14 октомври 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

10 слабоизвестни факта за великия Mercedes-Benz 600 Grosser

Произвежданият между 1963-а и 1981-а Mercedes-Benz 600 е единственият сериен автомобил в историята на компанията, който е построен без никакви съображения, свързани с крайната цена. Каквото е трябвало да се проектира, е било проектирано, без значение от това колко струва. Като нова колата се е продавала за около 20 000 долара, но в момента автомобил от серията може да струва три, четири или пет пъти повече, в зависимост от състоянието. Трябва да се има предвид също така, че най-обикновеното обслужване на култовата лимузина може да струва колкото чисто нова Toyota Corolla, а пълната реставрация спокойно достига 6- или дори 7-цифрени суми.

Като един от най-големите експерти на Mercedes-Benz 600 Grosser, американецът Карл Миделхов е фантастичен разказвач на истории. Той може да обясни всичко, свързано с една от най-известните лимузини на планетата, както и да даде ценни насоки за реставрацията й. Това са 10-те слабо известни факта за 600 Grosser, разказани от въпросния човек.

1. Mercedes-Benz 600 Grosser е купувана от много диктатори, обществени личности и знаменитости

Джак Никълсън не е диктатор, но и той е имал такава. Това се дължи на факта, че много години 600 e най-луксозният и разточителен автомобил, който парите могат да купят. Това, разбира се, е широко известен факт.

Това, което може би не е известно, е степента на популярност на колата сред известните. Един от най-безобидните й собственици е Джеръми Кларксън от Top Gear, но с изключение на него, останалите в списъка са доста по-противоречиви личности: Леонид Брежнев, Фидел Кастро, Николае Чаушеску, Иди Амин, Енвер Ходжа, Хирохито, Саддам Хюсеин, Мао Дзъдун, Тито, Еймон де Валера, иранският шаф Мохамед Реза Пахлави, Ким Чен Ир, Ким Чен Ун, Фердинанд Маркос, Денг Зяопинг, камбоджанският крал Нородом Сианук, Крал Хюсеин (Йордания), Макариос Трети Кипърски и индонезийския президент Сухарто.

И тук идват Елвис Пресли, Джордж Харисън, Джон Ленън, Хю Хефнър, Джамирокуай, Джак Никълсън и тн. Харисън дори купува старата кола на Ленън, след като последният се мести от Щатите във Великобритания, за да си има две.

2. Легендарната хидравлична система на 600, която задвижва всичко - от облегалките, до люка на покрива, е изключително сложна и много надеждна, стига някой техник да не сбърка с поддръжката й

Ако системата се повреди, забравяте за настройката на предните и задните седалки, за свалянето или вдигането на стъклата, за системата за снабдяване със свеж въздух, за затварянето на вратите и багажника, за споменатия вече люк, а дори и за окачването. Хидравликата работи с минерално масло при налагяне от 220 бара. Инженерите са имали идеята по този начин да постигнат напълно безшумен интериор.

Миделхов разказва за издръжливостта на хидравликата:

"Проблемът е, че ако имате малък теч и отидете при неопитен механик, той ще погледне проблема, ще види, че течността е червена и ще долее трансмисионно масло. Но използваното в 600 масло е минерално, а не синтетично. Когато във "вените" на колата попадне синтетично масло, то разяжда гумените уплътнения и само след няколко месеца хидравличната система започва да тече като лейка.

Другият проблем е, че синтетичното масло влияе негативно върху работата на хидравличната помпа. А когато имаш износващ фактор в помпа, която генерира налягане от 220 бара, а от другата страна стои цилиндър със сгъстен въздух, налягането може да скочи до два пъти. Това от своя страна може буквално да разбие помпата. И все пак, ако системата се сервизира правилно, с правилната хидравлична течност, положението не е чак толкова лошо.”

Да, не е чак толкова лошо, но след това Миделхов допълва следното: “Ако се появи пробойна в хидравличната линия, струята от масло може да засегне някоя част от тялото ти, а при това налягане, струята е като нож.” 

3. Стъклото може да ти отреже ръката, а копчето, което го управлява, струва 11 200 долара

Mercedes-Benz 600 Grosser има стъкла, които се управляват с вариаторен контролер, който представлява чувствителен на натиск клапан, който е монтиран във вратата и насочва хидравличната течност към регулаторите на страничните стъкла.

Когато сваляте прозореца, този контролер работи на прост принцип on/off: натискате го и стъклото слиза надолу с постоянна скорост. Когато вдигате стъклото обаче, бутонът може да променя скоростта на стъклото. Ако го натиснете нежно, стъклото се вдига бавно догоре, ако го натиснете рязко, стъклото рязко се качва нагоре. Ако по това време в отворът се намира ръката ви, вероятността да останете без нея е голяма. Освен това, въпросният превключвател струва впечатляващите 11 200 долара.

4. Можете да счупите пантите на багажника с голи ръце

Подобно на почти всичко останало в тази кола, багажникът на 600 се отваря с помощта на хидравлика. Дърпаш ръчката под капака и той се отваря, натискаш я, той се затваря, без да си го докоснал. Ако изведнъж обаче забравиш коя от всичките си коли си изкарал и се опиташ да затвориш отворения капак по стандартния начин, с лекота можеш да деформираш или дори да счупиш пантите му.

Колко ексцентрична трябва да е една кола, за да можеш да счупиш капака на багажника й, докато се опитваш да го затвориш?

5. Дизайнерът Пол Брак не е бил късметлия с тази кола

Пол Брак е човек с впечатляващо CV: през 1953-а той завършва известното училище по изкуства и дизайн École Boulle в Париж. След кратко пребиваване в армията, през 1957 г. Брак става шеф на студиото по напредничав дизайн на Mercedes в Зинделфинген. Известен е с работата си по “Pagoda” SL от 60-те и седаните W108/109, W111 и W114/115. Брак напуска компанията през 1967-а и започва да се занимава с консултантска дейност. Помага и за разработката на френската високоскоростна железница TGV.

Историята не спира дотук. В периода 1970-1974 г. е главен дизайнер на BMW, където е отговорен за разработката на Е12 Серия 5, 2002 Turbo, E21 Серия 3, Е24 Серия 6 и Е23 Серия 7. Брак рисува и седемдесетарските Turbo концепти на BMW, които вполедствие се превръщат в BMW M1. След това той прекарва повече от две десетилетия в Peugeot, където отговаря за дизайна на интериорите.

6. Предното окачване е уникално и няма нищо общо с никой друг модел на Mercedes по това време

Независимото предно окачване на 600 е претрупано с шарнири, които често се разбиват и са скъпи за смяна. Но на кого му пука, като само по този начин инженерите са успели да гарантират едновременно стабилност и комфорт за намиращите се в интериора. Изключително напредничавото за времето си решение, все пак колата се появява на пазара през 1963 г., допринася за уникалността за 600 спрямо другите модели на Mercedes.


7. Историята познава по-яки, по-тежки и по-абсурдни частни лизуни, но разликата е, че тази тук е създадена от голяма германска компания, което значи само едно: неразрушима е

Миделхов коментира конструкцията на 600: “Заради голямото тегло и конструкцията на колата, инженерите са разработили шаси, върху което са монтирали купето. Само шасито на 600 е по-здраво от цял Mercedes 300 W112 от 60-те. Ако вдигнете с крик колата в предната част на прага, задната гума също ще се повдигне, толкова твърдо и здраво е шасито. Ръждата също е мираж.”

Всяка декоративна част от интериора и екстериора на колата е изработена ръчно и напасната индивидуално на всяка кола. Интересна подробност е, че емблемите са с около 20% по-големи от тези на всеки друг Mercedes от тези години.

8. Двутоновият клаксон е по-силен от сирената на Титаник

Два клаксона, един превключвател на таблото, точно над кормилния прът. От едната страна на превключвателя няма нищо, а от другата е нарисувана флигорна или нещо подобно. Натискате го от едната страна и получавате нормален клаксон, натискате го от другата и Титаник оживява.

9. Детайлите са магични

Паркинг спирачката е монтирана на пода и се деактивира автоматично, когато поставите скоростния лост на Drive или Reverse. Революционно за годините си технологично постижение. Вентилационният отвор, който е разположен точно пред предното стъкло се отваря с...хидравлика. Когато ви стане топло на краката, просто натискате бутон и панелът се отваря за да ви охлади.

Вратите се заключват с вакуумна система, а хидравликата ги затваря, за да не се налага да ги блъскате. На таблото има тристепенен превключвател, с помощта на който можете да изберете подходящото налягане, за да не се затруднявате при затваряне на вратите.



10. Можело е да поръчаш 600 според индивидуалните си предпочитания

От 1963-а до 1981-а Mercedes произвежда 2677 броя от лимузината. Само 428 от тях са от дългата база Pullman. 304 са стандартни седани с 4 врати, 124 са тези с 6 врати, а 59 са от версията Landaulets със сгъваем покрив над задните седалки. 41 от колите са бронирани, а само една е с висок покрив, специално по поръчка на Ватикана. Има само един прототип с две врати, който е построен от Mercedes през 1965 г.



Рейтинг :
09.09 2023 в 09:03 1
+ 0
- 0
sffsdf4809
 
Още от : Новини
02 октомври 2024 в 10:34
Това е Dacia Bigster!
Това е Dacia Bigster!
09 октомври 2024 в 17:401405
09 октомври 2024 в 17:400
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.