20 януари 2025
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Toyota и KTM триумфираха в първия етап на рали "Дакар" 2025

Битка за секунди при колите, но фаворитите се пазят за утрешния маратон

Първият етап на рали „Дакар“ 2025 предложи 413-километров обиколка в района на Биша. Отсечката предложи мозайка от различен тип терени и макар пясъкът да бе основен в менюто, имаше от всичко, което състезателите могат да очакват през следващите дни. А колкото по-напреднал бе деня, толкова по-тежка и технична ставаше навигацията.

Герлен Шишри с новия бензинов болид на Mini X-Raid бе най-бърз в отсечката, като водеше почти през цялото време. В крайна сметка, обаче, етапната победа отиде в пилота на Toyota Сет Кинтеро от тима на Toyota, който първоначално бе с второто най-добро време, но получи 95 секунди бонус, тъй като спря да помогне на катастрофиралата испанка Лая Санц. Санц претърпя инцидент на 330-ия километър, но за щастие всичко се размина без последствия за екипажа и има шанс да продължи след ремонт на болида си.

Американецът Кинтеро има 20 етапни победи в класа на модифицираните бъгита Challenger, а днес за първи път триумфира при автомобилите. И се превърна в най-младия автомобилист с етапна победа, на своята 22-годишна възраст. След решението на стюардите, Кинтеро води пред Шишри с 55 секунди. Третото място пък бе за още един пилот на Toyota – южноафриканецът Сауд Вариава, който финишира на минута и 48 секунди след водача.

На пръв поглед, повечето от фаворитите за победа при автомобилите в рали „Дакар“ 2025 пострадаха от сериозни загуби на време, като повечето от тях бяха извън дневния топ 20, с поне 10 минути пасив на водача. Но в крайна сметка това е тактика на „пустинните лисици“, които искаха да избегнат това, да са сред първите стартиращи в предстоящия 48-часов етап, който ще е меко казано тежък заради липсата на механици и дългото двудневно трасе.

Единственият който ще е сред „по-прецаканите“ е пилотът на Ford Карлос Сайнц, който стартира втория етап от седма позиция, което го превръща в приоритетна мишена за пилотите на Dacia Насър ал Атия (20-и днес) и Себастиан Льоб (22-о място за дена), както и за Язид ал Раджи с Toyota, който финишира на 21-о място днес.

При мотоциклетите, победителят от пролога Даниел Сандърс от тима на КТМ повтори успеха си и в първия етап на рали „Дакар“ 2025. За разлика от автомобилистите, тук нямаше нужда от тактика и стратегия, тъй като за 48-часовия втори етап елитните мотористи от клас Rally GP ще стартират в обратен ред спрямо класирането си днес. Така, Сандерс утре ще е последен от 20-те състезателя в класа и ще има възможност да кара по добре утъпкани пътеки.

Втори в класа на двуколесните завърши настоящият шампион при мотоциклетистите Рики Брейбек с Honda, който изостана с 2 минути и 4 секунди от Сандърс. Дневният топ 3 допълни Рос Бранч от тима на Hero, с близо 2 минути и половина пасив спрямо водача. Такъв късмет нямаше съотборникът му Себастиан Бюхлер, който отпадна от надпреварата след катастрофа на километър 68 от етапа. Германецът нарани рамото си по подобен начин на това, което си причини в етап 3 на рали „Дакар“ 2024.

В класа на SSV-бъгитата, шампионът от миналогодишния пустинен маратон Ксавие Дьо Султре с Polaris грабна днешната етапна победа, при това, със солиден аванс пред ветерана Франциско Лопез от тима на Can-Am. Трето време даде победителят от пролога и съотборник на Дьо Султре от отбора на Себастиан Льоб и Polaris – Брок Хегер от САЩ.

В клас Challenger за модифицирани бъгита, голямата новина бе отпадането на шампиона от Световния рали-рейд шампионат Язир Сеядан, който получи тежка повреда на машината си. Етапът бе спечелен от шампиона при ATV-четириколките от „Дакар“ 2019 Николас Кавилясо, който освен виско друго, е навигиран от съпругата си Валентина Пертегарини и няма право на грешки, ако иска да спи спокойно преди всеки старт ????… Кавилясо, обаче, успя да измъкне едва 4 секунди на Гонсало Герейро от тима на Red Bull, така че гонката тепърва започва. Дневната челна тройка допълни Абдулазиз Ал-Кувари от Катар, който кара за тима на Насър Ал Атия.

При камионите, младият талант Мичел Ван Ден Бринк повтори триумфа си от пролога, финиширайки отново с най-доброто време. Нидерландецът поведе с 1 минута и 40 секунди пред ветеран Алеш Лопрайс и с още 2 минути и половина пред завършилия на трето място Мартин Мачик. И тримата пилоти разчитат на машини Iveco.

Вторият етап на рали „Дакар“ 2025 ще е може би най-голямото предизвикателство в тазгодишната надпревара. Става дума за така наречения „48-часов етап“, при който, в 5 часа следобед всеки един пилот или екипаж ще трябва да спре състезателното си темпо и да се отправи към най-близкия до него един от общо 6 бивака, където да пренощува преди рестартирането на състезанието на следващия ден.

Освен всичко друго, участниците ще са откъснати от света и няма да могат да разчитат на помощ от механиците си. А мотоциклетистите ще имат съвсем различно трасе от това на четириколесните категории. Общата дължина на състезателните километри за двата дни ще е 947.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.