Водещите автомобилни концепции в Дакар, или как се цакат конструкторите
През 37-те издания на рали Дакар сме се нагледали (и начели) на какви ли не инженерни творения. Общо взето, тенеденциите се изменят постоянно, но винаги става въпрос за подготвени 4х4 машини и заднозадвижвани бъгита. Без да си кривим душата, трябва да признаем, че в над 90% от случаите, автомобилите с 4 задвижващи колела са се оказвали най-добрите в терените като на Африка, така и на Южна Америка. Разбира се, статуквото бе разбито за кратко от легендарния Жан-Луи Шлесер, които триумфира в надпреварата през 1999 и 2000 година, а този успех би могъл да се повтори и в рали Дакар 2016, където сме свидетели на безпрецедентната атака на Peugeot 2008 DKR.
Подобно е и положението с двигателите, като в почти цялата история на надпреварата тотално доминираха бензиновите агрегати, както във всички сфери на мотоспорта, впрочем. Е, и тук статуквото бе разбито – първоначално от Volkswagen, с първата победа на дизеловия Race Touareg през 2009, последвана от още две титли, както и от болидите Mini на X-Raid, които властват до настоящия старт. А в момента Peugeot залагат на още по-нова формула (без да са първите, измислили това) – задно задвижване и дизел.
Казано иначе – дизелът е новият бензин, поне що се отнася до света на оф-роуда, макар че този тип гориво триумфира и в състезания като „Льо Ман”. Все още, обаче, има машини, които залагат на бензин за успеха – като Toyota, чиито Hilux е с атмосферен бензинов двигател.
И така, в резюме, ще ви представим трите водещи автомобилни концепции, които се очертават като фаворити в тазгодишното издание на надпреварата – дизел и задно задвижване (Peugeot 2008 DKR), дизел 4х4 (Mini All4 Racing) и бензин 4х4 (Toyota Hilux Imperial). Разбира се, за такъв тип рали-рейд бегачки от огромно значение са общата маса и типа окачване, затова ще „налеем“ малко сухи данни в табличен вид, за да е лесно да правим директна съпоставка на техниката:
АВТОМОБИЛ | PEUGEOT 2008 DKR | MINI ALL4 RACING | TOYOTA HILUX Т1 |
двигател | V6 битурбо дизел | L6 битурбо дизел | V8 атмосферен бензин |
разположение | централно-задно | предно | предно |
работен обем | 3200 куб. см. | 2993 куб. см | 5000 куб. см |
рестриктор | 38 мм | 38 мм | 37 мм |
макс. мощност | 340 к.с. | 320 к.с. | 422 к.с. |
въртящ момент | 800 Нм | 800 Нм | 560 Нм |
макс. скорост | 200 км/ч | 180 км/ч | 190 км/ч |
задвижване | задно задвижване | 4х4 с Xtrac диф. | 4х4 с Hallspeed диф. |
скоростна кутия | надлъжна, 6-степенна секвенциална | SADEV, 6-степенна секвенциална | SADEV, 6-степенна секвенциална |
шаси | пространствена тръбна рама | пространствена тръбна рама | пространствена тръбна рама |
екстериор | вграден в рамата монокок, карбонови и кевларени компоненти | вграден в рамата монокок, карбонови и кевларени компоненти | вграден в рамата монокок, карбонови и кевларени компоненти |
окачване | А-рамена отпред и отзад | А-рамена отпред и отзад | А-рамена отпред и отзад |
пружини | спирални, по 2 на колело | ||
амортисьори | регулируеми по 2 на колело | койлоувъри по 2 на колело | койлоувъри по 2 на колело |
кормилна уредба | хибридна, фулхидро | хибридна, фулхидро | хибридна, фулхидро |
спирачна система | хидравлична с 2 кръга и моноблок апарати | AP Racing, хидравлична система с 2 кръга | AP Racing, хидравлична система с 2 кръга, 6-бутални апарати |
спирачки предни | 355 мм вентилирани дискове | 320 мм вентилирани дискове | вентилирани дискове |
спирачки задни | 355 мм вентилирани дискове | 320 мм вентилирани дискове и водно охлаждане | вентилирани дискове |
джанти | 17-цолови, магнезиеви, двукомпонентни | 16-цолови алуминиеви | 16-цолови алуминиеви |
гуми | 35/37х12,5 R17 Michelin | 245х80 R16 Michelin | 245х80 Michelin R16 |
Д/Ш/В мм | 4099 / 2033 / 1920 | 4333 / 1998 / 1996 | n/a |
кол. база мм | 2800 мм | 2900 мм | n/a |
обем на резервоара | 400 л | 380 л | n/a |
сухо тегло | 1280 кг | 1953 кг | 1767 кг |
От посочените данни е вдино, че Mini май не е толкова "мини", а най-бързи теоретично, всъщност и на практика са бъгитата на Peugeot. Важно е да се зане, че при заднозадвижваните машини са позволени по-голям ход на окачването, както и по-големи гуми.
Интересен факт е, че гореспоменатата Toyota Hilux на Жинел де Вилиерс не споделя същия двигател като този на машините на Лийрой Поултер и Язид Ал Раджи. Последните двама седят зад волана на привидно същия автомобил, но с друг агрегат – отново атмосферен „бензин“ V8 на Lexus, но с работен обем от 4800 куб. см. и незначително по-малка мощност.
За съжаление не успяхме да открием достатъчно конкретна информация за четвъртия концептуален вид – бензинов агрегат със задно предаване, тъй като Роби Гордън добре е прикрил данните на своето Gordini. Но съдейки по класирането до момента, този вариант явно не е най-конкурентният в рали Дакар 2016.