Десет екстри, за които да помислите дали искате в колата си
Еволюцията на автомобилите в последните години е чудовищна. Технологиите нахлуха мощно в света на любимите ни четириколесни и дори за изпечени шофьори започва да става трудно да влизат достатъчно скоростно в час с всички нови и уж носещи допълнителен комфорт системи. За някои от тях пък може би ще трябва да помислите два пъти, преди да ги поръчате с новия си автомобил. Не, че не са полезни. Но могат да имат и "странични" ефекти.
1. Автоматична старт/стоп система
Със сигурност звучи много хубаво автомобилът Ви да гаси двигателя всеки път, когато машината е в покой. Хубаво е за природата, хубаво е и за Вас, защото пести гориво. Не е много хубаво обаче за стартера и акумулатора. Помислете все пак, ако за един ден стартирате двайсетина пъти двигателя, дали това е маловажно, когато дойде лютата зима и имате нужда от здрава батерийка.
2. Автоматично превключващи се къси и дълги светлини
Няма спор, доста удобно е, когато карате през нощта и има кой вместо Вас да превключва от къси и дълги и обратно в зависимост от наличието на насрещен трафик. В реалността обаче тези системи могат често да дадат грешка. Сензорите, които засичат насрещна светлина, могат да бъдат объркани от отблясъци по пътя (особено при мокра настилка) или светлоотразителни значи. А това може да е доста досадно.
3. Системи за измерването на налягането в гумите
Спорно е колко полезно е да имате датчици за налягането в гумите. От тях може да разберете обаче много неща за физиката. Като например, че загрятият въздух се разширява, а студеният - свива. И така да си обясните защо непрекъснато налягането варира. В общи линии малко безмислен инструмент.
4. Автоматично спиране
На повърхността това е много полезна система от гледна точка на сигурността. Реакцията на компютъра, който засича наближаващо препятствие, може да Ви спаси живота. Представете си обаче вариант, при който летящ обект, тип найлон, бъде засечен от системата като опасно препятствие, докато карате със 140 км/ч на магистралата и автомобилът реши, че трябва да спре рязко.
5. Контролери с тъчпад
За щастие все повече производители стигнаха до извода, че колата не е най-подходящото място, където управлението на различни функции да се повери на тъчпад. Колкото и добро да е окачването, колкото и меко да вози автомобилът, този метод може да изкара от кожата дори тибетски монах.
6. Полуавтономни системи
Без съмнение бъдещето принадлежи на автономните коли, колкото и далеч да е то към момента. Не отричаме, че много от функциите за помагане на водача са полезни, най-вече от гледна точка на сигурността. Често обаче се случва тези системи буквално да опитват да надделеят над желанието на човека да направи конкретна маневра, до степен до стигане на битка в стила "Война на световете". Не, благодаря.
7. Дигитално огледало за обратно виждане
Тази хрумка бе въведена от Cadilac преди няколко години и принципно не е никак лоша. Особено в днешния свят, завладян от кросоувъри и SUV, чиято ахилесова пета определено е видимостта назад с малките задни стъкла и голямата височина на машината. Непрекъснатото товарене на очите обаче от гледането на екран и моменталното им адаптиране в реална среда определено може да бъде неприятно. Иначе възможността да видите доста повече чрез камерата, свързана с екрана-огледало, не е никак лоша.
8. Системи за пространствена асистенция
Тук говорим за голям набор системи - напускане на платното, следене на сляпата зона, контролирането на движението назад и други. Да, те вършат добра работа, до момента, в който трябва да направите майсторско паркиране на претъпкан паркинг или на тясна градска улица. В този момент салонът на автомобила може да заприлича на пилотския кокпит на "Ентерпрайс" от Стар Трек, с десетки мигащи и пищящи индикатори. Толкова ли е сложно просто да паркираш една кола?
9. Изцяло дигитални контролери
Изглежда футуристично и много високотехнологично да нямаш нито едно физическо копче в автомобила си и всичко да е поверено на дисплеи, ръководени с докосване. Всичко това обаче е организирано в менюта и подменюта в понякога не особено добре написан софтуер. На всеки някога се е случвало да запали колата зимата и моментално да задуха забравената при предишния превоз включена вентилация. И понякога се налага скоростно навигиране през менютата, за да можеш просто да спреш духалката. Или аудио системата да изригне с мощни децибели от мразена радио станция, оставена от съпругата преди това. Не казваме, че не трябва да има подобни системи в автомобила. А просто, че е прекрасно, когато климатикът и радиото могат да се манипулират и чрез прости, физически съществуващи контролери.
10. Комплект за спукана гума
В опита си да осигурят повече пространство, много от производителите започнаха да заменят резервната гума с комплекти за поправка. Сега вече трябва и да сте гумаджия, за да можете да закърпите пробойната. Ами ако гумата е прекалено пострадала, за да може да се поправи с този комплект? Оставете добрата стара резервна гума намира!