Защо в Русия все още се продават нови немски автомобили?
В Русия масово се предлагат най-новите модели на Фолксваген, Мерцедес и БМВ - въпреки всички официално обявени санкции на ЕС търговията с нови автомобили на германски производители процъфтява. Как става това? Отговорът търси "Дойче Веле".
Санкциите на ЕС забраняват износа на автомобили за Русия. Но търговец от автокъща в Санкт Петербург гордо представя новите модели Volkswagen: чисто нови автомобили, произведени през тази година в Китай. Тази автокъща не е единствената в Русия, която продава нови коли от западни марки - въпреки наложените на Русия санкции, показва репортаж, излъчен в икономическото предаване на АРД „Плюс минус“.
Търговци в цяла Русия предлагат актуални модели на германския производител съвсем открито. Голям избор модели на Volkswagen има и на различни онлайн портали. Tavendor, например, е обявен на сайта auto.drom.ru за 7,3 млн. рубли, което се равнява на около 78 000 евро. Някои даже се предлагат и с намаление, например SUV моделът Tayron – за 5,14 млн. рубли (около 55 000 евро).
Премиум марката Audi също продължава да присъства в Русия. Седанът А6 се предлага за 6,6 млн. рубли (около 70 600 евро). Всички автомобили са нови, уточнява АРД.
Критики от „Трансперънси Интернешънъл“
За бившия депутат от Бундестага Хериберт Хирте това е скандално. От 2022 г. той е член на управителния съвет на „Трансперънси Интернешънъл“ – Германия. „Изумително е, че германски автомобили продължават да се продават в Русия, при положение че този износ е забранен. Продават се официално – сякаш нищо не се е случило и Русия не води война“, казва Хирте пред АРД.
В Русия се предлагат предимно модели на Фолксваген, които са предназначени само за китайския пазар и изобщо не би трябвало да се търгуват в Европа: електромобилът ID.6, Talagon, Tavendor или Tayron. Но всички те се предлагат и в Русия.
Идентификационните номера (FIN) потвърждават, че тези нови модели автомобили са произведени в Китай: буквата L означава, че страната на произход е Китай, а следващите комбинации от букви - FV или SV – означават съответно китайско-германското съвместно предприятие FAW-Volkswagen или SAIC-Volkswagen.
Неофициална бизнес практика
Обвинението срещу двете съвместни дружества е, че изнасят коли от Китай за Русия. Това се потвърждава от инсайдер, който от години е в експортния бизнес на Китай. Той твърди, че Фолксваген изнася чрез китайските си партньори „стотици хиляди автомобили за Русия“.
Автомобили, произведени в китайски заводи, могат да бъдат изнасяни в трети страни. За това обаче съвместното предприятие трябва да получи предварително писмено съгласие от Фолксваген. С оглед на санкциите на ЕС обаче исканият износ за Русия би трябвало да бъде отказан категорично от производителя. Но моделите на Фолксваген от Китай се озовават в руските автосалони. Въпросният вътрешен източник казва в тази връзка, че Фолксваген Германия е наясно със случващото се в Китай. Той обвинява фирмата в неофициална бизнес практика, която се разминава драстично с официалната ѝ позиция по въпроса.
От Volkswagen отричат
„Фолксваген Груп Китай и съвместните предприятия не изнасят автомобили за Русия. Всякакви съобщения, които твърдят обратното, пса неверни“, се казва в официалното становище на компанията.
Вътрешният източник на АРД обаче обръща внимание на това, че неоторизираните търговци в Китай не биха могли да се справят с износ на нови автомобили в такива огромни мащаби. „В Китай това може да стане само чрез глобални играчи, каквито са държавните компании и държавните партньори на Фолксваген в съвместните предприятия“, подчертава той.
Недостатъчен контрол?
В Русия обаче се предлагат не само нови автомобили на Фолксваген и Ауди, продават се и модели на Шкода и Джета (подмарка на Фолксваген груп в Китай). В съхранен чат от октомври 2023 г. мениджър на съвместното предприятие на Фолксваген в Китай казва, че през първите 10 месеца на 2023 г. FAW е изнесла над 11 000 коли от марката Джета за Русия. През 2024 година се очаква те да бъдат още повече.
Санкциите - беззъб тигър?
За Хериберт Хирте е ясно, че „санкциите, които очевидно се заобикалят, не се контролират по начина, по който би трябвало“.
Като добавим това, че в Русия се предлагат и модели на Мерцедес и БМВ, излиза, че търговията с нови автомобили на германски производители процъфтява в Русия - въпреки санкциите на ЕС.
Хериберт Хирте от „Трансперънси интернешънъл“ апелира за по-енергични действия в Европа и Германия: „Трябва да гарантираме, че санкциите ще се прилагат“. В противен случай ще се създаде впечатлението, че те са беззъб тигър, пише още АРД.
*материал на Андреас Волтер ARD за "Дойче Веле". Заглавието и снимките са на Авто OFFNews.