21 януари 2021
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

40 години петцилиндрови двигатели на Audi

Audi отбелязва 40 години от представянето на своите петцилиндрови двигатели. Първият такъв агрегат дебютира при второто поколение на Audi 100 през 1976 г. и е базиран на концептуалния EA 827 на Volkswagen. От Инглощат решават да бутнат модела по-нагоре на пазара и затова смятат, че 5 и 6-цилидров мотор е по-подходящ от 4-цилиндров агрегат. Немците се спират на нечетния брой заради ограниченото пространство и опасенията за правилното разпределение на теглото. 

2,1-литровата версия с инжекцион генерира 136 к.с. при 5700 об./мин. и 185 Нм въртящ момент. Агрегатът с карбурабор и обем 1.9 се появява през 1978 г. и разполага с по-скромните 115 к.с. и 154 Нм. През същата година Audi пускат и автосферен дизел с обем 2 л, 70 к.с. и 123 Нм въртящ момент. По-късно, през 1984 г. той се сдобива с турбокомпресор и така мощността скача до 87 к.с., а въртящият момент - до 172 Нм.

Бензиновият мотор получава турбо през 1979 г. и така, монтиран в Audi 200 5T, произвежда 170 к.с. и 265 Нм. Инженерите продължават работата и след инсталиране на интеркулер мощността е повишена на 200 к.с. при представения през 1980 г. в Женева quattro. В бойна готовност за Група Б същият 2,1-литров агрегат вади цели 360 к.с. 
 
Представеното на автосалона във Франкфурт през 1983 г. Audi Sport quattro има версия на същия двигател със завидните 306 к.с. и 350 Нм. Произведени са само 214 екземпляра, за да се покрият изискванията за хомологация.

Година по-късно излиза и 2,3-литров двигател, който е първият петцилиндров мотор, оборудван стандартно с катализатор и изцяло електронно запалване. Той произвежда 136 к.с. и 188 Нм въртящ момент, но в някои модели показателите са една идея по-ниски - 133 к.с. и 186 Нм.

Петте цилиндъра са способни на много повече, както разбира Уолтър Рьорл, когато през 1987 г.,  седнал зад волана на Audi Sport quattro S1 с 2.1 мотор с 598 к.с., печели Пайкс Пийк с време от 10:48 мин. 

През 1988 г. се появява бензинов мотор с четири клапана на цилиндрър, два катализатора, диагностична система и затворена такава за вентилация на резервоара. Първоначално Audi 200 quattro 20V приветства 2,2-литровия двигател с 220 к.с. и 309 Нм. 

Audi 90 quattro IMSA GTO през 1989 г. се сдобива с невероятните 720 к.с. и 720 Нм въртящ момент от пет цилиндъра. В рамките на същата година марката представя и Audi 100 TDI с първия петцилиндров турбодизел с директно впръскване на горивото. 2,5-литровият мотор е със 120 к.с. и 265 Нм, а от 1994 г. тези числа достигат 140 к.с. и 290 Нм. 

Работата продължава и така през 1991 г. се появява легендарното S4 с 20-клапанов 2.2 турбо мотор с 230 к.с. и 350 Нм. Три години по-късно под капака на Avant RS2 същият агрегат генерира 315 к.с. и 410 Нм.

Превъртаме лентата до 2009 г., когато Audi предствиха чисто новия си 2,5-литров мотор за TT RS с 340 к.с. и 450 Нм, който след малко доработка пристига с 360 к.с. при TT RS plus от 2012 г. Три години по-късно подобрена версия на същия TFSI двигател доставя на RS3 Sportback 367 к.с. и 465 Нм. 

В последната си версия, при наскоро представените TT RS във вариант купе и роудстър, петте цилиндъра са отговорни за мощност от 400 к.с. и 480 Нм въртящ момент. 


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.