Светът на мулти турбините е малък, но красив
В днешно време турбото е неразделна част от света на автомобилите. Някога считано за спортна глезотия, днес турбото се използва масово и далеч не само за супер мощни бегачки, които порят въздуха с невероятна скорост. Този компонент на двигателните системи не се използва само за допингиране на конете под капака на така или иначе големи двигатели. Много от производителите започнаха да използват турбото и за компенсиране на намаляването на двигателя и мощността, без да правят компромис с динамиката.
При някои модели обаче можем да открием две, три или дори четири турбини, които работят за благото на всеки адреналиново пристрастен шофьор. Може би е излишно да споменаваме, че два и повече подобни компонента няма да откриете при малолитражен градски автомобили или семеен ван. Светът на мулти турбините все още е запазена територия за коли, достъпни ценово за малцина. В следващите редове ще обърнем внимание на няколко двигателя, които се отличават най-вече в този аспект от конкурентите на пазара.
Audi SQ7 V8 с три турбини
Трите турбини на този агрегат на Audi го превръщат в най-мощния сериен дизелов двигател на пазара. Толкова добър, че дори е инсталиран в Bentley, създавайки и първия дизелов британец в историята. Естествено, основната причина е, че и двете компании са собственост на една и съща корпорация.
По принцип серийните V8 TDI нямат три турбини, но при SQ7 двете конвенционални са подпомогнати от трета, електрическа. Не си представяйте обаче онези боклуци от eBay, които вероятно повече вредят на двигателя, отколкото помага. Този компресор, както е по-точно да се каже, има отделна електрическа система и работи на 48V. Неговата задача е да елиминира турбо дупката изцяло и благодарение на него двигателят доставя мощност от 435 к.с. и 900 Нм въртящ момент.
Bugatti Chiron - W16 с четири турбини
Bugatti е първата компания, произвеждаща серийно автомобили с четири турбини. Но не е особено трудно или чудно, имайки предвид какво чудовище задвижва ултра скъпата кола. Chiron е с W16 двигател! Други производители в определени периоди също са правили тестове на V16 агрегати, но никой така и не се осмели да стъпи в тази територия.
От сериозното количество вредни емисии, та до огромните разходи по разработването на такава концепция, препятствията изглеждат много пред всеки, който би помислил за такъв двигател. Французите обаче нямат притеснения, а и не изглежда като да нямат клиенти.
Турбо системата при Chiron се състои от гореспоменатите четири турбини, които са разделени на два потока, захранвани от по осем цилиндъра. Това образува т. нар. двустепенен турбо процес, който не е чужд и за други марки, но при никой друг не доставя подобна невероятна динамика.
Тук говорим за мощност от 1500 к.с. и въртящ момент от 1600 Нм. Работнят обем от 8 литра има максимален въртящ момент между 2000 и 6000 об/мин, сами можете да си представите за какъв уличен драгстер става въпрос.
BMW 3-литров редови с три турбини
Да, баварците обичат турбото, направо го боготворят. През 2012 година компанията представи пред света свой двигател с три турбини, който на всичкото отгоре беше дизелов, а не бензинов. Компанията му сложи и щампата "M", причислявайки го към гамата на спотните си изпълнения. Този двигател се предлага при 5 (M550d) и 7 серия (750d), както и в моделите X5 и Х6 (М50d). Всички те споделят ZF осем степенна автоматична кутия и xDrive.
Каква обаче е турбо конфигурацията? Трите турбини имат ангажимент към определен диапазон в оборотите. Първата работи за по-добро ускорение в най-ниските обороти, веднага след погегляне. Малко след това по-голяма турбина поема щафетата от ниските в средните обороти, а третата продължава във високите.
Реално и трите работят едновременно и резултатът е 381 к.с. между 4000 и 4400 об/мин и максимален въртящ момент от 740 Нм. При варианта N57S максималната мощност е между 2000 и 3000 об/мин.
BMW 3-литров редови с четири турбини
Казах Ви, че в BMW обичат турбото! Толкова го обичат, че имат двигател и с четири броя. За разлика от решението на Audi SQ7 обаче, баварците използват конвенционални компоненти и не разчитат на електрическо турбо. Концепцията е по-близка до тази на Bugatti, но в по-малък мащаб.
Турбините са разделени по две на два потока, захранвани от 6-цилиндровия двигател. Той достава 400 к.с. между 4000 и 4400 оборота, което не е драматична разлика от варианта с три турбини - около 20 к.с., но все пак е повече. Максималният въртящ момент е между 2000 и 3000 об/мин и е 760 Нм. Това с което се различава от конкурентите е, че системата използва две малки турбини, монтирани заедно и две отделни, по-големи.
На всички е ясно, че мулти турбо двигателите едва ли ще станат масови. А може би и не трябва.