Уикенд с победител: тест Volvo XC40
Oт край време Volvo конструира автомобили - 91 години. А през половината от този период возилата им се считат за повече от добри. Но по-голямата част от клиентите, търсещи луксозни коли, не се сещат за марката. Защо? Ами защото моделите винаги са били леко... скучни. Безопасни? Абсолютно да! Комфортни? Абсолютно да. Качествени? Да! Тези три фактора са продавали автомобили преди 15-тина години, но сега пазарът изисква друго. Всъщност клиентите изискват още - технологии, стил и дори понякога екстравагантност.
Най-малкият SUV на Volvo е ориентиран към младежи, давайки им всички актуални и бъдещи технологии. Време е и ние да се запознаем с него. Тестваният вариант е T5 AWD R-Design. Той идва с 2-литров турбо-бензинов агрегат и сериозни амбиции за бързина, атлетизъм и иновации в сегмента.
Първото, което забелязвам, е свежият външен вид, с който не съм свикнал, но някак си отговаря на марката. Погледнат от някои ъгли, XC40 е доста приятен - решетката, фаровете, средно голямата емблема. От други ъгли не ми допада - линията на стъклото на задната врата и двуцветният екстериор, например. Даже пак ще се върна на C-колонката, защото особено когато задната врата е отворена, картинката не е приятна. Настанявам се на шофьорското място. Седалката е комфортна и с добра странична опора (същото важи и за пасажерската). На пръв поглед ми се струва, че пътниците на задния ред също ще се возят комфортно и няма да са притиснати като в консервна кутия. Благодарение на опционалния панорамен покрив светлината, влизаща в купето, визуално увеличава простора.
Когато дойде време да контролирате нещо от инфо-развлекателната система, по-добре аутсорснете задачата на някой млад техничар. В средата между шофьора и пасажера е интегриран огромен таблет, от който може да настройвате всяка една джаджа на борда. Шофьорски асистенти, медиен плеър, навигационна система, климатична система, подгряване на седалките, асистенти за паркиране, настройки на автомобила, общо взето всичко е поместено там. Ако дам автомобила на 50-годишния ми баща и му кажа да промени с половин градус температурата на дясната зона на климатроника, почти сигурно няма да успее. Същото важи и за мен, ако се опитам да направя промяна на някоя настройка докато шофирам. Ако задълбая из менютата и опциите на таблета, най-вероятно ще предизвикам някоя катастрофа.
Но няма проблем, защото това е Volvo, а както знаем шведите залагат най-много на сигурността и безопасността на автомобилите си. Освен пасивната сигурност, конструкторите на Volvo залагат и на пълен набор въздушни възглавници, LED-фарове и дневни светлини, както и различни шофьорски асистенти - четец на пътните знаци, асистент за движение в лентата, радар за пасажери и автоматичен спирачен асистент.
Усещане зад волана. Както ви споменах под предния капак се таи 2-литров, 4-цилиндров турбо бензин, развиващ 247 к.с. и 350 Nm. Тези цифри минават през 8-степенен автоматик, за да достигнат до 4-те колела (при нужда). В завои кросоувърът се усеща пъргав и лек, но определено това не му е комфортната зона.
XC40 предлага няколко режима на шофиране - Eco, Comfort, Off-Road, Dynamic и индивидуален, в който можете да настроите чувствителността на волана и отзивчивостта на двигателя по своя вкус. В който и режим да сте, промяна в окачването няма да усетите, защото просто няма да има такава. Амортисьорите не се самовтвъртяват или омекотяват. Eco и Off-Road биха били полезни в определени условия и затова предпочетох да прекарам 99% от уикенда на Comfort. А може би трябваше да пробвам Eco, защото по едно време ми се стори, че горивният резервоар намаля рязко. Точно тогава се замислих колко по-ефективен би бил дизеловият агрегат и как при същите работни режими щеше да реализира поне 30% по-нисък разход на гориво. Но, както може би знаете, Volvo реши да се откаже от този тип задвижване. Макар че в ХС40 се предлагат и дизелови опции.
Цена на базов модел Volvo XC40 D4 AWD Momentum - от 83750 лв. Цена на тествания модел Volvo XC40 T5 AWD R-Design - 90930 лв.