Audi доминира в етап 3 на рали Дакар 2022
Ал Атия увеличи аванса си пред Льоб с почти 38 минути
Етап 3 на рали Дакар 2022 бе доста успешен за "зеления" отбор на Audi, който дебютира в пустинния маратон. Карлос Сайнц взе своята 40-та етапна победа в надпреварата, като успя да измъкне едва 38 секунди от пилота на Toyota Хенк Латеган. Допълнително разведряване за германския тим донесе и Стефан Петерханзел, който успя да завърши обиколката около Ал Кайзума с трето време за деня. Матиас Екстрьом пък записа пето време.
На другия полюс са нещата за вчерашния етапен победител Себастиан Льоб. WRC-легендата първо спука гума в средата на отсечката, а на финала стана ясно, че болидът му BRX Hunter е с повреда в трансмисията и 4х4 задвижването му не работи. Така Льоб финишира на 26-о място и увеличи дистанцията си спрямо лидера при автомобилите Насър Ал Атия на почти 38 минути.
Водещият пилот на Toyota днес заложи на сигурно каране, като изостана с 5 минути от Сайнц и завърши на 8-о място. Прави впечатление че разликите между първите 10 машини бяха много къси, което говори за доста сериозна "гонка". В генералното, Ал Атия има солиден аванс както пред Льоб, така и пред държащия третото място към момента Лусио Алварез (също с Toyota). Аржентинецът, обаче, е сериозно притиснат от съотборниците си Жиниел ДЕ Вилиерс и Язид Ал Раджи.
При мотоциклетите тимът Hero Motorsports записа историческа първа етапна победа в рали Дакар, благодарение на пилота Йоаким Родригес, за когото това също бе първи триумф. Португалецът, обаче, е едва 18-ти в генералното, заради по-слабото си представяне предните два дни. Така лидер във временната подредба остава Сам Съндърленд (GasGas), въпреки незадоволителното си 17-о място днес.
Втори на финала на етапа пристигна таранът на КТМ Тоби Прайс, а приятната изненада за деня бе третото място на дебютанта в рали Дакар 2022 Мейсън Клейн (KTM). В генералното, на второ място продължава да е Адриан Ван Беверен (Yamaha, 9-и днес), следван от Матиас Валкнер (КТМ, 10-и за деня). Любопитна ситуация се получи с Даниел Сандерс (GasGas), който позагуби темпо във втората част на етапа. Оказа се, че австралиецът е натрупал няколко минути изоставане във втората част на етапа, защото... спрял да похапне!
В класа на ATV-четириколките, Пабло Копети бе най-бърз за деня, като оглави и генералното класиране. Доскорошният водач Лаисвидас Кансиус пък отпадна от надпреварата заради технически проблем. При SSV-бъгитата лидер продължава да е Остин Джоунс, както и Чалеко Лопез при леките прототипи (казано иначе SSV на стероиди).
Етап 3 на рали Дакар 2022 за първи път не предложи 4 камиона на Камаз начело на класирането. Руснаците все пак заеха двете челни места днес с етапна победа за Дмитри Сотников, който изпревари с минута Андрей Каргинов. Трети на финала пристигна Янус Ван Кастерен с Iveco, следван от Антон Шибалов с Камаз. В генералното водач продължава да е Сотников, следван от тримата си съотборници в "Синята армада".
Утре участниците в рали Дакар 2022 ще се изправят пред най-дългия етап в маратона. Отсечката от Ал Кайзума до столицата Рияд ще предложи 465 състезателни километра. Около главния град на Саудитска Арабия ще се проведат още два етапа, преди участниците в маратона да се отдадат на заслужен почивен ден.
Dakar Classic: лудостта по "онези години"
Както вече знаете, успоредно с рали "Дакар" се провежда и специалната надпревара Dakar Classic. В случая няма битка с хронометъра, а специални регулаторни етапи в които се кара за точно време и/или с определена средна скорост. Всяка разлика с показателите носи наказателни точки и колкото повече такива има, толкова по-назад сте в класирането.
Миналата година, в дебютното издание на ретро-авантюрата, на старта застанаха 24 култови машини от "златните години" на Дакар и други автомобилни надпревари. Сега, опитът за съживяване на миналото се превърна в истинска мания, като на стартовата арка на първи януари видяхме цели 142 екипажа, а сред уникалните бижута могат да се видят легенди, участвали в пустинния маратон като Porsche 911, Peugeot 205 Turbo, Lada Niva, Mercedes G, както и различни бъгита и камиони, включително уникалния DAF с две кабини на Ян Де Рой.
Част от Световния рали-рейд шампионат
За първи път в историята си, рали Дакар е част от Световния рали-рейд шампионат на FIA и FIM. Нещо повече, промоутър на сериите, които вече получиха статут на пълноценен шампионат (подобно на Формула 1 и WRC) ще е именно компанията зад надпреварата Amaury Sport Organisation (ASO). Така, участниците в ралито, които се борят и за точки за шампионата, могат да добавят сериозен актив, тъй като коефициентът на двуседмичното рали е по-висок от този на останалите надпревари. А те са: Abu Dhabi Desert Challenge (5-10 март), рали "Казахстан" (24-30 април), Rally Andalucia (6-12 юни) и рали "Мароко" (6-12 октомври).