Патенти чертаят бъдещето на автомобилите

Технологичната надпревара в автомобилопроизводството е по-жестока от всякога. Зад всеки нов компонент, част или нов модел, представен от компаниите, стоят стотици хора и хиляди часове над скиците и във фабриките. За да запазят своето ноу хау обаче, всички те се подсигуряват с патент за всяко свое изобретение. А анализирайки списъците с патенти в последните години, те ни начертават посоката и бъдещето на цялата индустрия.
Данните са събрани и обработени от компанията Томсън Ройтерс и публикувани от колегите от Car and Driver. А те ни говорят няколко неща. Първо - индустрията направо е полудяла по патентите в последните 5 години. Ако през 2009 година са регистрирани по-малко от 18 000 патента, то през 2013 те вече са над 40 000. И тук не става въпрос за ароматизатори и други подобни глупости, а за реално инженерство над задвижващи трактове, шасита, мерки за сигурност и т.н.
Световният лидер в това отношение е Toyota. Японците бълват заявки за патенти на изобретения вероятно всеки час с 6308 патента за тези пет години. Това е почти два пъти повече от следващия най-близък автомобилопроизводител - Hyundai. Само през 2013 Toyota е подала 1100 заявки само свързани със задвижващия тракт.
От друга страна германците насочват усилията си главно в системи за подпомагане на водача, като лидери са Bosch, Daimler и Continental. А в сферата на разработките на автономни системи, изненадващо или не лидери не са Google или Tesla, а отново Toyota и General Motors.
Споменавайки GM, американската компания е на първо място по разработки на телематични системи, но това не е изненада, имайки предвид амбициите им в сферата на комуникацията между превозните средства. Номер 1 в разработките за икономичност отново е Toyota, но е твърде вероятно съвсем скоро японците да бъдат изпреварени от хвърлящия много усилия в този аспект корейски конкурент Hyundai.












