10 от най-грандиозните скандали в автомобилната история
Защото "Дизелгейт" не е първият голям гаф в автомобилната индустрия
В последно време се говори основно за "Дизелгейт", но колкото и да е огромен гафът на Volkswagen, историята познава още много такива, а и по-тежки случаи. Днес ще ги разкажем за 10 от най-тежките провинения:
GM погребва Chrysler Airflow
Представеният през 1934 г. Chrysler Airflow е една от най-аеродинамичните и модерни коли на времето си. Моделът изпреварва всички като предлага изцяло стоманена конструкция, когато повечето автомобили на пътя все още използват и дърво. Иновативната машина застрашава сериозно конкуренцията и General Motors, разбира се, не са доволни от факта, че по-малка компания е успяла да създаде такъв продукт и затова започват свирепа кампания, с която да опетнят репутацията на врага си. За целта публикуват във вестник Saturday Еvening Post реклами, според които Chrysler са откраднали дизайна на Airflow от таен проект на GM, който така и не бива показан. Следва и обвинение, че модерният модел е опасен. От Chrysler отговорят с впечатляващи демонстрации н сигурността на колата си – показват как окачването се справя със спукана гума при висока скорост, дават да бейзболист да тества здравината на стъклата, преобръщат я и я пускат да падне от 30-метрова скала. Опетняващата кампания на General Motors, обаче, се оказва твърде ефективна и революционният Airflow спира да съществува през 1937 г.
Tucker и обвиненията в измама
Проектирал успешен оръжеен купол за американския флот по времето на Втората световна война, след приключване на конфликта Престън Тъкър се насочва към автомобилите. През 1948 г. представя Trucker 48, който грабва погледите на масите заради привлекателния си дизайн, модерните технологии за безопасност и не на последно място успешна кампания за набиране на средства от страна на г-н Тъкър. Американецът използва търговския си нюх, започва рекламна кампания и обикаля страната във футуристичната кола, като продава акции, подписва договори с дилъри и събира депозити, за да финансира производството. Истината обаче е, че компанията му е почти фалирала от самото начало и събраните пари само поддържат фабриката в Чикаго отворена. Въпреки това Тъкър продава опционално оборудване и аксесоари на собственици на коли, които дори не са направени. Американските власти се намесват през 1950 г. заради голямото забавяне на производството, обвиняват търговеца в измама и спират дейността на компанията. В крайна сметка са направени само 51 коли и съвсем разбираемо стойността им е много висока. Тази от снимката бе продадена на търг за над 1,5 млн. долара.
Chevrolet и тампоните на двигателя
През 1969 г. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата в САЩ получава сигнал за дефектно окачване на двигателите на Chevrolet, което е потенциално опасно. Използваните между 1965 и 1969 г. елементи могат да се счупят при висока скорост, измествайки двигателя, което от своя страна оказва натиск на дросела и кара колата да ускори. Друг възможен сценарий е автоматичната скоростна кутия да бъде разместена и по този начин да не може да бъде превключена в позиция за паркиране. От администрацията се свързват с GM, които не само признават проблема, но и съобщават, че имат сведения за общо 172 случая на дефект, 63 катастрофи и 18 ранени. Следва тишина. Близо 3 години никой не обелва и дума публично. Чак през 1971 г. GM заявява, че ще изтегли от пазара 6,5 млн. автомобила, засегнати от проблема.
Резервоарът на Ford Pinto
Ford Pinto се появява през 1971 г. като отговор на набиращите популярност вносни коли в САЩ. Опитът е успешен и само за първата година са продадени близо 330 хил. бройки. Pinto обаче има смъртоносен дефект, за който Ford знаят от самото начало. При заден удар гърлото на резервоара за гориво може да се откъсне и така бензинът да влезе в купето, където може да се запали. В материал в списание Mother Jones от 1977 г. става ясно, че „синият овал“ е знаел за проблема още преди колата да влезе в производство, но е взето решение, че поправянето ще е твърде скъпо – подобряването на сигурността на резервоара оскъпило всяка кола с 11 долара. Предпазен щит, който да предотврати счупването му пък струва 1 долар.
През 1973 г. в медиите изтича и вътрешно съобщение, в което са записани сметките на Ford колко смъртни случая се очакват годишно заради дефекта и колко ще са съдебните разноски. Заключението е, че ще това е по-евтиното решение, отколкото да се отстрани самият проблем. Обществената реакция е толкова силна, че през 1978 г. Ford се съгласяват да изтеглят и ремонтират1,5 млн. коли, включително и идентичния Mercury Bobcat. Изчисленията се оказват грешни – загиналите заради дефекта са близо 900 души и на Ford им са налага да изплатят обезщетения за стотици милиони долари, което финансово дестабилизира компанията до 80-те години.
Дефектните трансмисии на Ford
Още възстановявайки се от удара на Pinto, Ford са изправени пред друг скандал. След 3-годишно разследване Националната администрация за безопасност на движението по пътищата съобщава, че автоматичните скоростни кутии на марката, направени между 1966 и 1980 г. могат да минат от позицията за паркиране на задна скорост. В медиите излиза информация, че Ford са знаели за дефекта от 1972 г. и са отхвърлили идеята за отстраняването му, което би струвало 3 цента на кола. Вместо това марката плаща 20 млн. долара в компенсации. Американските власти разбират, че проблемът е причинил 777 инцидента с 259 пострадали и 23 смъртни случая и обмислят дали да не наредят на Ford да изтегли от пазара 23 млн. засегнати коли – нещо, което би означавало край за компанията. За щастие на производителя е постигната компромисна договорка – да разпрати на собствениците на тези 23 млн. автомобила стикери, които ги подсещат да обърнат внимание на положението на скоростния лост преди да изключат колата. На Ford им се разминава, но до 1984 г. броят на жертвите на дефектните скоростни кутии достига 77.
Audi и неочакваното ускорение
Audi може и да се радва на популярност днес, но през 80-те години „четирите обръча“ за малко не изхвърчат от американския пазар. Причината е епизод на известното предаване на CBS “60 минути“, в което са показани интервюта на собственици на Audi 5000, според които колите им ускоряват съвсем самостоятелно. За да покажат проблема от предаването модифицират кола като използват компресиран въздух, за да я вкарат в скорост. Опитите на Audi да успокоят положението като пуснат реклами, целящи да покажат колко лесно се карат колите им, не помагат. Тестове в Япония, САЩ и Канада доказват, че проблем с автомобилите наистина няма. Педалите на газта и спирачката са тесни и близо един до друг, затова и шофьорите се бъркат и натискат десния педал, когато искат да спрат. Въпреки логичното обяснение, телевизионното предаване е нанесло непоправими щети. От 75 хил. продажби годишно през 1985 г., броят им се срива до 12 хил. до 1991 г.
Ford Explorer и гумите на Firestone
Представеният през 1990 г. Ford Explorer замества Bronco, за който се знае, че се преобръща сравнително лесно. Новият SUV е страшно успешен и до 1999 г. заема 20% от пазара. Последвалият скандал със гумите на Firestone не успява да провали модела, но доказва точно колко податливи на преобръщане са големите всъдеходи. Въпреки че си партнират по почти век, когато американските власти им нареждат да разследват високият брой случаи на спукани гуми, довели до преобръщане, Firestone и Ford само си прехвърлят топката. След близо 100 смъртни случая Firestone изтегля от пазара 6,5 млн. гуми, като обвиняват висока температура, ниско налягане, теглото и лошото управление на Explorer за катастрофите. По-късно Ford премахват още 13 млн. гуми, като обясняват, че просто им нямат доверие. Двата бранда се разделят през 2002 г., след като са изплатили милиони, но никой така и не поема отговорност.
Самоускоряващата Toyota
рез 2012 г., след като дълго време отричаше това няколко модела Toyota и Lexus да ускоряват неочаквано и без причина, японският производител се съгласи да плати на американското правителство 1,2 млн. долара, за да избегне съд. Това е най-високата глоба, налагана някога на автомобилен производител. Разбира се, Toyota не се даде без бой или по-скоро без оправдания, и първо прехвърли вината на шофьорите. След това предположи, че по някакъв начин стелките пречат на връщането на педала на газта в изходно положение и това докато компанията крие документи, които показват дефект в същия този педал. Проблемите за Toyota започват още през 2009 г., когато е разпространен запис от обаждане на телефон 911, в което калифорнийският пътен полицай Марк Сейлър казва, че неговия Lexus ускорява от само себе си. Колата вдига над 200 км/ч преди да катастрофира, четиримата пътници загиват. Три години по-късно Toyota призна, че е подвела хората и изтегли 9,3 млн. коли в световен мащаб.
Въздушните възглавници на Takata
Като говорим за скандали, малко неща могат да се сравнят със случая на въздушните възглавници на Takata, използвани при 10 от най-големите производители в света. Разкритието доведе до свикването в сервиза на поне 17 млн. коли. Произведените между 2000 г. и 2008 г. въздушни възглавници мога да бъдат засегнати от влага и да се отворят с прекомерна сила. Ако металният корпус се счупи, той може да разпръсне шрапнели и химикали из купето, които биха могли да причинят смърт. Според New York Times Honda и Takata са знаели за проблема от 2004 г., но така и не са уведомили властите в САЩ. Затова Honda бе глобена със 70 млн. долара, а Takata – с 14 хил. долара за всеки ден, в който не съдействат за разследването. Въпреки че всички 10 автопроизводители работят по въпроса, смята се, че в света може да има 30 млн. коли с опасните еърбеци.
Запалването на Chevrolet Cobalt
Chevrolet Cobalt трябваше да бъде един лесен за забравяне модел, но по стечение на обстоятелствата ще остане в историята като един от най-опасните автомобили. През 2007 г. Chevy привика в сервизите 98 хил. коли, които не отговарят на американските стандарти за безопасност. По-късно, през 2010 г., усилвателя на волана добави още 1,3 млн. коли към бройката на изтеглените от пазара. Последният пирон в ковчега на Cobalt обаче беше запалването му, което може да накара колата да се изключи в движение, а наред с това да спрат да работят въздушните възглавници и ABS. Както с повечето скандали, GM са знаели за всичко още от 2004 г., но са пресметнали, че отстраняването на проблема би било твърде скъпо. Когато през 2006 г. все пак концернът реши да направи нещо по въпроса, за да бъдат прикрити следите, новите части бяха обозначени със същите серийни номера като дефектните. След 9 години и 13 смъртни случая, GM най-накрая реши да изтегли 2,6 млн. коли. Това обаче не е краят на историята – гигантът е изправен пред граждански иск за 10 млрд. долара, който може да го докара на колене. Адвокатите твърдят, че проблематичните коли са произведени от банкрутиралия през 2009 г. „стар“ GM. Докато те се чудят как да прехвърлят отговорността, наскоро стана ясно, че смъртните случаи са достигали 90.