Как се ражда автомобил: с Ford EcoSport до родното му място в Крайова
Само на около 100 километра от Видин – един от градовете ни с най-лоши показатели по отношение на безработица и стандарт на живот, в съседна Румъния, един град ври и кипи, произвеждайки автомобил. И то не какъв да е, а един от популярните SUV модели в компактния сегмент. Става въпрос за Крайова – град, който има двойно по-голямо население във Видин и в който се произвежда Ford EcoSport – един от бестселърите на американската компания. Нещо повече, в Крайова освен компактния SUV се произвежда и най-популярният, най-награждаваният и най-търсеният двигател на „синия овал”. Става въпрос за еднолитровия трицилиндров EcoBoost, който може да бъде открит във всеки един модел на Ford в Европа и на доста други пазари.
Румънският завод става част от семейството на Ford през 2008 година, но историята му датира от далечната 1967, когато правителството на северната ни съседка прави общо предприятие със Citroen, за производството на не много популярните автомобили Oltcit. През 90-те години на миналия век, от поточните линии започват да слизат модели на Daewoo, като тази дейност приключва през 2006. След като американският гигант купува завода, успява да го модернизира и оптимизира, като в началото там се произвежда компактният ван B-Max, който от 2017 година е заменен от новия кросоувър.
От Ford Romania се хвалят, че за 2018 година от завода излизат цели 130 000 EcoSport, като очакванията за 2019 са фабриката в Крайова да избълва цели 250 000 возила. Това, освен на кросоувъра, ще се дължи и на добавянето на производството на още един модел на марката, за който в момента няма информация, но може би става въпрос за Puma SUV. Информация, обаче, не липсва за инвестициите на Форд в Румъния – с обновяването на поточните линии за новия модел, те ще достигнат внушителните 1,5 милиарда долара. Представяте ли си колко пари са това и какво означава стратегически чуждестранен инвеститор?
Що се отнася до производството на няколкократно награждавания EcoBoost двигател, то неговото годишно производство в Крайова надхвърля 300 000 бройки. И всъщност, поточните линии за агрегатите са си на практика отделен завод. И в този ред на мисли, по-правилно е да наречем съоръжението в Крайова „заводски комплекс”, тъй като в него, освен поточната линии за асемблиране на автомобили и двигатели, има и мощности на няколко под доставчика, които произвеждат определени възли и детайли, като например седалки.
Сред иновациите в завода на Ford е голямата автоматизация – 85% от работата е поверена на роботи. Даже имам чувството, че в някои от залите имаше хора, които са помолени да са там, за да не се стряскаме… Другата иновация е технологията за боядисване на купетата 3 WET, при която не се чака съхнене на грунда и боята преди поставяне на финалния лак. Тази техника освен че намалява времето за производство на автомобил, е по-икономична и по-щадяща околната среда.
Много сериозна е логистиката за завода в Крайова – всеки ден се доставят части, агрегати и възли с 250 камиона. Тук е и голямата болка на Ford – мениджмънтът отлично знае предимствата на жп транспорта, до завода има изградени и линии, но средната скорост на влаковете от унгарската граница през Румъния е над 50% по-бавна, отколкото докато стигне от Западна Европа до унгарско-румънската граница. Тук са сметнати всички престои за документи и подобни, типа на трасето в Румъния (бавно и предимно планинско), както и слабата инфраструктура.
Това налага и избора на камиона като предпочитано средство за доставка, макар и ситуацията с пътищата от Унгария до Крайова също да не е много розова. Но както споделиха от завода – дори и да има проблем с даден камион, винаги може да се изпратят бригади с бусове, които да го претоварят и частите да пристигнат що годе навреме. Все пак, влаковите композиции са основния транспорт за готовата продукция, която от Крайова поема по всички европейски (и не само) пазари.
И героят на пътешествието:
За обновения Ford EcoSport сме ви разказвали подробно. Все пак, ще припомним, че настоящата версия е фейслифт на лансирания преди повече от 5 години SUV. Дали защото вече се произвежда в Европа (преди това идваше от далечна Индия), кросоувърът изглежда доста „по-европейски”, с приятен външен вид и качествен интериор, който (както и екстериора) подлежи на широка персонализация. А в Крайова се произвеждат изрично „поръчкови” модели – няма конкретна едромащабна серия от, например, сини EcoSport с бензинов мотор и ръчни скорости. Всичко е според подадените заявки за клиентските желания.
Най-голямата новост в обновения EcoSport е 1,5-литровият дизелов двигател EcoBlue. Всъщност, има още една голяма новост – този мотор се предлага и със система за задвижване на четирите колела (нещо, което липсваше преди фейслифта). Е, пълноприводната трансмисия се предлага само в комбинация с механични скорости, но ако толкова ви се кара автоматик и не държите да бушувате по черните пътища или из дълбок сняг, може да си вземете някоя от бензиновите версии, с гореспоменатия еднолитров EcoBoost.