Васил Баров, управител на Ratola, за Truck Expo 2017: Пазарът е диктатор на прогреса
Последното десетилетие пикапът преживя еволюция в екстрите и дизайна, твърди Баров
Васил Баров е член на УС на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България и управител на Ратола Корпорация, представляваща у нас SSangYong и BRABUS, както и няколко марки за резервни части, аксесоари и консумативи.
Г-н Баров, за първи път на TRUCK EXPO 2017 ще се представят лекотоварните автомобили. Какво ще покаже секторът от 1-ви до 3-ти юни на летище Лесново?
Действително, за първи път на изложението ще бъдат представени и лекотоварни автомобили, предназначени за транспортиране на товари с тегло до 3.5 тона. Ще видим най-актуалните транспортни решения в категория N1, насочени както към бизнеса, така и към частните потребителите, чието хоби, занаят или просто начин на живот изискват превозно средство с повишен товарен капацитет. Надяваме се на TRUCK EXPO да привлечем всички, които биха посетили и Международния автомобилен салон София 2017, очаквайки там да открият събрани автомобилните новости на годината. Поради ограничената площ на софийския Интер Експо Център, автомобилите от категория N1 ще бъдат изключени от формата на софийския автосалон, който ще се проведе от 13-и до 22-и октомври. В този смисъл, двете изложения се допълват взаимно и определено си струва да бъдат посетени.
От пикапи има нужда и едрият, и дребният и среден бизнес. Успяват ли производителите да адаптират моделите към толкова различните нужди?
Да, по дефиниция пикапът е многофункционален автомобил и това е едно от основните предимства на този тип превозни средства. Те могат да се използват в най-стандартния си вид, за комбиниран превоз на пътници и товари от всевъзможен тип, включително за превоз на извънгабаритни товари. Допълнени със съответните аксесоари или надстройки, както и с почти задължителното 4х4 задвижване, тяхното приложение става ограничено единствено от фантазията и бюджета на клиента. Показателен е фактът, че пикапите бележат стабилен ръст в продажбите на българския пазар, особено в последното десетилетие.
Моята фирма, Ратола, продава пикапи повече от 20 години и имам ясен поглед върху развитието на този автомобилен сегмент. През XX век пикапът не беше традиционен за България, но именно поради неговата многофукционалност и еволюцията, която той претърпя при всички производители, бизнесът, който, по правило, е гъвкав и пресметлив, започна да го припознава като подходящ за фирмен автомобил. Дори когато нуждите на компанията са сравнително стандартни, има и други фактори - изгодна цена, данъчни преференции, по-ниски такси - които превръщат пикапа в една добра инвестиция.
Лекотоварните автомобили вече са почти толкова луксозни, колкото леките коли. С какво си обяснявате тази тенденция?
Клиeнтите искат лукс, а производителите се надпреварват да им го предлагат - това е нормална част от конкурентната борба и е съвсем в духа на развитие на пазара на потребителски стоки от всякакъв вид. От друга страна, при пикапите този процес протича особено интензивно и крайно поради зачестилото споделяне на платформи и компоненти между SUV и пикап в рамките на една и съща марка, какъвто е случаят с представения от нас пикап Корандо Спортс. Така границата между SUV и пикап се размива, особено при версиите с двойна кабина - дизайнът и екстрите са почти идентични, разликата е в архитектурата на товарния отсек и, разбира се, в данъчното облагане и преференциите, с които се ползват автомобилите от категория N1.
Твърди се, че най-голям напредък отбелязват моделите по отношение на сигурността. Така ли е, според Вас и защо?
Прогресът по отношение на сигурността и екологичността на превозните средства се движи, от една страна, от постоянно затягащите се законодателни изисквания, на които производителите са задължени да отговарят. От друга страна, както стана дума в предишния въпрос, всеки производител се старае да изпревари конкуренцията, така че вторият диктатор на прогреса, във всички направления, е самият пазар. Автомобилният инженеринг се развива динамично и товарният сектор не прави изключение. Много производители, включително SsangYong, разработват и вече успешно тестват първите си автономни модели. За да се превърнат тези прототипи в серийни автомобили, които да излязат на пътя, те имат нужда от изключително ниво на сигурност .
Асоциацията на автомобилните производители настоява за регистрационен режим на сервизната дейност. Защо се налага това?
До сега си говорихме за изключително строгите технически изисквания, на които производителите на нови автомобили трябва да отговарят, за да бъдат пуснати автомобилите им на пътя. А кой носи отговорност за автомобилите, които вече са там? Всеки работещ бизнес, от който зависи здравето и живота на хората, би трябвало да подлежи на регистрационен режим, който да гарантира качествено изпълнение на съответната услуга. След като е незаконно да поверите поддръжката на асансьора си, например, на кварталния майстор по всичко, защо е допустимо да се сервизират автомобили в знайни и незнайни гаражи, където „самородни таланти“ творят... чудеса?! Най-безнадеждната част от тези „творения“ в крайна сметка се връща при нас, оторизираните сервизи, за привеждане отново в движение, което е двоен разход за решилия да спести от сервиз собственик. Много по-голяма част, обаче, след съмнителния ремонт, излизат на пътя - понякога не съвсем изправни. Ако някой, за да спести, реши да се лекува при неправоспособен лекар, рискува само собственото си здраве, но, сервизирайки автомобила си в обект, който не разполага с необходимото професионално оборудване и квалифициран персонал, рискува не само своя живот и здраве, но и тези на околните - водачи, пътници, пешеходци. За съжаление КАТ не е техническа служба и в случай на инцидент, поради неизправност на автомобила, в протокола почти винаги се вписва „дежурният виновен“ - несъобразена скорост.
Държа да отбележа, че предложението на ААП за регистрационен режим е разумно и балансирано. Убеден съм, че добрите сервизи няма да се уплашат от сертификация и ще преминат процедурата бързо и успешно.