21 октомври 2019
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Водещите автомобилни концепции в Дакар, или как се цакат конструкторите

През 37-те издания на рали Дакар сме се нагледали (и начели) на какви ли не инженерни творения. Общо взето, тенеденциите се изменят постоянно, но винаги става въпрос за подготвени 4х4 машини и заднозадвижвани бъгита. Без да си кривим душата, трябва да признаем, че в над 90% от случаите, автомобилите с 4 задвижващи колела са се оказвали най-добрите в терените като на Африка, така и на Южна Америка. Разбира се, статуквото бе разбито за кратко от легендарния Жан-Луи Шлесер, които триумфира в надпреварата през 1999 и 2000 година, а този успех би могъл да се повтори и в рали Дакар 2016, където сме свидетели на безпрецедентната атака на Peugeot 2008 DKR.

Подобно е и положението с двигателите, като в почти цялата история на надпреварата тотално доминираха бензиновите агрегати, както във всички сфери на мотоспорта, впрочем. Е, и тук статуквото бе разбито – първоначално от Volkswagen, с първата победа на дизеловия Race Touareg през 2009, последвана от още две титли, както и от болидите Mini на X-Raid, които властват до настоящия старт. А в момента Peugeot залагат на още по-нова формула (без да са първите, измислили това) – задно задвижване и дизел.

Казано иначе – дизелът е новият бензин, поне що се отнася до света на оф-роуда, макар че този тип гориво триумфира и в състезания като „Льо Ман”. Все още, обаче, има машини, които залагат на бензин за успеха – като Toyota, чиито Hilux е с атмосферен бензинов двигател.

И така, в резюме, ще ви представим трите водещи автомобилни концепции, които се очертават като фаворити в тазгодишното издание на надпреварата – дизел и задно задвижване (Peugeot 2008 DKR), дизел 4х4 (Mini All4 Racing) и бензин 4х4 (Toyota Hilux Imperial). Разбира се, за такъв тип рали-рейд бегачки от огромно значение са общата маса и типа окачване, затова ще „налеем“ малко сухи данни в табличен вид, за да е лесно да правим директна съпоставка на техниката:

АВТОМОБИЛ PEUGEOT 2008 DKR MINI ALL4 RACING TOYOTA HILUX Т1
двигател V6 битурбо дизел L6 битурбо дизел V8 атмосферен бензин
разположение централно-задно предно предно
работен обем 3200 куб. см. 2993 куб. см 5000 куб. см
рестриктор 38 мм 38 мм 37 мм
макс. мощност 340 к.с. 320 к.с. 422 к.с.
въртящ момент 800 Нм 800 Нм 560 Нм
макс. скорост 200 км/ч 180 км/ч 190 км/ч
задвижване задно задвижване 4х4 с Xtrac диф. 4х4 с Hallspeed диф.
скоростна кутия надлъжна, 6-степенна секвенциална SADEV, 6-степенна секвенциална SADEV, 6-степенна секвенциална
шаси пространствена тръбна рама пространствена тръбна рама пространствена тръбна рама
екстериор вграден в рамата монокок, карбонови и кевларени компоненти вграден в рамата монокок, карбонови и кевларени компоненти вграден в рамата монокок, карбонови и кевларени компоненти
окачване А-рамена отпред и отзад А-рамена отпред и отзад А-рамена отпред и отзад
пружини спирални, по 2 на колело
амортисьори регулируеми по 2 на колело койлоувъри по 2 на колело койлоувъри по 2 на колело
кормилна уредба хибридна, фулхидро хибридна, фулхидро хибридна, фулхидро
спирачна система хидравлична с 2 кръга и моноблок апарати AP Racing, хидравлична система с 2 кръга AP Racing, хидравлична система с 2 кръга, 6-бутални апарати
спирачки предни 355 мм вентилирани дискове 320 мм вентилирани дискове вентилирани дискове
спирачки задни 355 мм вентилирани дискове 320 мм вентилирани дискове и водно охлаждане вентилирани дискове
джанти 17-цолови, магнезиеви, двукомпонентни 16-цолови алуминиеви 16-цолови алуминиеви
гуми 35/37х12,5 R17 Michelin 245х80 R16 Michelin 245х80 Michelin R16
Д/Ш/В мм 4099 / 2033 / 1920 4333 / 1998 / 1996 n/a
кол. база мм 2800 мм 2900 мм n/a
обем на резервоара 400 л 380 л n/a
сухо тегло 1280 кг 1953 кг 1767 кг

От посочените данни е вдино, че Mini май не е толкова "мини", а най-бързи теоретично, всъщност и на практика са бъгитата на Peugeot. Важно е да се зане, че при заднозадвижваните машини са позволени по-голям ход на окачването, както и по-големи гуми.

Интересен факт е, че гореспоменатата Toyota Hilux на Жинел де Вилиерс не споделя същия двигател като този на машините на Лийрой Поултер и Язид Ал Раджи. Последните двама седят зад волана на привидно същия автомобил, но с друг агрегат – отново атмосферен „бензин“ V8 на Lexus, но с работен обем от 4800 куб. см. и незначително по-малка мощност. 

За съжаление не успяхме да открием достатъчно конкретна информация за четвъртия концептуален вид – бензинов агрегат със задно предаване, тъй като Роби Гордън добре е прикрил данните на своето Gordini. Но съдейки по класирането до момента, този вариант явно не е най-конкурентният в рали Дакар 2016.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.