Двойна победа за Dacia в рали Мароко 2024
Спорен дебют за Ford Raptor и Сайнц
Dacia Sandriders постигна впечатляващ дебютен резултат като извоюва първо и второ място на Рали Мароко 2024 след пет дни на изтощително състезание, обхващащо почти 2500 км по пресечен терен. Събитието, което до голяма степен беше тестово за изцяло новия отбор и автомобилите Dacia Sandriders, задвижвани със синтетично гориво, завърши с изключителна победа в Световния рали-рейд шампионат на ФИА.
От по-голямо значение обаче е фактът, че Рали Мароко послужи като перфектна подготовка за Рали Дакар - най-тежкото състезание в международния календар на моторните спортове и следващото предизвикателство за Dacia Sandriders.
След като поведоха от самото начало, печелейки първия етап в понеделник, Насер Ал-Атия и Едуар Буланже си осигуриха победата и станаха шампиони съответно при пилотите и навигаторите на Световния рали-рейд шампионат на ФИА за 2024 г., вземайки предвид и резултатите им, постигнати с различни отбори по-рано през годината. Ал-Атия вече е трикратен световен шампион, а победата му в Рали Мароко е общо седма.
Себастиен Льоб и Фабиан Луркуин спечелиха най-дългия етап - с дължина 325 км от Загора до Менгуб, и завършиха Рали Мароко 2024, като спечелиха етап 5. След като стартира на четвърта позиция в последния ден на ралито, Льоб благодарение на страхотното си каране завърши на второ място в генералното класиране. Кристина Гутиерес и Пабло Морено се пребориха с поредица от предишни неуспехи, за да завършат седми в Етап 5, проведен по предизвикателен офроуд терен.
С три етапни победи от общо пет и с първо и второ място в генералното класиране, отборът на Dacia Sandriders успя да демонстрира отлично представяне, като същевременно събра важни данни и обратна връзка.
Новият болид на X-Raid с бензинов двигател Mini JCW Rally 3.0i, също направи състезателния си дебют в Мароко. Пилотиран от Герлен Шишри, болидът стартира впечатляващо, но повреда в средата на надпреварата изхвърли французина далеч назад. Все пак, от немския тим успяха да се поздравят с третото място в ралито, благодарение на „избягалия“ от Toyota Overdrive Гийом Де Мевиус, който бе зад волана на доказаното дизелово MINI JCW Rally Plus.
Не така добре се развиха нещата за другия сериозен дебют – този на новия болид Ford Raptor, в ръцете на Карлос Сайнц и Матиас Екстрьом – двама от пилотите на вече несъществуващия тим на Audi, триумфирал в Дакар 2024. Макар Матадорът да започна силно участието си с трето място в пролога, технически проблеми го извадиха от средата на първия етап, като не стартира и във втория. В крайна сметка действащият шампион от „Дакар“ взе етапна победа ден преди финала, предшествана от още едно трето място, но подиума на новия Raptor се размина. Така или иначе, Сайнц и Екстрьом бяха в така наречения експериментален клас и не участваха в генералното класиране при автомобилите.
Заводските пилоти на Toyota Сет Кинтеро и Лукаш Мораеш поддържаха прилично темпо почти през цялото време, но мераците им за подиум се изпариха към средата на надпреварата. Кинтеро успя да финишира на 5-о място, като бе изпреварен от други пилот на Toyota – Язид ал Раджи от тима на Overdrive. Мораеш пък загуби над един час в една от отсечките, което го отхвърли до 14-ото място в генералното класиране.
Младият талант Ерик Гочжал от Полша с Taurus триумфира в класа на модифицираните бъгита Challenger. Младокът победи баща си Марек с близо 10 минути разлика на финала, а третото място в класа бе за саудитската състезателка Даниа Акийл. Сънародникът й Язид Серайдан пък победи в класа за слабомодифицираните SSV бъгита.
КТМ бе големият победител в класа на мотоциклетите, като Даниел Сандерс грабна победата в рали Мароко 2024, а Лучано Бенавидес завърши на трето място. Между двамата пилоти на австрийската марка се „вклини“ Тоша Шареина от тима на Honda, докато Рос Бранч от тима на Hero Motorsport донесе историческа титла от шампионата за индийския отбор, завършвайки на 6-о място в надпреварата.
В класа на ATV-четириколките, които за съжаление няма да видим на следващия „Дакар“, триумфира литовецът Антанас Канпокинас с CFMoto.
За съжаление рали Мароко 2024 бе белязан от няколко тежки инцидента при мотористите, като един от тях бе фатален. Още в първия етап на надпреварата французинът Фредерик Бодри загуби живота си след тежко падане в дюните. Бодри, на 46 години, участваше за втори път в мароканската надпревара.
Последно, но не по важност Мартин Мацик с Iveco триумфира при камионите. Чешкият пилот изпревари съотборника си Кеес Коолен от Нидерландия с близо час, а трети се класира Тиерд Ван Балегоой с MAN.