06 декември 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Всичко, което трябва да знаете за автономните автомобили

Светът се е прехласнал по електрическите автомобили и тяхната инвазия, но това съвсем не е единствената модерна тема. Не по-малко интересна и обсъждана е тази за развитието на автономните автомобилни технологии, които меко казано вече чукат на вратата. Те обаче не са нещо изцяло ново, защото изследванията и развитието им започва още през миналия век.

През 80-те години в САЩ идеята започва да става все по-реална и започват да се появяват първите радиоуправляеми истински автомобили. Манията по автономните технологии намира развитието си дори в серийния филм Knight Rider с Дейвид Хаселхоф и известната кола KITT (Knight Industries Two Thousand).

След това през 1995 година пък програмата Navlab на Университета Карнеги Мелън провежда изпитание на самоуправляващ се автомобил, който изминава без човешка намеса почти цялото разстояние от Питсбърг до Сан Диего или точно 2797 мили.

Едва в последните години обаче човечеството започна да обръща внимание на тези технологии в много по-голяма степен, осъзнавайки, че не става въпрос за стерилна наука, която никога няма да достигне до нашето ежедневие, а напротив. В момента всеки голям производител в малка или голяма степен развива автономен софтуер и хардуер, като всичко това вече започва да изглежда като конкуренция.

Още по-интересното е, че в точно тази надпревара се включиха и много компании и организации, които не произвеждат коли. Някак стана корпоративно модно да направиш автомобил - уникален, единствен и олицетворяващ определени качества на самата компания. Компании като Google, Aple и Uber дават мило и драго, както и много пари, за да достигнат до крайния автономен продукт възможно най-бързо.

По същество автономните технологии са разделени в шест степени и може би не сте се замисляли, че най-вероятно вече използвате такива, без да се замислите. А това са:

Ниво 0 - Пълна липса на автоматизация
Ниво 1 - Помощ за шофьора. В тази категория влизат функции, които подпомагат например ускорението и спирането.
Ниво 2 - Частична автоматизация. Тук вече имаме различно поведение на автомобила, в зависимост от избран режим на работа.
Ниво 3 - Условна автоматизация. Отново специфично поведение на автомобила, но вместо да имаме предимство на човешкото влияние, при Ниво 3 водачът следи и се намесва в определени ситуации, докато основната работа по придвижването е поверена на компютъра.
Ниво 4 - Висока автоматизация. Автомобилът е автономен, но все още изисква минимална човешка намеса.
Ниво 5 - Пълна автоматизация. Разбирайте - автомобилът ви се разкарва сам напред-назад, без въобще да има нужда от Вас в купето.

Така че със сигурност много от Вас вече използват автономни технологии в една или друга степен. Един от големите проблеми пред тези технологии е липсата на адекватна нормативна база. На много места по света е забранено използването им от мерки за сигурност, но щати като Калифорния, Невада, Мичиган и Флорида в САЩ, както и Великобритания са места, където могат да бъдат развивани тези технологии.

Тестовете обаче не са безпроблемни. През 2016 година във Флорида загина водач на Tesla Model S, който е гледал DVD, разчитайки, че автомобилът му ще се грижи за всичко на пътя. Да, ама машината не е реагирала, когато пред нея се е изправило голямо полуремарке, заради което последва смъртоносен инцидент. В момента пък има заведени хиляди дела срещу Tesla заради спорното поведение на автономния софтуер на машините.

Също като при електромобилите, автономните технологии ще дойдат при нас и ще са част от битието ни и в това няма съмнение. Въпросът е кога. Някои твърдят, че ще се случи в следващото десетилетие, а други - че са нужни повече години. А дали вече не са тук?



Рейтинг :
09.09 2023 в 05:27 5
+ 0
- 0
sffsdf28889
+ 0
- 0
Чекай, чекай малко!
Решението за жертвите вече ще бъде ЗАДЪЛЖИТЕЛНО за изпълнение, и то при неясни начални условия. Като предпазните колани, които убиват в повече случаи, отколкото спасяват, но са задължителни. И кой поема вината хич не е прост казус, щом алгоритъма е разработен от малолетен самодеец със самочувствие на креативно-иновационно-дрън-дрън програмистче. Също като автоматиката на новите паркетници, която трябва да ги прави суперджипове, а заради нея не могат да излязат от равен асфалтов паркинг, с два пръста сняг.
Проблемите в движението ще станат НЕПРЕОДОЛИМИ. Докато едновременно има коли, и друго, които се движат по принципиално различни логики - човешка, и машинна. И сега не случайно за трамваите има отделно място, и отделни правила. А жените които "карат по правилника, и не правят на никого нищо", са СИСТЕМНА причина за катастрофи.
И когато с 200 вата в антената, кой да е, може да направи какво да е с всеки робот - няма нужда и да говорим за свързаност.
+ 0
- 0
Решението кого да жертваш при неизбежни щети и жертви - и в момента няма изчистени правила, които да се спазват от хората. Що решихме че трябват точно па за роботите (които най-вероятно няма да са роботи, а автомати, което е различно). Още повече, че при неизбежни щети и жертви случаите в които изобщо можеш нещо да избираш са доволно малко и хората не са показали консистентност в решенията

Кой поема вината е значително по-прост казус и определено второстепенен, ако проблемите намалеят. А предвид какъв идиот е средният шофьор, проблемите ЩЕ намалеят.

С хакнатите автомобили проблемите са малка част от проблемите на хакнатия свързан свят, който ни чака ако не променим тотално подхода към информационната сигурност който имаме сега. А ще ни се наложи да го променим още преди да имаме автономни автомобили. Защото съвсем скоро ще ни се разкаже играта.

Впрочем изобщо не е задължително автомобилът да е свързан. Ще го направят де, те проблемите с не-автономни свързани автомобили вече дойдоха.
+ 10
- 0
Какво, и по чия заявка ще правят хакнатите автомобили, оставяме на фантазията на публиката. От невинните развлечения с отвличания и убийства на хора, до веселите шеги тука има/тука нема в кворумите на парламентите, събранията на домсъветите, и поръчковите задръствания.
+ 11
- 0
Смята се, че до 20-та година, ще успеят да измислят правилник за движение по пътищата, в който да има и роботи. Силно се съмнявам, но да кажем че ще успеят. Макар че никак не виждам, как ще се определи кой и как поема вината в случай на.
Умрем от любопитство обаче, как ще уредят алгоритмите на поведението на робота. В случай на конфликт, роботът ще реагира безусловно самоспасително, безусловно самопожертвователно, или как? С участие на също такъв по тегло автомобил, с по-голям, с по-малък, с пешеходец. И вариантите. По какъв критерий, и на чия отговорност ще решава кой да загине, и кой да бъде спасяван, в случай че знае броят на пътниците в другите участници в ПТП-то.
И нататък по списъка.
Нещо като всяка година 10% от колите в Англия да минават на дясно движение, докато всички тръгнат като хората.
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.