Как започна всичко: четвърт век след първия автосалон в София
През февруари 1991 година цените са освободени, в резултат на което всичко поскъпва в пъти. Това е причината тогавашният министър-председател Димитър Попов да изрече знаменитата фраза „За Бога, братя, не купувайте“.
Демокрацията в България е едва проходила, приватизацията все още не е започнала, а икономиката се движи по инерция. В тези неясни и смутни времена в центъра на столицата, в грандиозния за времето си НДК, на 28 октомври се случва първото родно автомобилно изложение „АМ – 91“. Лично премиерът открива събитието, на което са представени около 60 леки коли, микробуси, камиони, мотоциклети и велосипеди. Все още официални вносители на марки у нас почти няма, а регистрираните такива са „в проходилките“. Затова возилата, които са качени по етажите на двореца, са на щандове, организирани от авантюристично настроени едрови търговци, тип „Автокъща“, предимно от Белгия и Холандия. Те се борят да продадат каквото могат на гладния нов пазар, пък бил и той с малък потенциал, преди предприемчивите българи с някакви финансови възможности да са се усетили как да организират представителства на автомобилните производители.
Събитието предизвиква небивал интерес сред посетителите. Медиите определят повечето от тях като зяпачи, а не като купувачи. Но хрониките сочат, че поне 500 са направените поръчки от клиенти по време на първия автомобилен салон на Балканите. Немалко са хората, облечени по всевъзможни начини, които разнасят куфарчета с надиплени пачки, готови да сбъднат мечтата си. Луксозните марки се купували от фирми, които не плащат акциз, а за обикновения български труженик чисто нов автомобил излизал „солено“. И все пак в първия автосалон у нас хората съзират и надеждата да закупят свободно и когато си поискат нов автомобил, а не да чакат, както до 1989 - по половин живот за „Москвич“.
След по-малко от 12 месеца, през юни месец на 1992 г, София посреща и „Втори международен автомобилен салон АМ 92“, но този път под покрива на зала „Фестивална“. Голяма част от експонатите са премиери, които пристигат в България само няколко месеца след дебюта си на престижното женевско изложение. Eдин късметлия от посетителите си тръгва с чисто нов „Форд Ескорт”. Тази практика продължава и до ден днешен, с разликата, че днес покрай печелившият автомобил има още десетки луксозни награди.
1993 година се оказва крайъгълния камък в историята на автомобилните салони организирани у нас. СВАБ (Съюз на вносителите на автомобили в България), а в последствие ААП (Асоциация на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България) вече са организатор на автомобилните изложения в страната ни. От самодейно организирано показване на коли за феновете и частни клиенти, то вече се превръща в официално събитие с добра организация, което демонстрира нивото на автомобилния пазар у нас.
Така от 1999 г. всяка нечетна година софийският салон е включен в календара на изложенията на ОICA (Международната асоциация на производителите на автомобили) и има еднакъв статут с автомобилните салони в Детройт, Франкфурт, Париж, Женева и др. Дотогава използваната за целта зала „Фестивална“ вече отеснява, изложбената площ не достига и се налага да се разпростре и на територията на съседния стадион "Академик". Точно на този салон за първи път на специален полигон желаещите могат да направят и тест драйв на новите модели. Свои експонати излагат 24 фирми.
От тогава насам броят на премиерите постоянно се увеличава. Нужна е повече площ и за всички експонати. Затова от 2001 г. изложението започва да се провежда в новооткрития „Интер Експо Център”, а през 2003 г. специален гост е г-н Рудолф Юзер, президент на организационния комитет на автомобилните изложения на ОICА. Софийското автомобилно изложение вече не е само национално събитие, то се превръща в международно изложение със сериозно значение за целия регион.
Следващите проведени изложения са все по-силни. До момента, в който вълната на кризата през 2008 г. не разклати пазарите в световен мащаб, естествено и у нас. Но през последните години бизнесът с автомобили и продукти за тях тръгна отново във възходяща посока, като от началото на 2017 г. тенденцията е към сериозен ръст и всички се надяваме това да продължи до края й. Поради тази причина прогнозите за Автомобилен салон София, който ще се проведе между 13 и 22 октомври, са обещаващи.