Почина бащата на роторния двигател на Mazda

Една от емблематичните личности в японското автомобилостроене - Кеничи Ямамото, напусна този свят на 95-годишна възраст. С Ямамото се свързва с най-успешните години на Mazda и най-вече с уникалния роторен двигател, оказал се силният коз на компанията през годините.
Ямамото се ражда в Хирошима през 1922 година и завършва Императорския университет в Токио през 1944. Завръща се в родния град малко след пускането на атомната бомба от САЩ, за да открие, че малката му сестра е мъртва, а баща му линее в следствие на радиацията.
Кеничи се захваща с работа в компанията Toyo Kogyo - една от малкото оцелели местни фабрики, оцелели в радиационния Ад. Тя се занимава с производството на триколесни камиони и младият японец започва в подразделението за скоростни кутии. Само след две години е повишен и започва разработки върху двигателите.
През 1960 година компанията произвежда и първия си лек автомобил - Mazda R360, а година по-късно започва партньорство с германците от NSU, които вече имат разработки за роторен двигател. Ямамото развива технологията, начело на специален екип, носещ името "47 Самураи".
През 1964 Mazda представя проторипа Cosmo Sport - двуместен роудстър с роторен двигател, който практически гарантира бъдещето на компанията. То обаче не е лесно, защото в средата на десетилетието японското правителство обявява три компании, които да бъдат основни производител в страната и сред тях не е Mazda, но там са Toyota, Nissan и Isuzu.
Mazda реално не получава забрана за производство, но борбата с цялата държавна машина е напът да обрече компанията на гибел. Тогава Ямамото използва новаторския Cosmo Sport за довод в опита си да убеди правителството в уникалността на своя проект и в крайна сметка успява. Производството на автомобила започва през 1967 година, като той е първият роторен автомобил.
Тази технология се използва за почти всички модели на Mazda и през 70-те, а безспорният джакпот е RX-7 от 1978 година, който оформя докрай реномето на производителя.
Благодарение на усилията си Ямамото се изкачва в йерархията на компанията в крайна сметка я оглавява през 1985 година. Първата му задача е да направи двуместен роторник в европейски стил, полагайки основите на Mazda Miata. Под негово ръководство японците постигат и най-големите си спортни успехи, след като през 1991 година 787B печели 24-те часа на Льо Ман, превръщайки се в единствения до днес победител без бутала и в единственият японски победител въобще.
Днес роторните двигатели в гамата на Mazda са забравени, но това не означава, че "47 Самураи" не работят здраво, за да открият бъдеще за стария си коз. В последните месеци имаше различни спекулации, че компанията се готви да върне вече отречената технология, но в съвременен вариант.













