28 септември 2022
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

40 години петцилиндрови двигатели на Audi

Audi отбелязва 40 години от представянето на своите петцилиндрови двигатели. Първият такъв агрегат дебютира при второто поколение на Audi 100 през 1976 г. и е базиран на концептуалния EA 827 на Volkswagen. От Инглощат решават да бутнат модела по-нагоре на пазара и затова смятат, че 5 и 6-цилидров мотор е по-подходящ от 4-цилиндров агрегат. Немците се спират на нечетния брой заради ограниченото пространство и опасенията за правилното разпределение на теглото. 

2,1-литровата версия с инжекцион генерира 136 к.с. при 5700 об./мин. и 185 Нм въртящ момент. Агрегатът с карбурабор и обем 1.9 се появява през 1978 г. и разполага с по-скромните 115 к.с. и 154 Нм. През същата година Audi пускат и автосферен дизел с обем 2 л, 70 к.с. и 123 Нм въртящ момент. По-късно, през 1984 г. той се сдобива с турбокомпресор и така мощността скача до 87 к.с., а въртящият момент - до 172 Нм.

Бензиновият мотор получава турбо през 1979 г. и така, монтиран в Audi 200 5T, произвежда 170 к.с. и 265 Нм. Инженерите продължават работата и след инсталиране на интеркулер мощността е повишена на 200 к.с. при представения през 1980 г. в Женева quattro. В бойна готовност за Група Б същият 2,1-литров агрегат вади цели 360 к.с. 
 
Представеното на автосалона във Франкфурт през 1983 г. Audi Sport quattro има версия на същия двигател със завидните 306 к.с. и 350 Нм. Произведени са само 214 екземпляра, за да се покрият изискванията за хомологация.

Година по-късно излиза и 2,3-литров двигател, който е първият петцилиндров мотор, оборудван стандартно с катализатор и изцяло електронно запалване. Той произвежда 136 к.с. и 188 Нм въртящ момент, но в някои модели показателите са една идея по-ниски - 133 к.с. и 186 Нм.

Петте цилиндъра са способни на много повече, както разбира Уолтър Рьорл, когато през 1987 г.,  седнал зад волана на Audi Sport quattro S1 с 2.1 мотор с 598 к.с., печели Пайкс Пийк с време от 10:48 мин. 

През 1988 г. се появява бензинов мотор с четири клапана на цилиндрър, два катализатора, диагностична система и затворена такава за вентилация на резервоара. Първоначално Audi 200 quattro 20V приветства 2,2-литровия двигател с 220 к.с. и 309 Нм. 

Audi 90 quattro IMSA GTO през 1989 г. се сдобива с невероятните 720 к.с. и 720 Нм въртящ момент от пет цилиндъра. В рамките на същата година марката представя и Audi 100 TDI с първия петцилиндров турбодизел с директно впръскване на горивото. 2,5-литровият мотор е със 120 к.с. и 265 Нм, а от 1994 г. тези числа достигат 140 к.с. и 290 Нм. 

Работата продължава и така през 1991 г. се появява легендарното S4 с 20-клапанов 2.2 турбо мотор с 230 к.с. и 350 Нм. Три години по-късно под капака на Avant RS2 същият агрегат генерира 315 к.с. и 410 Нм.

Превъртаме лентата до 2009 г., когато Audi предствиха чисто новия си 2,5-литров мотор за TT RS с 340 к.с. и 450 Нм, който след малко доработка пристига с 360 к.с. при TT RS plus от 2012 г. Три години по-късно подобрена версия на същия TFSI двигател доставя на RS3 Sportback 367 к.с. и 465 Нм. 

В последната си версия, при наскоро представените TT RS във вариант купе и роудстър, петте цилиндъра са отговорни за мощност от 400 к.с. и 480 Нм въртящ момент. 


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.