участват със заводски подготвен C2 в моторспорт шампионат.
Нещо повече, от концерна игнорират опитите на легендарния инженер на Corvette – Зора Аркус-Дантов, който работи по секретен състезателен прототип през 1963 г. В началото на същото десетилетие Corvette има състезателни успехи с няколко частни отбора, но Аркус-Дантов имал по-големи планове и на своя глава решил тайно да разработи състезателен автомобил, за да вкара C2 Corvette във висшите ешелони на моторния спорт. Той щял да се казва Corvette Grand Sport.
През 50-те Chevrolet развива няколко доста потентни състезателни автомобила Crovette, но през 1958 г. FIA вкарва нови правила и ограничава работния обем на състезателните коли до 3.0 литра, което обезмисля по-нататъшните усилия от страна на General Motors. Аркус-Дантов обаче открива вратичка в правилника – FIA не ограничава работния обем в GT класа, така че той се заема с разработката на състезателен Corvette с голям V8 двигател, който да бъде хомологиран именно за употреба в този състезателен клас. Философията зад проекта била сходна с тази на Керъл Шелби при проектирането на Cobra – олекотено шаси с голям V8 двигател отпред.
Тайният проект бил наречен „The Lightweight”, а целта му била победа в Льо Ман. Аркус-Дантов и Бънки Кнудсен, главен мениджър на Chevrolet по това време, искали Grand Sport състезателната версия да изглежда като серийния Sting Ray. За целта инженерите използвали по-тънки и леки панели от фибростъкло, алуминиево тръбно шаси и доста голямо количество алуминиеви компоненти, благодарение на които ограничили теглото на колата под 1 тон. Купето дори било по-малко в сравнение с уличния Sting Ray, макар че отвън не си личало заради по-широките калници.
Под предния капак бил монтиран 6.2-литров small block V8 двигател с мощност от около 550 к.с. Дори имайки предвид факта, че измерванията на мощността през 50-те били доста оптимистични, колата имала скандално съотношение на мощност/тегло.
Благодарение на невероятните инженерни умения на Аркус-Дантов, Grand Sport изглеждал доста обещаващо. Имало само един проблем – от GM забранили всички заводски отбори като част от споразумение от 1957 г. с Асоциацията на автомобилните производители в Америка.
От Chevrolet искали да произведат 125 бройки от колата, за да удовлетворят изискванията за хомологация на FIA. Идеята била колата да участва в 12 часа на Сибринг през 1963 г., а впоследствие трябвало да участва и в Льо Ман. Ръководството на американския концерн обаче решило да се съобрази със споразумението и проектът бил прекратен след само 5 произведени коли.
Аркус-Дантов дал колите на успешни частници, сред които Роджър Пенске, Ей Джей Фойт, Джим Хол и Дик Томсън – но те така и не получили официална подкрепа от завода, което не им позволило да развият пълния си потенциал. И до днес феновете съжаляват за всичко това, тъй като Corvette Grand Sport имал всичко необходимо, за да се превърне не само в конкурентоспособен на Cobra автомобил, но и да създадае доста главоболия на автомобили на Ferrari, Porsche и Jaguar, състезаващи се в GT класа.
По време на Седмицата на скоростта в Насау през 1963 г. Grand Sport доминира Cobra с помощта на инженерите на General Motors, които били изпратени уж на ваканция на бахамския остров. Без заводска подкрепа колата така и не достигнала пълния си потенциал. Трябва да се признае и че Grand Sport побеждава 289 Cobra, но нямал никакъв шанс срещу Ford GT40 и Cobra 427.
Първите две произведени коли били модифицирани и превърнати в роудстъри, което ги направило най-леките и най-бързите коли от „серията“. Chevrolet ги запазила до 1966 г., когато двете коли били продадени на Пенске. Другите три машини били запазени като купета и продадени на частни отбори, след като програмата била прекратена.
Оригиналните Grand Sport машини в момента са най-ценните представители на семейството Corvette. Името Grand Sport е възродено години по-късно, когато Chevrolet го използва при C4, C6 и C7 Corvette. С него са обозначени специални спортни пакети за трите машини.
Chevrolet Corvette Grand Sport е култов автомобил, който е бил убит, преди да се докаже. Докато феновете тъжат по него обаче, не трябва да забравяме за успешния Corvette C7.R, който продължава започнатото от своя прадядо.