13 октомври 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Случайност ли е доминацията на Peugeot в Дакар 2016?

Разбира се, че не – това е един от най-успешните отбори в историята на ралито

По това време миналата година, съвсем новият екип на Peugeot пристигна в деня за почивка на половината разстояние в рали „Дакар“ на 8-ма и 41-ва позиция. Третият Peugeot 2008 DKR, управляван от Карлос Сайнц, пък бе аут от играта след удар в скала по време на петия етап.

Година по-късно, Peugeot преполови надпреварата, заемайки първите три места във временното класиране на рали „Дакар“ преди деня за почивка в Салта, Аржентина, благодарение на Себастиан Льоб/Даниел Елена, Стефан Петерханзел/Жан-Пол Котре и Карлос Сайнц/Лукас Круз. Разлика с четвъртото място е повече от 15 минути. Всички четири автомобила Peugeot 2008 DKR завършиха първите 5 330 километра без проблем, като Сирил Депре е на 14-та позиция.

Още по-забележителното е, че Peugeot спечели всеки отделен етап от събитието с изключение на пролога и зае първите три места в два етапа, както и първите две места в четири от шестте проведени етапа досега. Три от тези етапи бяха спечелени от деветкратния световен шампион във WRC Себастиан Льоб: най-впечатляващият дебют на рали „Дакар“, след Ари Ватанен през 1987 г. - друг предишен шампион в WRC, състезавл се за Peugeot.

Това е забележителен резултат от работата, свършена от инженерите на Peugeot през изминалата година, за да развият Peugeot 2008 DKR от незапомнящото му начало до автомобил, способен да се състезава и в най-трудните ситуации. Това е процес, извършен със смирение, усърдие и желание да се повторят някои от славните мигове от миналото.

От първото издание на рали „Дакар“ през 1979 г. досега Peugeot е един от най-успешните отбори в историята на надпреварата и спечелил четири победи (през 1987, 1988, 1989 и 1990). Но има все още много път да се извърви – почти 5 000 км всъщност - и чисто новият автомобил не е имунизиран срещу технически проблеми, както Депре и Сайнц вече разбраха.

Депре загуби повече от час заради проблем с турбокомпресора в петия етап, а Сайнц загуби 14 минути във втория етап, когато двигателят му угасна и не искаше да запали. Себастиан Льоб също не беше подминат в шестия етап поради проблем с подаването на газта.

Независимо от това, Peugeot е начело от първия редовен етап на събитието с Льоб, после Петерхансел, после отново Льоб, редувайки се на челните позиции. И ако не беше възникнал електрическият проблем, Сайнц щеше да е на върха до този момент. Към момента водещото трио е с разлика от по-малко от пет минути.

Моделът за Дакар 2016 на Peugeot 2008 DKR е по-нисък, по-широк, по-мощен и по-лесен за управление от своя предшественик, с по-добро разпределение на теглото - това само част от факторите, допринесли за изключителното му представяне на „Дакар“ досега.

Както казва Стефан Петерханзел, най-успешният пилот в историята на „Дакар“ с 11 победи зад гърба си: „Това е една от най-забележителните трансформации, които съм виждал. Не може да има сравнение на този автомобил с автомобила от миналата година. Този е по-добър във всяко отношение. Знаех преди да започнем ралито, че е по-добър от миналогодишния автомобил, но е приятна изненада да видиш точно колко по-добър е.“

Преди да дойде на тазгодишния „Дакар“, Себастиан Льоб е имал малка база за сравнение от няколко теста, проведени в Мароко и едно състезание там с миналогодишния автомобил. Но когато става дума за „Дакар“, Льоб веднага влиза в крачка независимо от липсата на опит. „Истина е, че много ми помогна приликата на много от етапите с това, с което съм свикнал в Световния рали шампионат“, каза той. „Но със сигурност не съм очаквал да водя ралито. Аз обаче съм тук, най-вече за да се уча и имам късмета да съм заобиколен от някои много опитни хора. Следващата седмица етапите ще бъдат много различни и със сигурност това ще бъде по-трудно за мен.“

Един от тези хора с много опит е Карлос Сайнц, който доказа, че на възраст 53 години не е загубил нищо от скоростта си, със серия от изключително бързи етапи и етапни времена през първата половина на ралито. „Дотук беше добре, но няма смисъл да се правят заключения преди да е свършило ралито“, каза испанецът, който спечели „Дакар“ през 2010 г. „Ясно е, че скоростта е налице, но един от най-важните аспекти на "Дакар" е издръжливостта, а ние все още имаме някои проблеми с автомобилите. Има още какво да се направи в това отношение. А втората седмица на „Дакар“ ще бъде много тежка, така че предстои да видим най-трудната част.“

Подобно на Льоб, Сирил Депре все още се учи да печели „Дакар“ с автомобил, след като преди това е печелил пет пъти в категорията мотоциклети. Неговият прогрес е ясно забележим до проблема с турбокомпресора в петия етап, а французинът и неговият съотборник Давид Кастера можеха да завършат в челната петица на предишния етап. „Да възникне проблем е разочароващо, но това е нещо, което може да се случи с автомобил, който е чисто нов“, казва Депре. „Много съм доволен от темпото ни и особено от напредъка ни в сравнение с миналата година. Знаех, че преминаването ми от мотоциклети към автомобили ще бъде дългосрочен процес, но сега наистина чувствам, че започва да се случва.“

Всички екипажи могат с право да се гордеят от това, което са постигнали дотук. Същевременно са наясно, че най-голямото изпитание предстои, както ръководителят на отбора Бруно Фамен отбелязва: „Можем да направим много положително заключение от тази седмица“, казва той. „Най-напред, и четирите наши автомобила са все още в състезанието. Три от тях са в челната тройка с победи във всеки етап освен в пролога. Имахме също няколко етапа със спечелени първо и второ място и дори няколко със спечелени първите три места. Нашата първа цел да покажем колко е конкурентен Peugeot 2008 DKR. Сега преминаваме към следващата цел: да достигнем финала с възможно най-много автомобили. За да постигнем това, ще трябва да преодолеем някои проблеми, които е възможно да ни възпрепятстват, както видяхме, че се случи с автомобила на Сирил Депре, който загуби час и четвърт. Освен това, втората част на ралито е много по-различна. Отсечките стават значително по-дълги и носят риск от затъване в пясъка или навигационна грешка. Предимството, което сме извоювали дотук, е изключително крехко. Затова ще се придържаме към нашия план и просто ще преодоляваме всеки етап такъв какъвто е.“



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:30 1
+ 0
- 0
sffsdf5888
 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.