02 февруари 2023
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Вертикална трансформация: тест Kia Sportage GT Line

Kia Sportage се появи на бял свят през 1993 година. Тогава, моделът бе далеч от днешното понятие “кросоувър”, като се предлагаше с класическата оф-роуд компановка на голям клирънс и 4х4 задвижване с бавни предавки и включване на предния мост. През 2004 дойде и втората генерация, която вече загърби оф-роуда, но пък бе почти идентична с братовчеда Hyundai Tucson. Истинският си облик и самостоятелност Sportage придоби през 2010, когато бе лансирано поколение №3, което вече бе напълно в стила на добилата собствена идентичност KIA и общо взето един от най-красивите модели на корейската марка.

От първите три поколения бяха реализирани общо 3,5 милиона всъдехода, което нареди Sportage на 4-то място в света в класа на кросоувърите. Ето защо, с новото 4-то поколение на мъника, което се появи на бял свят миналата есен залогът е доста висок и компанията очаква да бъде успешен наследник и като цяло бестселър.

Още когато се появиха първите снимки на новия модел, външният вид ми се стори малко, хм, не грозен, но определено странен с издължените си фарове и въобще коренно различна предница. На живо, обаче, е нужно доста малко време да свикнеш с новата визия, още повече ако автомобилът не е в червения цвят от лансирането си, а черен както бе при нашия тест.

Основната промяна отпред, е по-отсечената и „изправена” предница, контрастираща с полегатата от поколение 3. Тук новата решетка в стил „тигров нос” изглежда почти вертикална, а фаровете са разположени малко по-далеч от нея, за разлика от предходния модел. Въпреки „изправянето” на предницата, коефициентът на съпротивление е повече от приличен – 0,33, като цялостната визия седи спортно и динамично. Не толкова коренно променена е задната част на модела, която макар и изцяло преработена, следва линиите на всъдехода от предходната генерация. В тестваното от нас ниво на оборудване GT Line, цялостното излъчване е подсилено от двойните ауспухови тръби, хромирани елементи и най-вече допълнителните LED светлини, които вместо по една от всяка страна са по цели 4, придавайки допълнителна агресия. В контраст с нея пък е приятния за окото просторен стъклен покрив.

В интериора на Kia Sportage също се набиват на очи доста промени. Като цяло, използваните материали изглеждат по-качествени, а сглобката по-солидна (което важи като цяло за автомобила). Купето е доста обезшумено, като няма паразитни шумове и при по-високи скорости. Макар централната конзола да е доминирана от цветен тъчскрийн дисплей, налице са и няколко бутона за различни функции, като подредбата на инструменталното табло е общо взето ергономична.

Седалките и отпред, и отзад предлагат добър комфорт, като единствено пасажери с ръст над 1,9 м няма да се чувстват много удобно. Другото, което лично за мен не е приятно усещане, но на много хора би им допаднало е, че позицията на шофьорската седалка се доближава до тази в леките коли, а не е типичната за SUV сегмента с по-висока стойка. Но това е цялостна тенденция в сегмента, която няма как да бъде избегната.

Иначе, на разположение имате куп глезотии като камера за заден ход, спортен мултифункционален волан, премиум аудио JBL и приличен багажник с обем около 500 литра, който при спускане на задните седалки може да нарасне до близо 1500 л.
Новият Kia Sportage се предлага с 1,6-литров бензинов двигател с два варианта на мощността, двулитров дизел, отново с две нива на мощност, както и 1,7-литров дизел. В нашия случай, попадаме на двулитровия дизел с по-голямата мощност – 185 конски сили и пиков въртящ момент от 400 Нм. И в двата случая, стойностите се постигат при 4000 об/мин. Агрегатът е стикован с 6-степенна автоматична скоростна кутия и задвижване на четирите колела (което липсва при най-маломощния бензин и 1,7-литровия дизел).

Като цяло, мощният дизелов агрегат работи сравнително равномерно и тихо. Не мога да сравня динамиката му при аналог от старото поколение, тъй като честно казано не съм карал третото поколение, но факт е, че такава има. Подобрената работа на агрегата от КИА обясняват с модернизирания си турбокомпресор, който е с ново електрическо управление на променливата геометрия. Двигателят, поне по каталог, е и доста икономичен – 5,9 л/100 км. Нещо до което дори и не се доближихме, може би защото тестваният модел бе на доста малко километри. На този факт съм склонен да отдам и леката мудност при ускорение, която изчезва при втора - трета предавка.

Пътното поведение на Sportage е задоволително, всъдеходът се държи на асфалт като лека кола, макар центърът на тежестта да е по-висок от този на хечбека C’eed, например. Окачването работи малко твърдо, но седалките съумяват да оберат вибрациите и усещането не се предава толкова директно на водача. В помощ на шофьора са един куп системи за асистиране, солидна е и палитрата на технологиите за сигурност, като сред тях си струва да отбележим асистента за поддържане на лентата за движение, сигнализация за наличието на автомобил в мъртвата зона на огледалата и предупреждението за опасна близост до предното превозно средство.

Що се отнася до възможностите извън пътя, те са повече от скромни. Определено новият Kia Sportage е далеч от първообраза си през 1993, който и досега е обект на тунинг и надграждане за повишаване на проходимостта. Клиренсът от 172 мм не е нещо, който би ви накарало да се бухнете в пресечен терен и да действате смело. Въпреки това, електрохидравличната AWD система се справя повече от прилично с доста хлъзгави терени като сняг, трева и разкалян черен път. С две думи – аутдор автомобил, не оф-роуд.

Системата 4х4 е разработка на доказаните специалисти от Magna. При нормални условия на пътя, водещ е предния мост, но при усещане за загуба на сцепление, се прехвърля въртящ момент и към задните колела. На разположение е и режим, блокиращ съотношението преден заден мост 50:50, за по-добра проходимост, който е асистиран и от системата за подпомагане спускането по наклон.

Теоретично, Kia Sportage се предлага на цена от 37 960 лв. с ДДС. На практика, обаче, ако искате модела с 4х4 система, ще трябва да извадите 47 995 лв. (за по-слабия дизел или по-мощния бензин). Тестваната от нас върхова модификация GT Line, в комбинация с автоматична скоростна кутия започва от 68 970 лв.


 
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.