Електромобилите са "различно зелени" в различните държави
Електромобилите са върхът на "зелената" технология, защото не замърсяват въздуха. Да, ама не съвсем. На всеки е ясно, че не е задължително електричката да бъде приятелски настроена към околната среда. Да, машината не изхвърля емисии там, където се намира, но някъде, близо или далеч, някакъв източник на енергия създава електричеството за този електромобил. И тук идва ролята му в замърсяването.
Страни като Индия и Китай, например, се гордеят със стимулирането и развитието на автоелектрическите технологии, но в тези страни електричките меко казано не помагат на околната среда. Защо ли? Защото електричеството е "мръсно", произвежда се от ТЕЦ-ове и други подобни замърсяващи източници.
Учени от Университета на Мичиган са стигнали до заключението, че в Индия бензинов автомобил с разход под 8 литра на 100 км е по-чист от който и да е електромобил. Подобна е ситуацията и в Китай, където въпреки мощното навлизане на технологията на пазара, производството на електричество продължава да бъде подчинено на неекологичното производство.
Сред 12-те най-големи икономики в света лидер е Франция, където се отделят най-малко емисии в атмосферата за производството на електроенергия. Там автомобил на газ трябва да направи разход от половин литър на 100 км, за да се изравни с емисиите на електромобилите. Следват Канада и Бразилия, където ефектът на електромобила е равен на разход от 1.8 литра на 100 км при бензиновата машина. По-назад в класацията са Германия, Великобритания, Италия и Русия, докато Япония, Индия и Южна Корея са под средните стойности за света.
Любопитно е, че Албания е единствената страна сред всички, включени в проучването, където електромобилът е 100% чист, благодарение на това, че цялото си електричество в страната е произвеждано от ВЕЦ-ове. Ботсвана и Гибралтар пък са сочени като примери в обратната посока.
Учените са изчислили, че могат да категоризират типовете производство на енергия и да ги превърнат в разход на бензинов автомобил в километри. Така например електромобил, задвижван с ток от въглищен ТЕЦ, косвено изхвърля в атмосферата, колкото бензинов автомобил с разход 10 л/100 км. При природния газ това е сътветно 4.9 л/100 км. Най-безвредни за атмосферата са ветро и водоцентралите, както и атомните централи.
Вярно е, че в тези сметки не влизат и други горивни разходи, като тези за производството на автомобилите, на батериите, разходите за добиване на самите суровини за производството. Факт е обаче, че един и същ електромобил може да бъде от щадящ до замърсяващ околната среда на различни места по света.
А колко пушек бълват нефтените рафинерии, за да може някой да мине 100 км с бензинката? Изчислено ли е?