19 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Революционерът: тест Jaguar I-Pace

Времената са такива… Електрическата революция вече не е мода, а реалността на близкото бъдеще. Всички автомобилни производители са пришпорени да отговорят на новите (екологични) реалности в търсене на алтернатива на петролните двигатели. И докато Tesla и Илън Мъск са визионерите на новата автомобилна вълна, то Jaguar, макар и малко по-късно влизащи в надпреварата, също могат да се причислят към пионерите на електрическата мобилност.

Първият електрически модел на Jaguar стана официален факт преди година, че и повече. Оттогава, I-Pace пое стремглаво нагоре – клиентски заявки, граничещи с непосилие за производство, титлата „Автомобил на годината” в консервативна Германия, тази за автомобилния владетел на Европа и за „черешка на тортата” - короната на Световния автомобил за 2019.
С какво впечатли толкова хора, специалисти по целия свят? С много неща, откровено казано! Направо се чудя откъде да започна… И дизайнът, и технологиите, и динамичните характеристики са на един нов етап. Не е като да не съм карал електромобили, но тук просто измерението е друго.

Споменавайки дизайнът, този на I-Pace е доста индивидуален спрямо останалите модели в гамата и честно казано, кара SUV-роднините F-Pace и E-Pace да изглеждат малко остарели. Електричката е с нисък и къс преден капак (под който има малка ниша и зарядния кабел), покривът е скосен, предният прозорец е заоблен, а като цяло е целено оптимизиране на аеродинамиката. С дължината си от 4682 мм и колесна база от 2990, I-Pace се доближава до F-Pace. В салона, типично за марката, забелязваме солидна доза лукс и комфорт, благодарение на висококачествени материали и оптимизирано пространство. Обемът на багажника е задоволителните 656 литра, които нарастват до 1453 при свалени задни седалки.

I-Pace е първият модел на Jaguar, оборудван с новата информационно-развлекателна система InControl Touch Pro Duo на JLR, която дебютира при Range Rover Velar. Системата изпозлва два тъчскрийн монитора - 10-инчов основен и допълнителен 5,5-инчов за контрол на функциите. Освен статуса на зареждане и оставащия пробег, новата мултимедийна система разполага и със специална навигация, оптимизирана за електромобил.

По-важна от дизайна, разбира се, е техниката. А тя е сериозна! Два електромотора със сумарна мощност 400 к.с. и въртящ момент от почти 700 Нм (добиван моментално) се грижат за това, I-Pace да се държи като типичен Jaguar, че и повече. Двата ел. агрегата осигуряват и 4х4 задвижване, тъй като всеки задвижва по една ос. С тях, електромобилът се изстрелва от 0 до 100 км/ч за под 5 секунди, а стартовото ускорение се усеща феноменално, особено ако сте в режим Dynamic. Максималната скорост на кросоувъра е 200 км/ч, които могат да бъдат постигнати доста бързо, ако не сте решили да пазите батериите.

Със сигурност ще ви направи впечатление липсата на скоростен лост – в случая имате бутон D за движение напред, R за задна скорост и N за неутрална позиция. Около тях пък са различните бутони за режимите – eco, normal, dynamic, контрол на клирънса и т.н.

Като споменаваме батерии, те са литиево-йонни, с капацитет 90 kWh и позволяват пробег на I-Pace до 470 км с едно зареждане. Разбира се, всичко зависи от стила на каране – по-екстремното такова стопява пробега доста лесно. Самите батерии са разположени в пода на автомобила, което страшно много е подобрило пътното поведение ( в комбинация с разпределението 50:50 на масата между осите) и колата е доста стабилна, включително и по разбити пътища с много завои.

Зареждането на пакета е доста разтегливо понятие – на мощна станция с постоянен ток от 100 kW, от 0 до 80% ще „напълните” за около 40 минути. От обикновен контакт у дома ще трябва да изчакате половин денонощие за същия капацитет. Интелигентните технологии в автомобила за оптимизиране на пробега включват система за предварителна климатизация на батерията. При режим „включен за зареждане” Jaguar I-PACE автоматично ще повиши, или намали температурата на батерията, за да постигне максимален пробег преди отпътуване. По груби сметки, ако за една година изминавате около 25 000 километра, бихте спестили над 6000 лева, спрямо това, да карате дизелов SUV със сходни параметри.

Батерията на I-Pace, обаче, е и неговото слабо място. Всъщност, не точно тя, а почти липсващата инфраструктура в България. Така де, бихте ли тръгнали до морето, ако не сте сигурни дали някъде по магистралата има зарядна станция, дали тази станция работи и ако да – дали сте единственият електро-ентусиаст, който си е наумил да спре там. Честно казано, ние направихме доста сериозен трип с машината из Подбалкана, но на прибиране, малко ни „трепереше под лъжичките” при положение, че индикаторът показваше оставащ пробег от около 50 км, когато бяхме на около 35 преди шоурума на Jaguar. A този индикатор” играе” със всяка по сериозна наша „игра” с педала на газта… В крайна сметка, всичко бе точно и стигнахме до крайна си точка безпроблемно. Но наистина ще трябва да се изчака сериозно разширение на зарядната инфраструктура, ако решите, че искате този модел за основен автомобил.

Jaguar I-PACE се предлага в България с 3 нива на оборудване – S, SE и HSE. Клиентът може да избира между 12 цвята и 9 вида джанти. По отношение на интериора клиентите ще избират между 5 вида седалки и 5 различни цвята на интериора. Цената на автомобила започва от 153 000 лв. с ДДС, но реално ще трябва да се бръкнете с още 10 – 15 000 отгоре за прилична конфигурация. Тези суми, обаче, не са стреснали мераклиите, тъй като първоначалната квота е разпродадена „на зелено”.



Рейтинг :
09.09 2023 в 05:13 1
+ 0
- 0
sffsdf35804
 
Още от : Тест
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.