Факти и митове за автомобилните гуми
Eдно от най-големите клишета е, че автомобилната гума е най-важна за безопасността в автомобила, тъй като това е единственият компонент в машината, който контактува с пътната настилка. Колкото и простовати като конструкция да изглеждат, гумите са обвити в мистерия. Каква е тайната им? Това са 10 факта и митове относно автомобилните гуми.
1. Мит: Тесните гуми са лошо нещо
Живеем в ерата на електромобилите, които имат нужда от гуми с намалено съпротивление при търкаляне, за да изминат максимален брой километри с едно зареждане. За целта производителите често вграждат много тънки гуми, за да намалят загубите на енергия (по-тесните гуми са по-леки), както и аеродинамичното съпротивление. За да компенсират по-малката контактна площ, производителите на такива гуми често препоръчват по-високо налягане на въздуха/азота, за да не се компрометира сцеплението при ускорение, спиране и в завой.
2. Мит: Широките гуми подобряват сцеплението при ускорение и спиране
Контактното петно на широките гуми е по-късо, което е точно това, от което нямате нужда при ускорение и спиране. Според експерт от Bridgestone по-дългото, а не по-широко, контактно петно, помага за подобряване на сцеплението в тези два режима.
3. Факт: Широките гуми подобряват сцеплението в завой
По пътя на логиката от точка 2, широките гуми действат много добре за увеличаване на сцеплението по време на странично ускорение, например в завой. Разбира се, във всяко едно от тези твърдения трябва да имаме предвид, че производителите на гуми работят с много променливи – каучукова смес, широчина, височина на борда и тип на грайфера. За да оптимизират сцеплението във всички посоки, инженерите се опитват да постигнат равномерно разпределение на налягането върху контактната площ.
4. Факт: Натрупването на статично електричество е стар проблем, който мъчи и модерните гуми
Недобре заземеният автомобил представлява сериозен проблем по време на зареждане с гориво и когато шофьорът и пасажерите излизат от купето. Модерните каучукови смеси са по-малко проводими, благодарение на по-ниското съдържание на въглерод в гумите. По този начин производителите постигат още две неща: намаляват теглото и съпротивлението при търкаляне.
5. Мит: Резервните гуми скоро ще станат излишни
Въпреки постоянното развиване на услугите “Пътна помощ”, ремонтните комплекти и run-flat гумите, все още нищо не може да замени добрата стара резервна гума. Все още много хора държат да имат пета гума в багажника си, въпреки че изобщо не е сигурно дали някога ще я използват. Резервните гуми заемат място и тежат, но все още са най-практичното решение, което може да ви извади от трудна ситуация.
6. Факт: Run-flat гумите могат да изминат повече от 160 км, след като са изгубили налягане
Обикновено производителите на гуми твърдят, че спаднала run-flat гума може да измине 80 км при скорост от 80 км/ч, но ако карате по-бавно, пробегът се увеличава пропорционално. Според експерти от Michelin, ако карате с 65 км/ч, вместо с 80 км/ч, пробегът на спадналата ви run-flat гума може да се увеличи двойно.
7. Факт: Производителите на гуми работят упорито за намаляване на теглото
Bridgestone разработи нов тип метална оплетка, за да намали теглото на новата си гума с ограничено съпротивление при търкаляне Ecopia EP422 Plus. Главното предизвикателство пред компанията било как да намали размера на използваното метално влакно, без да се компрометира издръжливостта на гумата, която ежедневно се сблъсква с дупки, бордюри, камъни и тн.
8. Факт: Автомобилните компании и производителите на гуми работят заедно
Автомобилните компании разчитат на тясното си сътрудничество с производителите на автомобилни гуми. Селекцията започва със списък от дизайнерски и инженерни изисквания, с които Goodyear, Michelin, Bridgestone и т.н. трябва да се справят. Екипът на всяка компания обсъжда кое може и кое не може да се направи, за да се удовлетворят прищевките на автомобилните фирми. Произвеждат се прототипи на новите гуми, които се подлагат на щателни тестове, за да докажат гумите своите качества и недостатъци, докато най-накрая продуктът бъде доставен на автомобилните марки и дистрибуторите на гуми.
9. Мит: Това е просто гума
Може би сте чували за металните оплетки и слоевете от кевлар, които са покрити с дебел слой гума. Но знаехте ли, че в самата гумена смес има метали, в това число кобалт и титан, които помагат на гумата да се свърже със стоманената оплетка.
10. Факт: Автономните коли може да проправят пътя пред безвъздушните гуми
От години слушаме за революционни гуми, които не се нуждаят от налягане, за да работят. Например Michelin Tweel, която се произвежда и вече се вгражда серийно в някои от самоходните косачки на John Deer и други индустриални машини.