Има ли смисъл от всесезонните гуми?
Зимата вече официално е тук, независимо дали сте подготвили автомобила си или не. По нашите ширини е задължително със закон да караме с пригодени за зимни условия гуми от началото на месец ноември. Те, както и джантите обаче остават едно сериозно перо и често е доста изкушаващо да се обърнем към всесезонните гуми, чиито производители гарантират адекватно поведение, независимо дали е 35 или -10 градуса и сняг.
През 1977 година Goodyear представя своя нов модел гума - Tiempo, която е първата в историята всесезонка. След мощна рекламна кампания, играеща си с нежеланието на хората да се занимават със смяна на гуми, линията започва да се продава като топъл хляб и скоро повечето от конкурентите също пускат такъв тип гуми. Дори днес почти всички нови автомобили се продават с универсални гуми.
Дали обаче в това има смисъл и логика? Колегите от Road&Track са се постарали да направят максимално точен тест по темата, закарвайки два броя Chevy Equinoxes в северна Минесота - щат с 5-месечна зима, където хората дълго време не виждат нищо друго под краката си, освен сняг и лед. Единият тестов автомобил е с предно задвижване, докато вторият е с такова на четирите колела. Сравнението е между всесезонни и зимни гуми на Goodyear, като първо и двете машини са с универсалните, а след това със специализираните гуми.
Изпитанието се провежда в няколко посоки - ускорение, спиране, завиване, изкачване на наклон. За да бъде още по-точно, автомобилите се управляват от един и същи шофьор, а данните се събират от стандартен VBOX - GPS устройство, записващо информация за позиция и ускорение.
Резултатите от теста са съвсем ясни. Няма показател, по който зимната гума да отстъпва на всесезонната. И при двата вида задвижване специализираните гуми показват на моменти минимално, а в други много ясно превъзходство. Ако мислите, че 4х4 автомобил ще направи поведението на всесезонките по-добро, вероятно бъркате. Да, може да Ви помогне да се измъкнете от снега, но спирането и завиването може да бъде дори по-трудно заради принципно по-голямото тегло на 4WD автомобилите.
Ето какви съвети дават от R&T след теста:
1. Слагайте четири зимни гуми, а не само на задвижващите колела. Разликата в сцеплението може да има непредвидими резултати.
2. Купете си по-евтини стоманени джанти за зимата. Преглътнете естетиката и си осигурете безаварийно пътуване. Алуминиевите джанти могат бързо да бъдат унищожени в скрити от снега и леда дупки или при хлъзгане към някой бордюр.
3. Складирайте гумите на сухо и хладно място, завити в тъмен найлон. Не ги оставяйте на пряка слънчева светлина.
4. Да, притежанието на 2 комплекта гуми е разход, но погледнете от положителната страна - така всеки комплект търпи двойно по-малко износване и има двойно по-дълъг живот. Така че реално ще дадете едни и същи пари, защото ще купувате гуми по-рядко.
И най-важното, независими какви гуми имате през зимата, спазвайте най-важните правила за този сезон. Увеличете дистанцията от автомобила пред Вас, очаквайте неочаквани промени на пътя и си предвидете допълнително време, когато планирате пътуване.