Най-доброто от Dakar Classic 2025 до момента (снимки)
Паралелната надпревара за класически автомобили е екзотична и носталгична
Нали не мислите, че ще пропуснем Dakar Classic 2025? Просто покрай безкрайните драми в „основното“ рали Дакар 2025, паралелната надпревара за исторически състезателни автомобили и камиони оставаше малко встрани. Досега!
Ще ви разкажем с подробности за така нареченото „регуларити“ състезание, което има по-различни правила от лудешкото надбягване с хронометъра и в което може да видим уникални бижута (оригинални или реплики) на машини, познати ни от африканското издание на пустинния маратон – автомобили и камиони.
Така, по трасетата в Саудитска Арабия може да видим икони като състезателното Porsche 959 от 80-те години, класически японски и немски бойци като Mitsubishi Pajero, Toyota Land Cruiser или Mercedes G, екзотики като Peugeot 504, Citroen 2CV Sahara, легендарния камион DAF с две кабини и два двигателя и още, и още…
Dakar Classic бе представен за първи път през 2021 година, а сега е неговото пето издание. Както вече споменахме, надпреварата се състои от т. нар. регулаторни и навигационни тестове, като тук, за разлика от основната надпревара, не трябва да си най-бързия в трасето, а трябва да караш за точното време (или най-близо до него), определено от организаторите за всеки един етап.
Реплика на знаменитото Porsche 959, печелило "Дакар" през 80-те години на миналия век. Управлява се от испанец и е на трето място в класирането до момента. Снимка A.S.O.
Участниците в Dakar Classic 2025 споделят едни и същи биваци и свързващи етапи с колегите си от основното рали, но техните трасета са различни от тези на маратона. Основните тестове, с които трябва да се справят класиците, са:
Регулаторен тест (RT): Участниците трябва да поддържат предварително зададена средна скорост и да стоят възможно най-близо до идеалното време, зададено за етапа. Това, обаче, не значи, че не може да видим солидни скорости. За разлика от автомобилите в „голямото“ рали, където максималната скорост е ограничена на 170 км/ч, в годините тук сме били свидетели и на скорости от 200+ км/ч. Разбира се, такава акция може да ви донесе наказания, но пък кеф цена няма, нали?
Точно копие на шампионския Mercedes G-Class, с който Джаки Икс печели "Дакар" през 1983 г. Снимка: A.S.O.
Навигационен тест (NT): Участниците трябва да следват официалното трасе и да преминат през всички контролни точки, докато покриват възможно най-малко километри, без да надхвърлят времевото ограничение. Тук е и сходството с основната надпревара, като се кара по навигационна книга с точен маршрут. И в двете състезания трасето често не се изпълнява суперстриктно, като сме виждали не една и две навигационни грешки, които са водели до по-голям „километраж“ и съответно загуба на време (или в случая с Classic – трупане на наказателни точки).
Дюнен тест (DT): Участниците трябва да валидират специфични контролни точки, които често са разположени в по-тежък терен или дюни, както подсказва името. Този тест е задължителен за групите Н2 и Н3 и опционален за Н0 и Н1. Какво означават съкращенията, ще прочетете по-надолу в текста..
Citroen 2CV с мощност 38 к.с. и предно предаване. За да е по-конкурентен, пилотът му Флорис Де Раат от Нидерландия е отслабнал с 10 кг преди състезанието. Което си е доста добро олекотяване към тежащата 740 кг машина... Снимка: A.S.O.
Всеки етап може да има няколко RT, NT или DT. Детайлите за маршрута, някои контроли и свързващите отсечки са описани в контролна карта, която се дава на екипажите на старта на всеки етап. Наказанията се дават в точки, като може да са за превишена скорост (допълнение от парични глоби на обществени пътища), за надхвърлени километри и т.н. По време на RT, максималната скорост е ограничена на 140 км/ч за автомобилите и 120 км/ч за камионите.
Победител е участникът с най-малко точки на финала на ралито. Ако екипаж не може да завърши даден етап, може да продължи участието на следващия, след като отстрани проблемите си. Но тогава той ще получи максимално наказания за всеки един пропуснат тест.
Победителят от "Дакар" 2007 при камионите Ханс Стейси се състезава с едно от четирите специално подготвени за Dakar Classic машини Audi Quattro, еквивалентни на легендарните WRC-болиди от миналото. Снимка: A.S.O.
Ето и отделните категории и класове за рали Dakar Classic 2025:
Период A – машини, произведени преди 1 януари 1986 г.
Период B – автомобили и камиони, произведени между 1. 1. 1986 и 31. 12. 1998
Период C – превозни средства, произведени между 1. 1. 1999 и 31. 12. 2004 г.
Класическият Land Rover Defender ни подсеща, че британската марка ще влезе официално в рали "Дакар" догодина. Снимка: A.S.O.
Трите периода пък са разделени на следните четири групи:
H0 – ниска средна скорост, за по-маломощни автомобили без турбо мотори. Не е достъпна за машините от период C.
H1 – умерена средна скорост. Достъпна за всички, идеална за по-маломощни автомобили. Не се отнася за машини от период C, освен ако не са с ресорно окачване.
H2 – междинна средна скорост (10% до 15% по-високи скорости от на предходните групи)
H3 – висока средна скорост (25% до 35% по-високи средни скорости. Не е достъпна за машини от период А.
Mercedes 6x6: триосните машини вече са рядкост в "основния" Дакар, заменени от мощни 4х4 прототипи. Снимка: A.S.O.
И така, на старта в Саудитска Арабия застанаха 95 класически машини. Палитрата от ретро-возила е доста пъстра, като тук виждаме и имената на участници, и дори шампиони от „състезателния“ Дакар през годините. Тази година Dakar Classic се очертава като доста тежък и сериозен, като участниците се изправиха срещу трасе с дължина от 7246 км, от които 4033 са състезателни етапи.
След края на първата състезателна седмица, водач в генералното класиране на Dakar Classic 2025 e италианецът Лоренцо Тральо с Nissan Terano (n. 701) с 354 точки. Това е трето участие за пилота, който миналата година завърши втори.
Лидерът в генералното класиране на Dakar Classic Лоренцо Тральо с Nissan Terrano. Снимка: A.S.O.
На второ място във временната подредба е миналогодишният шампион от Испания Карлос Мила с Toyota Land Cruiser 80 и 385 точки. Топ 3 се допълва от сънародника му Хуан Морера с Porsche 959, което изглежда досущ като машините от отбора на Rothmans от 80-те години на миналия век.
Както и рали "Дакар" 2025, така и Dakar Classic 2025 днес има своят почивен ден. Двете надпревари рестартират утре, а организатроите обещават още по-дълги и тежки етапи до финала на 17 януари в Шубайта. Не, че досега беше разходка в пясъка, де...