След кризата с VW: май се задава и "бензингейт"?
Изследване твърди, че водещи автопроизводители лъжат за емисиите и разхода при бензиновите версии на своите модели. В "кюпа" са фирми като Volkswagen, Mercedes, BMW, Peugeot и Opel.
Според ново проучване на базираната в Белгия изследователската компания Transport & Environment (T&E), няколко автомобилни концерна подават неточни данни за разхода и емисиите на свои модели с бензинови двигатели. Докладът Mind the Gap е фокусиран върху продаваните на европейския пазар возила, като отчита сериозни разлики между подаваните каталожни данни за разход и емисии и тези в реални пътни условия, като на места има разлики от над 50%.
Според Transport & Environment, колите на Mercedes-Benz имат една от най-сериозните разлики между каталожни данни и пътните тестове. Като най-големи "измамници" са посочени A-Class, C-Class и E-Class, които надхвърлят официалните данни с 50%. Модели като BMW 5-Series и Peugeot 308 са малко под прага на 50-те процента, а Volkswagen Golf TSI е с около 40% отклонения. Тук, обаче, трябва да уточним, че за разлика от манипулационните устройства в "дизелгейт", в посочените модели не са открити никакви методи за манипулация, но от T&E вярват, че такива неща се правят доста по-често, отколкото реално се взимат мерки за намаляване на разход и емисии.
Белгийците са вдигнали мерника и на Opel / Vauxhall, като според тях от 2008 година насам, въпреки обявените подобрения, разликите между каталог и реални тестове стават все по-лоши.
Грег Арчър, мениджър, отговарящ за екологично чистите автомобили в T&E, заявява: " Както и тестовете за замърсяване на въздуха, европейската система, тестваща автомобилите за да измери разхода и СО2 емисиите е тотално дискредитирана. Скандалът с Volkswagen е просто върхът на айсберга и това, което лежи отдолу е широко разпространена злоупотреба на автомобилните производители с правилата за тестване, позволяваща реално колите да харчат с над 50% повече от обявеното".
Изопачените лабораторни тестове костват на средностатистическия водач 450 евро допълнително за гориво на годишна база, в сравнение с обявеното в маркетинговите материали на автомобилните производители, твърди изследването. А автомобилните производители се опитват да отложат представянето на нов тест (WLTP), който е заложен за 2017 година. Средно, две трети от обявените успехи в борбата с разхода на горивото и СО2 емисиите от 2008 година насам са резултат на манипулативни тестове с резултат средно намаление на емисиите с 13,3 г/км, вместо обявените 22,2 г/км. Което води до тъжното заключение, че в последните три години няма реално подобрение при новите автомобили на пътя. Единствено Toyota е посочена от Transport & Environment като компания, която би могла да посрещне целите си за 2015 година без да експлоатира гъвкавостта на тестовата система, но вече нищо не е сигурно.
Грег Арчър заключава: "Тази разширяваща се дупка хвърля все повече съмнения, че автопроизводителите хитруват спрямо потребителите в Европа чрез тестове, показващи много по-добра икономия и ефективност, от реалната. Единственото решение е подробно разследване на тестовете, и да се установи за всички автопроизводители дали имат нелегални и нечестни практики. Трябва да се направи и генерален ремонт на тестовата система."
Автомобилите са отговорни за 15% от общите СО2 емисии в Европа и са най-големият единичен източник на емисии в транспортния сектор. Европейският съюз задължи автопроизводителите да лимитират средните стойности на гамите си до 130 гр/км тази година и до 95 грама до 2021 г.
Ще ви припомним, че акции за бензинови автомобили се правят и в САЩ, където в нарушения са хващани няколко фирми в последните години.
източник: Transport & Environment