Това са победителите в рали Дакар 2022!
Ал Атия донесе втора титла за Toyota, Съндърленд с историческа победа за GasGas
Ясни са победителите в рали Дакар 2022! Издание номер 44 на пустинния маратон и трето на територията на Саудитска Арабия приключи днес със 164-километров етап от Биша до Джеда, след като участниците трябваше да преодолеят още 11 състезателни отсечки с обща дължина на маршрута от 8400 километра, от които - над 4100 срещу хронометъра.
Насер Ал Атия взе четвъртата си титла при автомобилите и втора зад волана на Toyota Hilux. Катарецът бе безупречен, като оглави класирането още в първия етап на надпреварата и не мръдна от там всичките 12 състезателни дни, въпреки че имаше само две етапни победи. Тази стратегия силно напомня за използваната и от най-титулувания победител от маратона - Стефан Петерханзел и показва, че Насер вече е доста зрял по стандартите на рали-рейд надпреварите.
Доста по-зряло каране показа и Себастиан Льоб. Ветеранът от Световния рали шампионат кара много бързо през цялото време, но технически проблеми и навигационни несполуки го отпратиха на солидна времева дистанция от шампиона. Французинът записа две етапни победи и почти всеки ден бе в топ 3 на отсечките, но натрупания пасив през първата седмица на ралито така и не успя да бъде стопен. В крайна сметка "сребро" за Льоб и BRX и 27:46 мин. изоставане спрямо Ал Атия.
Заслужено трето място в рали Дакар 2022 за Язид Ал Раджи. Саудитският пилот на Toyota се е зарекъл, че рано или късно ще спечели надпреварата, още повече, че се провежда на територията на родината му, но ще трябва да изчака още малко. Ал Раджи имаше доста пикове и падове и през двете части на маратона, което в крайна сметка му донесе изоставане с над един час от водача.
Определено Audi не успя да постигне триумф в първото си участие на рали Дакар. Което е и абсолютна закономерност в историята на състезанието - няма заводски отбор в по-новата история на маратона, който да спечелил с дебюта си. Това бе някога, когато Peugeot и Citroen се състезаваха предимно срещу аматьорски отбори. В крайна сметка, обаче, германският тим показа, че електрическото задвижване има сериозно бъдеще в "Дакар", като предоставя солидна динамика. И това е доказано от общо 5-те етапни победи, които записаха пилотите на марката в рали Дакар 2022.
Имам всички основания да вярвам, че догодина Audi ще са доста по-подготвени и ще изчистят слабите компоненти на болидите си (най-вече сложното окачване, което отнесе доста подигравки). И тогава може би ще видим 15-тата титла от маратона на Стефан Петерханзел или четвъртата на Карлос Сайнц. Но адмирации тимът заслужава и за това, че вкара две машини в топ 10 тази година, въпреки несполуките си.
Топ 10 при автомобилите след финала на рали Дакар:
1. Насер Ал Атия - Матьо Бомел, Toyota Hilux, 38:33:03 ч.
2. Себастиан Льоб - Фабиен Люркен, BRX Hunter, +27: 46 мин.
3. Язид Ал Раджи - Майкъл Ор, Toyota Hilux, +1:01:13 ч.
4. Орландо Теранова - Даниел Карерас, BRX Hunter, + 1:27:23 ч.
5. Жиниел Де Вилиерс - Денис Мърфи, Toyota Hilux, +1:41:48 ч.
6. Якуб Пржигонски - Тимо Готшалк, Mini JCW Buggy, +1:53:06 ч.
7. Матьо Серадори - Лоак Минодие, Century CR6, +2:32:05 ч.
8. Матиас Екстрьом - Емил Бергквист, Audi RS Q e-tron, +2:42:11 ч.
9. Карлос Сайнц - Лукас Круз, Audi RS Q e-tron, +3:39:21 ч.
10. Микаел Писано - Макс Делфино, Optimus MD, +3:41:00 ч.
При мотоциклетите, Сам Съндърленд донесе историческа първа победа на марката GasGas в състезанието. Можем донякъде да твърдим, че тя е и поредна за концерна KTM, тъй като в техническата документация на машината на британеца тя е записана като KTM 450 Rally Replica. Но извън тези щекотливи закачки, надпреварата при двуколесните определено бе най-динамична и непредвидима до самия финал.
Това е втора победа в "Дакар" за Съндърленд, който записа първата си титла с КТМ през 2017 година в Южна Америка. Британският пилот на GasGas успя да си възвърне лидерството едва вчера, като бе сериозно пресиран от Пабло Кинтания (Honda). Кинтания не се предаде докрай и дори успя да спечели последният 12-ти етап на рали Дакар 2022, но това не му стигна и той е втори, на три минути и половина за шампиона (включително с минута наказание след отсечката вчера). Третото място на подиума е за победителят от надпреварата през 2018-та Матиас Валкнер (КТМ).
В маратонския клас за мотоциклетистите на рали Дакар, които карат без асистиращи екипи, шампион стана литовецът Арунас Гелазнинкас (Husqvarna), който завърши 28-и в общата подредба. Втори и трети в категорията Original by Motul са съответно Милан Енгел (КТМ) и Бенжамин Мело (КТМ).
Топ 10 при мотористите след финала на рали Дакар:
1. Сам Съндърленд, GasGas, 38:47:30 `.
2. Пабло Кинтания, Honda, +3:27 мин.
3. Матиас Валкнер, КТМ, +6:47 мин.
4. Адриан Ван Беверен, Yamaha, +18:41 min
5.Hoan Bareda, Honda, +25:42 мин.
6. Хосе Корнейо, Honda, +38:06 мин.
7.Рики Брейбек, Honda, +46:04 мин.
8. Андрю Шорт, Yamaha, +46:08 мин.
9. Мейсън Клейн, КТМ, +49:07 мин.
10. Тоби Прайс, КТМ, +49:20 мин.
В клас ATV Александър Жиру взе първата си титла от рали Дакар, във своето шесто участие на маратона. Французинът бе тотален лидер през втората половина на маратона и след като основните му конкуренти отпаднаха, трябваше просто да кара разумно. Няма как да не отбележим пилота със "сребърния медал" от тазгодишната надпревара - дебютантът Франциско Морено, който днес грабна и първата си етапна победа в маратона. Трети при четириколките финишира полякът Камил Вишневски, а и тримата пилоти на подиума разчитат на машини Yamaha Raptor.
Остин Джоунс успя да грабне титлата в другата оспорвана до последно категория - тази на SSV-бъгитата. Американецът бе лидер през по-голямата част от надпреварата, но в предпоследния етап отстъпи водачеството на Герард Фарес Гуел. Днес, буквално преди самия финал, Джоунс успя да навакса пред испанеца и победи с аванс от едва две минути и половина. Трети в категорията завърши 22-годишният дебютант Рокас Бациуска.
След две титли в клас SSV, бившият мотоциклетен пилот Франциско "Чалеко" Лопез взе първата си победа в новия клас "леки прототипи" (казано иначе - SSV на стероиди). Чилиецът зададе темпото в класа още през първата половина на маратона, като дни преди финала натрупа солиден аванс, който гледаше само да поддържа. Така, вторият в класа - Себастиан Ериксон завърши участието си с над 51 минути изоставане, а на трето място завърши испанката Кристина Гутиерес, но със значителните 4 часа и половина пасив спрямо шампиона.
При камионите, Дмитри Сотников затвърди победата си в рали Дакар 2022 със спечелване на финалната състезателна отсечка. Пилотът на Камаз дублира титлата си от миналогодишното състезание, а руският отбор може да се похвали с окупирането на челните 4 места от четирите екипажа на марката. Втори в надпреварата е Едуард Николаев, следван от Антон Шибалов и Андрей Каргинов. "Синята армада" обезсмисли интригата при тежкотоварните още в самото начало на маратона, като руските пилоти останаха недостижими през 12-те състезателни дни.
С тазгодишния си триумф, Камаз взима шеста поредна победа и общо 19-та в историята на рали Дакар. Руснаците имат трите титли от саудитските издания на маратона, 9 победи на територията на Южна Америка и 6 от африканската ера на състезанието. Със същия брой победи в пустинята могат да се похвалят само от КТМ и то, при условие, че причислим към тях и днешният триумф на Сам Съндърленд и GasGas...
Топ 10 при камионите след финала на рали Дакар:
1. Сотников - Ахмадеев- Ахметизанов, Камаз. 41:37:34 ч.
2. Николаев - Яковлев - Рибаков, Камаз, +9:58 мин.
3. Шибалов - Никитн - Татаринов, Камаз, +11:11 мин.
4. Каргинов - Мокеев - Малков, Камаз, +1:49:55 ч.
5. Ван Кастерен - Снийдерс - Родевалд, Iveco, + 3:08:30 ч.
6. Ван Ден Бринк - Вилемсен - Дер Киндерен, Iveco, +3:41:42 ч.
7. Мацик - Томасек - Сванда, Iveco, +4:44:11 ч.
8. Верщайнен - ван Дал - Смитс, Iveco, +4:44:34 ч.
9. Де Гроот - Лаан - Хулсебош, Iveco, +6:29:27 ч.
10. Ван Ден Бринк мл. - Моув - Донкелаар, Iveco, +8:10:34 ч.
Финалния подиум на надпреварата следете на живо тук: