Сайнц и Audi поведоха след етап 1 на рали Дакар 2023
Брейбек и Honda доминираха при мотоциклетите
Рали Дакар 2023 започна в самия край на отишлата си 2022 година, с кратък 10-километров пролог на брега на Червено море край така наречения "морски кемп" край Янбу, преди същинския 15-дневен пустинен маратон на територията на Саудитска Арабия.
Най-бърз сред пясъците в краткия етап при автомобилите бе Матиас Екстрьом, който освен за себе си, донесе и първата етапна победа за немската марка тази година. При мотоциклетистите, първият триумф бе за австралиецът Тоби Прайс (КТМ), докато при камионите победата грабна чехът Мартин Мачик с Iveco.
И докато десетте километра край морето бяха за разгрявка на състезателите, то първият същински етап на рали Дакар 2023 в зората на новата година, подложи на сериозно изпитание участниците, със своите 367 състезателни километра и общо над 600 за деня.
Определено една от големите новини за 1 януари бе отпадането на настоящия шампион при мотоциклетистите Сам Съндърленд. Пилотът на GasGas катастрофира тежко и бе откаран в болница, където стана ясно, че има счупване в областта на раменната кост. Така, Съндърленд отпада за шести път от дебюта си в надпреварата през 2012 година насам.
И докато британската звезда на GasGas загуби мечтите си за нова титла, то американецът Рики Брейбек гледа уверено в амбициите си за втората такава. Острието на Honda победи в първия етап около Янбу и Sea Camp, като отмъкна 19 секунди на съперника си от КТМ Кевин Бенавидес и 39 секунди от неговия съотборник Тоби Прайс. При ATV-четириколките победителят от Дакар 2022 Александр Жиру даде заявка за нов триумф, грабвайки първата етапна победа.
При автомобилите, Audi бе големият печеливш и през втория състезателен ден на Дакар 2023. В епичен дуел със Себастиан Льоб (BRX), Карлос Сайнц отведе до етапната победа хибридно-електрическия си болид RS Q E-TRON E2 с едва 10 секунди преднина. С две минути след етапния победител, третото време за деня даде Язид Ал Раджи с Toyota. Още две машини BRX Hunter влязоха в топ 5 за етапа - тези на Герлен Шишри и Орландо Теранова.
Настоящият носител на титлата Насър Ал Атия даде 6-о време в първия етап, като изоставането му спрямо победителя е малко над 7 минути. Едва 12 секунди не достигнаха на лидера на Toyota да изпревари Теранова за петото място в отсечката. Топ 10 допълват Браян Барагванат (Century), Стефан Петерханзел (Audi), Якуб Пржигонски (Mini) и Хенк Латеган (Toyota).
При камионите, липсата на армадата на Камаз е осезаема, но поне ще направи състезанието по-непредсказуемо след годините "синя скука" на която бяхме свидетели. Както вече знаете, руснаците попаднаха под санкциите срещу Русия, заради нейната агресия към Украйна, и трябваше да стартират под неутрален флаг - нещо което тимът отказа. И докато това бе формалната причина, то публичните слухове са липсата на финансиране от страна на руската държава, която бе основен финансов донор на тима от Набережние Челни.
Така, Мартин Мачик взе втората си етапна победа, след като доминира и в пролога, като постави началото на оспорван дуел със сънародника си Алеш Лопрайс (Praga). Към момента преднината на Мачик е 5 минути, а трети в първия етап е Мичел Ван Ден Бринк от Холандия с Iveco.
В клас Т3 за модифицираните прототипи на SSV-бъгита, двукратният шампион и мотоциклетен ветеран Чалеко Лопез "поведе хорото" след като надделя над белгиеца Гийом Де Мевиус. Топ 3 допълва американецът Сет Кинтеро. При близките до серийните SSV-машини в клас Т4, най-бърз бе полякът Ерик Гочжал.
За трета поредна година, успоредно с рали Дакар се провежда и Dakar Classic. Регуларити надпреварата е отворена за състезателни машини от всички класове, произведени до началото на нашия век, като на старта в Sea Camp застанаха 88 бижута на 4 колела от миналото.
Очаквайте подробности!