
Преди 60 години в Инголщат започва нова ера: Първото Audi след Втората световна война слиза от производствената линия на 13 август 1965 г. С него Auto Union GmbH възражда традиционната марка Audi след четвърт век прекъсване. Самото име е имало за цел да покаже, че моделът представлява технологичен пробив: Audi е първият автомобил на марката с четирицилиндров, четиритактов двигател. Вътрешно известен като F 103, Audi постига огромен успех и лансира цяла моделна серия, която с по-нататъшно развитие в дизайна и технологиите се произвежда до 1972 г.
Когато „новото Audi“ – както е наречено в прессъобщението, съпътстващо световната му премиера на международното автомобилно изложение IAA във Франкфурт на Майн – излиза на пазара през 1965 г., Auto Union GmbH, предшественикът на днешната компания AUDI AG, се оказва в трудна икономическа ситуация. Компанията със сигурност е свикнала с трудни години; в края на краищата новото начало след Втората световна война е всичко друго, но не и лесно: Германия е в руини, саксонската Auto Union AG е разформирована и няма бъдеще. В този следвоенен смут бивши служители на Auto Union се преместват на Запад и основават централен склад за резервни части в Инголщат, по-късно Auto Union GmbH през 1949 г. Младата компания започва производство на автомобили; първите ѝ модели, мотоциклети и микробуси за доставки под марката DKW, се радват на силни продажби по време на възстановяването и икономическото чудо.
С нарастването на просперитета на населението се увеличават и очакванията на хората към новите автомобили. Към средата на 60-те години на миналия век моделите DKW, базирани на предвоенна технология, се считат за остарели – марката DKW вече е смятана за „отживелица“. По-специално, дългото придържане към двутактовия двигател води до непрекъснат спад в продажбите: последният двутактов модел на Auto Union – DKW F 102, се продава съвсем вяло, въпреки модерния си дизайн.
По този начин, базираната в Инголщат Auto Union GmbH изпада в тежка криза през 60-те години на миналия век. По същото време настъпват промени и в структурата на компанията. Daimler-Benz AG, собственик на Auto Union от 1958 до 1964 г., постепенно продава акциите си на Volkswagenwerk AG във Волфсбург, което впоследствие води до подобрено използване на производствения капацитет. VW Beetle се оказва първият спасител в тези преломни времена: между 1965 и 1969 г. в Инголщат са сглобени почти 348 000 бройки от Volkswagen 1200/1300.
„Новото Audi“ създава нови технологични и икономически тенденции
Решение, взето от бившия собственик – Daimler-Benz AG, в началото на 60-те години на миналия век, се оказва още по-решаващо за бъдещето на компанията: с това решение той снабдява дъщерното си дружество с четиритактов двигател. Базираната в Щутгарт компания изпраща инженера Лудвиг Краус в Инголщат, където по-късно той стана главен разработчик. Краус доведежда новия двигател до серийно производство в Auto Union, като по този начин поставя основите за първия автомобил от Инголщат с четиритактов двигател. „Новото Audi“ е пуснато на пазара през 1965 г. – 25 години след като последният Audi 920 напусна поточната линия в Цвикау, Саксония, през 1940 г., след спирането на производството, свързано с войната, и 55 години след доставянето на първия автомобил Audi – Audi Type A 10/22 к.с.
В Инголщат компанията много иска да направи технологичната промяна, видима с името на новия модел. Марката „DKW“ неизменно бива тясно свързвана с двутактовия двигател, следователно престава да се използва за превозни средства, произведени от Auto Union GmbH. Вместо това, новият автомобил получава името „Audi“, познато от предвоенната епоха – първоначално без никакви допълнителни наставки и без собствено моделно обозначение. Автомобилът е предвидено да се продава като Auto Union „Type Audi“; вътрешно номенклатурата на означенията бива продължена: DKW F 102 се превръща в F 103. Този „новобранец“ след това предстои да стане основател на цяла моделна серия.
Още един детайл изглежда особено важен от гледна точка на историка: името на новия автомобил е чисто моделно обозначение; името на компанията през 1965 г. остава Auto Union GmbH. AUDI AG е основана едва 20 години по-късно, през 1985 г.; оттогава компанията и нейните продукти носят същото кратко, запомнящо се име: Audi.
Разрастване на фамилията: първото Audi се превръща в моделно семейство
С появата на допълнителни модели и нива на мощност, към новото Audi се присъединяват Audi 80, Audi Super 90, Audi 75 и Audi 60. Само на първото Audi е отказано обозначението „72“ през целия му производствен период. То беше известно само неофициално, сред клиентите и пресата, като „Audi 72“ или „Audi (72 к.с.)“. Новото Audi слиза от поточната линия от август 1965 г. От пролетта на 1966 г. то се предлага и като комби, известно като „Variant“ от Volkswagen. Моделите седан се предлагат във версии с две и четири врати, като по избор може да се поръча и по-високо ниво на оборудване – с наставката „L“.
През 1966 г. към серията се присъединява Audi 80 с мощност 80 к.с., а малко след това богато оборудваният Audi Super 90 е представен като топ модел. Визуалното му отличие от другите модели включва стандартни хромирани елементи на калниците, а с по-големия си двигател и 90 к.с., той достига максимална скорост от над 160 км/ч – респектираща цифра по онова време. През 1968 г. Audi 60, със своите 55 к.с., завършва гамата, а Audi 75 заменя вариантите със 72 и 80 к.с.
Рекламата за следвоенното Audi го нарича „двигател със средно налягане“, защото 1,7-литровият двигател със своята степен на сгъстяване 11,2:1 е бил някъде по средата между типичен бензинов двигател и дизелов двигател по онова време. Той е и по-дълъг от трицилиндровия двигател на DKW – следователно DKW F 102, който служи като основа за новото Audi, трябва да бъде удължен със 100 милиметра, а радиаторът е монтиран под ъгъл до двигателя от лявата страна. Вместо кръглите фарове, намиращи се в хромираната решетка на F 102, Audi има правоъгълни фарове в малко по-широка черна радиаторна решетка.
Стандартно е включена четиристепенна трансмисия с превключване от волана; автоматична трансмисия не се предлага в тази серия. Подобно на предшественика си, DKW F 102, новото Audi има дискови спирачки, монтирани вътре в трансмисията. Отказът от двутактовия двигател има поразителен ефект: 16 000 нови Audi-та са произведени през първите три месеца.
По време на седемгодишния си производствен период F 103 е само леко модифициран. За моделната 1970 година всички модели получават паралелно движещите се чистачки на предното стъкло вместо противоположно движещи се, както и преработено табло. Клиентите вече могат да поръчат и скоростна кутия с долно превключване вместо стандартното превключване от волана срещу допълнително заплащане. През лятото на 1970 г. гърловината за пълнене на горивото на седана е преместена от задната част към десния заден панел. Задните светлини са стилистично съобразени с тези на Audi 100, което се произвежда от 1968 г. и дава начало на успешната C серия на Audi.
Автомобилът Auto Union „Type Audi“ се произвежда до лятото на 1972 г. В средата на 1972 г. той е наследен от напълно преработения Audi 80. Най-малкият модел от семейството F 103 – Audi 60, става най-успешният; повече от половината от всички произведени модели Audi от първо поколение (416 852 автомобила) са Audi 60 и Audi 60 L: общо 216 987 бройки. Само данните за продажбите показват значението на този автомобил за марката с четирите пръстена на емблемата. Той бележи техническия и икономически обрат за компанията. Новото Audi и членовете на семейството му се сблъскват с толкова голям интерес между 1965 и 1972 г., че не само полагат основите за пионерска моделна гама на Audi, но и връщат Auto Union на пътя към успеха и по този начин допринасят за дългосрочната независимост на марката Audi в рамките на Volkswagen Group.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари