Тотални обрати след етап 6 на рали Дакар 2024
Нови лидери в почти всички класове след 48-часовия маратон
Шестият етап на рали Дакар 2024 бе може би най-тежкия в тазгодишното издание на надпреварата. Иновативната отсечка бе наречена „48 часа“ като въведе специални правила – двудневно пилотиране, със спиране на етапа в 16 часа следобед и продължаване на другия ден. Така, състезателите, според темпото си, имаха възможността да нощуват в някой от осемте бивака, разположени по трасето, в съответствие с това, какво разстояние са изминали през деня.
Естествено, етапът в пустинята Руб Ал Хали бе повече от тежък, с дължина от почти 600 километра. И доведе до сериозни неприятности за много пилоти, включително отпадания и загуба на ценно време в почти всички класове.
Започваме с автомобилите, където имаше няколко сериозни драми. В първата част на етапа, доскорошният лидер в генералното Язид Ал Раджи катастрофира доста сериозно още в началото на отсечката и се претърколи през таван. В резултат, неговият Toyota Hilux бе сериозно повреден и трябваше да бъде прибран в бивака за ремонт. Саудитецът евентуално може да рестартира след почивния ден на ралито, но с огромно наказание от десетки часове.
Другият голям губещ бе Стефан Петерханзел. Пилотът на Audi държеше добро темпо, но в средата на отсечката спука гума. Това не би било проблем, ако хидравличните повдигащи рамена на болида му не се бяха повредили, което доведе до изтичане на маслото. И в допълълнение, че останаха без серво на волана, двамата с Едуард Буланже не можеха да вдигнат колата за да сменят гума, защото нямаха механичен крик. Резултатът в крайна сметка бе три часа изоставане от най-бързите в отсечката.
Няколко пилота успяха да стигнат до последния бивак, като така си осигуриха доста по-късо трасе за втори ден на етапа – 112 километра. Сред тях бе и Насър ал Атия, който се движеше в челната тройка. Голямата драма за него дойде във втората част на отсечката – някъде към средата на трасето катарецът получи сериозен технически проблем с окачването и това му коства 2 часа и 45 минути изоставане спрямо най-бързия в класа. Така, 5-кратният победител от Дакар вече е 16-и в генералното и може да разчита единствено на влизане в топ 10.
Точно на други полюс бяха нещата за големите победители в 48-часовия маратон – този, който спечели етапа и този, който оглави генералното класиране. Себастиан Льоб караше малко по-умерено в първия ден, но през втория вдигна темпото и грабна етапната победа – 25-та в кариерата му на рали-рейд състезател. На две минути след него финишира Карлос Сайнц, а на още 10 второто Audi на Матиас Екстрьом.
Етапната победа и поредицата събития позволиха на Льоб да се изкачи до третото място в генералното класиране при автомобилите, на 29 минути след лидер. А новият лидер е Карлос Сайнц, който показа истинска класа както на трасето, така и в тактиката за последните етапи.
В денят преди 48-те часа Сайнц умишлено забави темпото, за да разчита на по-задно стартиране и по-видими следи на тези, които карат пред него. В самия мегамаратонски етап Матадорът караше по-скоро разумно, знаейки, че Льоб има пасив и така нямаше да се налага да се бори за победата, което пък да го накара да открива етапа след почивния ден.
Audi могат да се поздравят и с това, че Екстрьом също влезе в топ 3 на временната подредба. Шведската рали-крос звезда е на второ място, на 20 минути зад Сайнц и на 9 пред Льоб в генералното. И има огромни шансове за някое от призовите места, тъй като най-близкият в класирането след него – Лукас Мораес с Toyota, е на половин час зад него. Но все пак предстои още една цяла седмица и всичко може да се промени.
Драми и нови лидери имаше и при мотоциклетите в етап 6 на рали Дакар 2024. Още на 39 километра след старта Скайлър Хоу от тима на Honda получи сериозна повреда в двигателя на машината си. Американецът не успя да се справи с проблема и приключи участието с в надпреварата.
Хоан Бареда бе другият потърпевш от технически проблеми. Пилотът на Hero загуби време в първата част на отсечката заради ремонт, само за да може на следващия ден нещата да се усложнят и испанецът да се откаже от участието си в рали Дакар 2024.
Третият голям губещ на две колела бе Пабло Кинтания. Пилотът на Honda остана без гориво на едва 10 километра от зоната за презареждане и загуби над час и половина докато някой спре и му услужи с бензин. В резултат победителят от етап 5 вече е едва 17-и, на над два часа от водача в класирането.
Етапната победа на две колела бе за Адриан Ван Беверен. Пилотът на Honda изпревари с малко над 4 минути Тоби Прайс от тима на КТМ и с още една съотборника си Рики Брейбек. В резултат „АВБ“, както е популярен французина се изкачи до третото място в генералната подредба. А най-отгоре имаме нов лидер и това е Рики Брейбек. Американецът, обаче, има едва 51 секунди преднина пред Рос Бранч с Hero, който даде 5-о време в 48-часовата отсечка. Така, с рестарта на надпреварата след почивния ден в Рияд, битката отново ще е безмилостна.
Без толкова драма се развиха нещата при ATV-четириколките. Александр Жиру успя да вземе втората си етапна победа в рали Дакар 2024, в резултат на което успя да стопи около минута и половина от аванса на Мануел Андухар. Аржентинецът, който бе втори за деня води с близо 19 минути пред настоящия шампион, а третото място и в отсечката и в общата подредба е за Марсело Медейрос, с 44 минути пасив от лидера.
В клас Challenger Ерик Гочжал взе петата си етапна победа в рали Дакар 2024. Младият поляк изпревари с 15 минути чичо си Мишал, а в генералното е с над час преднина спрямо Мич Гютри. Челната тройка изненадващо допълни испанката Кристина Гутиерез, която даде и трето време в 48-часовата отсечка.
В класа на SSV-бъгитата също настъпиха сериозни размествания при класирането. Ксавие Де Султре взе втора поредна етапна победа, изпреварвайки с минута Язир Сеядан и с три и половина Жоао Ферейра. Второто място на Сеядан, в комбинация със слабото представяне на Жером Дьо Садле (6-и в етапа с над половин час изоставане), му позволи да се изкачи на върха на генералното класиране. Де Султре се изкачи до третото място, а на второ вече е Сара Прайс, която финишира с 4-о време мегамаратонската отсечка.
Големи драми имаше и при най-големите – камионите. Доскорошният водач в класирането и настоящ шампион Янус Ван Кастерен с Iveco започна сравнително убедително 48-часовата отсечка и в първата й част бе сред най-бързите. През втория ден, обаче,нидерландецът загуби над 2 часа и половина заради проблеми, с което може да каже „Сбогом“ на амбицията си не само за нова титла, но и да стъпи на подиума на Дакар 2024.
Не много по-добре се случиха нещата и за другия претендент за победата – Алеш Лопрайс. Пилотът на Praga изгуби час и 12 минути в етапа заради навигационни грешки и повреди. Така чешката звезда изостава и с над час от новия водач в класа. А това е сънародникът му Мартин Мачик с Iveco, който бе и най-бърз в маратона. Трети в генералното (и втори за етапа) е Митчел Ван Ден Бринк с Iveco, който, обаче е на близо два часа зад водача.
След изтощителния мегамаратонски етап, рали Дакар 2024 се отправя към заслужен почивен ден в столицата на Саудитска Арабия Рияд. Надпреварата рестартира в неделя, завръщайки се към Ал Дувадими, с 483 километра срещу хронометъра.