Опасни ли са старите въздушни възглавници?
Ако карате кола, произведена през последните 20 години, то най-вероятно тя е оборудвана с поне една въздушна възглавница. Въпростът е как можете да сте сигурни, че тя ще се задейства при катастрофа.
Според "Детройт бюро" има сериозни съмнения относно това колко време може да издържи един еърбег, особено такъв с химичен нагнетател. Този вид възглавници използват амониев нитрат, който отделя горещите газове, необходими за надуване.
Проблемът е, че с времето химикалът губи свойствата си. Това се случва по-бързо на места с горещ и влажен климат, но дори и при сухи изложия рано или късно се случва същото. Ето защо данни на Националната администрация по безопасност на движението на САЩ такива възглавници на печално известните Takata, монтирани в коли от 2001 до 2003 г., мога да не сработят в 50% от случаите.
Другите механизми за надуване на въздушните възглавници като контейнери с газ под налягане или експлозиви също имат своите недостатъци. С времето налягането на първите се понижава. Експлозивите пък страдат от същия проблем като амониевия нитрат.
Скот Ъпхам, консултант, работещ с доставчици на въздушни възглавници, смята, че химическите нагнататели трябва да се сменят поне на седем години. По думите му това ще бъде и изводът от скандала с Takata.
Проблемът е налице, но има и възможни решения. Един от вариантите е прождането на надеждни тестове. Други опции са въвеждане на срок на годност на въздушните възглавници или поставянето на сензори, които да предупреждават при проблем.