Петте най-щури коли със самолетен двигател
Вече сме ви говорили за огромни двигатели, писали сме и за миниатюрни такива. А какво ще кажете за идеята на Koenigsegg за агрегат без разпределителни валове? Разбира се, иновациите са много и постоянно изникват идеи за нещо още по-по-най що се отнася до задвижване, но днес поглеждаме към миналото и интересния свят на колите, свалили своя двигател от небесата. Ето ги петте най-щури коли със самолетен двигател:
Tucker 48
Серийният Tucker 48 използва шестцилиндров боксер, който по същество е модифициран вариант на двигател на Franklin, който намира приложение при самолети и хеликоптери. Първоначалният план на създателя на колата е да използва мотор собствена разработка, но времето не достига. Така се стига до авиационния агрегат, разположен в задницата на колата. За да го вкарат там на хората от Tucker им се налага и да го модифицират като му добавят водно охлаждане. За жалост са произведени само 51 екземпляра от иновативния модел с модерни технологии като ламинирано предно стъкло и адаптивни фарове. От тях са оцеляли само 47 бройки, а всяка струва по няколко милиона долара.
Lotus Type 56
Преди десетилетия производителят на моторни масла и добавки STP поръчва на Lotus да направят съзтезателна кола за Indianapolis 500 и така се ражда Lotus Type 56, чиято цел е да победи в емблематичната напревара през 1968 г. Шефът на STP обаче има нестандартна идея, която не се вписва съвсем в целевата група на компанията му - да се използва турбинен двигател. Така и става и четирите колела на болида се задвижват от бензинов агрегат Pratt&Whitney ST6. Type 56 не успява да се спечели каквото и да е в Индианаполис или Формула 1, но пък се оказва основополагащ за автомобилите от този тип. Странното е, че зад неуспеха стои проблем с надеждността, но не свързан с неконвенционалния двигател.
Fiat S76
Извесният като "Звярът от Торино" Fiat S67 се ражда през далечната 1911 г., но над век по-късно отново е в пълния си блясък заради детайлна реставрация за Фестивала на скоростта в Гуудууд, където се появява през 2015 г. и добива световна слава. Именно затова вече може и да сте го виждали и да сте чели за него. Огромният италианец е първата кола, която успешно използва самолетен двигател и то какъв. Говорим за 28,5-литров четирицилиндров мотор, който при само 1900 об./мин. генерира 300 к.с. Той всъщност никога не е използван в самолет, но имайки предидвид, че Fiat по това време са и в индустрията, може да бъде класифициран като такъв. Причината да използват колосалния двигател е доста проста - италианците целят да поставят световен рекорд за скорост.
Sunbeam 1000 HP Mystery
Точно като S76 и Sunbeam 1000 HP Mystery има за цел да разбива рекорди, но за разлика от машината на Fiat, този британец успява да се превърне в първата кола, минала бариерата от 200 м/ч или 320 км/ч. Действието се развива в Дейтона Бийч през 1927 г., а зад волана е застанал Хенри Сеграв. Пилотът настъпва колата с не един, а два самолетни двигателя, всеки с обем 22,4 литра и сумарна мощност близо 900 коня. Крайния резултат е 327 км/ч.
Bluebird-Proteus CN7
Bluebird-Proteus CN7 e уникат, един-единствен автомобил, направен специално за рекордьора Доналд Камбъл, който планира да развие с него 800 км/ч....през 1964 г. Причудливото творение разполага с газотурбинен двигател Bristol-Siddeley Proteus с над 4000 к.с. За разкила от други двигатели от своя тип, този мотор включва задвижващи валове в двамата си края, които от своя страна са свързани към скоростни кутии с фиксирано предавателно число, задвижващи колелата. Въпреки наблагоприятните условия и инцидент Кембъл поставя световен рекорд от 648 км/ч през 1964 г., но остава недоволен. Планирана е още една кола, с която резултатът да бъде подобрен, но три години по-късно пилотът загива при катастрофа с реактивен хидроплан.