Audi: „Хората няма да позволят на политиците да им диктуват какви коли да карат“

Председателят на работническия съвет на компанията смята, че клиентите не бива да бъдат принуждавани да купуват електромобили

Авто OFFNEWS Последна промяна на 03 юли 2025 в 06:33 81 0

Audi

Кредит Audi

Audi

Audi е една от многото автомобилни компании, които обявиха амбициозни планове за пълно преминаване към електрическо задвижване дори преди планираната забрана на Европейския съюз от 2035 г. за продажба на автомобили с вредни емисии. Въпреки това, както и други производители, наскоро компанията отстъпи от целта си да бъде изцяло електрическа до 2033 г. и избра да запази двигателите с вътрешно горене и през следващото десетилетие – а може би и след него.

Важно е да се отбележи, че ЕС оставя вратичка за автомобили с двигатели с вътрешно горене, които използват синтетично гориво, стига то да е въглеродно неутрално. Но мащабното навлизане на e-горивата едва ли ще се случи в рамките на десет години, което на практика прави решението на ЕС де факто забрана на нови коли с конвенционални двигатели. Audi обаче не вярва, че през 2035 г. в автосалоните ще се предлагат само електромобили, споделят от американското издание Motor1.

В интервю за немския бизнес вестник Automobilwoche, председателят на Общия работнически съвет на Audi заявява, че както ЕС, така и автомобилните производители ще се сблъскат със съпротива от страна на хората, които не са готови да се откажат от бензиновите и дизеловите коли. Йорг Шлагбауер е цитиран с думите, че „не вярва, че клиентите ще позволят на политици и производители да им диктуват какви продукти да карат“.

В откровеното интервю ръководителят на съвета признава, че Audi е прибързала със задаването на всеобхватни електрически цели: „В миналото взехме някои неудачни решения, продиктувани от корпорацията (Volkswagen Group), като например ранното и твърде силно обвързване с електрическата мобилност. В резултат на този фокус изгубихме и гъвкавостта в производството, която щеше да ни е нужна, когато наложената електромобилност не се разви по план.“

Въпреки това Шлагбауер не се съмнява, че бъдещето е електрическо. Но смята, че то няма да настъпи още през средата на следващото десетилетие: „Изобщо не поставям под въпрос електромобилността. Всички ще караме електрически автомобили. Просто не вярвам, че ще сме готови до 2035 г., особено що се отнася до инфраструктурата, от която се нуждае електромобилността.“

Има резон в думите му. Не можем просто да натиснем един бутон и да очакваме напълно развита зарядна инфраструктура в цяла Европа, камо ли в целия свят. Има и друг проблем – автомобилните производители все още се борят да изравнят цените между конвенционалните и електрическите коли, но още не сме там. Това може да се случи през следващото десетилетие, не само защото цените на батериите ще паднат, но и защото привеждането на двигателите с вътрешно горене към все по-строги еконорми (като Euro 7) ще оскъпи и тях, което ще стесни ценовата разлика с електромобилите.

Докато председателят на работническия съвет на Audi вярва, че денят, в който всички ще караме електромобили, ще дойде, председателят на Toyota – Акио Тойода – смята, че електрическите превозни средства никога няма да достигнат повече от 30% дял на световния пазар. Каквото и да се случи, всички знаци сочат, че Европа ще бъде начело на прехода към електрическа мобилност, предвид агресивната стратегия на ЕС за прекратяване на продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили.

Конкурентът на Audi – Mercedes – също наскоро обяви, че ще задържи двигателите с вътрешно горене по-дълго от планираното. Председателят и изпълнителен директор на компанията, Ола Келиениус, заяви, че марката със звезда е направила „корекция на курса“, за да удължи живота на конвенционалните двигатели, определяйки това като „рационален подход“, който цели да не се пренебрегват традиционните задвижвания.

BMW – най-голямата луксозна автомобилна марка в света – също призовава към предпазливост. По време на Годишното общо събрание на компанията през май, изпълнителният директор Оливер Ципсе заяви, че поставянето на всички залози върху електрическите коли „води към задънена улица“ и подчерта, че „политическите цели трябва да отразяват пазарната реалност“. Още на миналогодишното автомобилно изложение в Париж той нарече забраната за 2035 г. „вече нереалистична“ и предупреди, че прекратяването на производството на двигатели с вътрешно горене „може да застраши европейската автомобилна индустрия в самото ѝ сърце“.

Само през март ЕС отново потвърди забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Но това решение не е окончателно. Според Politico, Европейската комисия ще преразгледа законодателството в края на 2025 г. под натиск от страна на автомобилните производители, които търсят яснота за дългосрочното си планиране.

Каквото и да се случи в Европа, то ще има глобални последици, като се има предвид, че някои от най-големите имена в индустрията са именно от Стария континент.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !