Какво да правим като светне лампичката за ABS?
Антиблокиращата система е една от по-съвременните функции, за които дори най-отявлените почитатели на старата школа не могат да кажат нищо лошо. ABS си е прокарал път в стандартното оборудване на почти всички нови коли и благодарение на него можете да карате малко по-спокойно следващия път, когато снегът ни изненада.
Принципът на работа е следният: сензори засичат кога колело спре да се върти, което при движение на колата означава, че спирачките са преборили сцеплението на гумата и тя е блокирала. Тогава компютър освобождава хидравличен клапан, с което се намалява налягането към дадения спирачен апарат и колелото може отново да се завърти. Процесът се повтаря многократно в рамките на секунда, докато колата не спре или не вдигнете крак от педала.
Както всяка друга система, ABS-ът не е безпогрешен и може да спре да работи. Ако лампичката на таблото светне, това ще рече, че компютърът не разполага с нужната информация или хидравлична помпа или клапан не работят. За щастие антиблокиращата система само използва нормалните спирачки, така че и без нея можете да завършите пътуването безопасно.
Все пак лапичката светва. Какво правите тогава? Като за начало проверете дали наистина е тази за ABS, а не за конвенционалната спирачна система. След това, ако наистина става въпрос за антиблокиращата система, първо опитайте да завъртите ключа на запалването няколко пъти. По този начин рестартирате компютъра и му давате шанс да изчисти грешките в контролера. Ако това не даде резултат, не е лоша идея да използвате скенер за диагностика, който ще открие кода на грешката и по този начин ще даде насока къде се крие проблемът.
Да речем, че не разполагате със скенер и не ви се ходи по сервизи. Тогава грабнете упътването на колата и комплект инструменти. Преди каквито и да е крайни мерки, хвърлете едно око на бушона за ABS системата, защото решението може да се окаже толкова просто. Струва си да откачите и почистите главния конектор на контролера. Измерете и съпротивлението на сензорите с мултицет.
Ако откачането, почистването и закачането на главният конектор не е свършило работа, време е да огледате датчиците за скоростта на колелата. Възможно е някой от кабелите да е прекъснат, а не е изключено увреждане на самите датчици или назъбените колела, които работят с тях. Тъй като те са открити, възможно е да бъдат наранени от чужди тела.
Отхлабете болтовете на джантата, блокирайте противоположното колело и вдигнете колата на крик. След това огледайте конектора, окабеляването и самия датчик за скорост. Докато някои сензори са интегрирани в главината, други са просто монтирани на скоба и се увреждат по-лесно. Разбира се, ако има прекъсване на кабел, повреда по сензора и дори липса, значи сте открили проблема. Поверете луфта между сензора и зъбното колело - в упътването трябва да се казва точно колко трябва да е той. Ако разстоянието е извън нормата, следвайте инструкциите, за да го регулирате.
В редки случаи може и някои от зъбците на колелото да е повреден или да липсва, тогава, поне при колите с предно задвижване, се налага подмяна на оста, тъй като колелото е част от нея. Ако има конектор за сензора и под калниците, откачете го и проверете съпротивлението. Също така трябва да направите проверка за късо съединение. Излишно е да казваме, че трябва да оправите проблемите с окабеляването.
Да речем, че сте направили всичко, но лампичката на таблото продължава да свети. Сега какво? Време е да се предадете, тъй като това означава проблем със самия ABS контролер, по който трудно ще работите. В краен случай ще е нужна подмяната му.