18 юни 2019
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Плюс или недостатък са повечето предавки на автоматика и колко са прекалено много?

Ние европейците не обичаме особено автоматиците, но истината е, че двата педала имат своето предимство. Ръчните трансмисии са по-прости като устройство, по-надеждни и по-лесни за ремонт, както и помагат на колата да пийва една идея по-малко гориво, това е така. Но пък удобството от автоматичните скорости не е за пренебрегване. Има и друг фактор - извън света на "Бързи и яростни" ръчните скоростни кутии са с 6, най-много 7 предавки. Това може и да се усеща достатъчно за повечето шофьори, но на теория колкото повече предавки има, толкова по-лесно двигателят ще работи в оптималните си обороти. И ако преди години автоматиците разполагаха с по 4-5 предавки, с 6 и 7 само при луксозните возила, вече дори при що-годе общодостъпни коли се стига до 10-скоростни трансмисии. Въпросът е доколко увеличаването на броя на предавките е плюс и има ли такова нещо като прекалено много скорости?

Защо са необходими толкова скорости?

Основната причина за внедряването на скоростни кутии със все повече предавки е, че така може да се постигне едновременно подобрение на динамиката и иконимичността на автомобила, обяснява шефът по трансмисиите на FCA Марк Шампайн за AutoGuide.

"Разпределението на предавателните числа помага двигателят да бъде поставен в най-ефективния работен диапазон", казва той. С други думи така се постига оптимална гъвкавост в работата на автомобила и той може едновременно да ускорява бързо при необходимост и да пести гориво когато скоростта не е приоритет. В гамата на FCA се стига до 9 предавки, но съществува вариант за дори по-широк диапазон от предавателни числа - CVT трансмисиите.

Ами безстепенните кутии и тези с два съединителя?

Тъй като ниският разход на гориво засилва значимостта си като фактор при избор на автомобил, на производителите им се налага да обмислят различни алтернативи за задвижването. Безстепенните скоростни кутии се явяват като различно решение на въпроса с предавките. Според Шампайн обаче CVT кутиите работят добре само при малките мотори, а големите и по-мощни агрегати просто надскачат възможностите им. FCA са изоставили вариаторите именно заради неспособността им да се справят с висок въртящ момент, уточнява ръководителят.

В света на автоматиците има и друг вариант - кутиите с два съединителя. До не особено отдавна те бяха резервирани най-вече за спортистите, но в днешно време конфигурацията намира място във всевъзможни коли. Голям брой клиенти обаче се оплакват от непостоянството в работата им при ниски скорости, където смяната на предавка може да е далеч от плавна. Американските пътни власти съобщават, че са залети от оплаквания относно трансмисии с два съединителя и поради тази причина традиционните автоматици, но с повече предавки, са предпочитани от клиентите.

Повече предавки = по-ненадеждни трансмисии?

Тук стигаме и до въпроса за надеждността, който споменахме в началото. В крайна сметка колкото повече усложнявате дадено устройство, толкова повече стават елементите, които да поддадат. Шампайн спокойно заявява, че от страна на Fiat Chrysler не съществуват опасения за надеждността или дълголетието на автоматиците и единствената разлика е, че те извискват обстойни тестове.

Малко производители могат да си позволят да създадат собствена скоростна кутия и всъщност 8- и 9-степенните автоматици на FCA са базирани на кутия на ZF с 8 предавки. Германската компания снабдява големите имена в бизнеса, сред които BMW и Honda, а на автомобилните фирми им остава да калибрират трансмисията според нуждите си.

Колко предавки са прекалено много?

А дали има такова нещо като прекалено много предавки? Шампайн твърди, че в един момент ще се стигне до изравняване на бройката на предавки в автоматиците, но е малко вероятно да бъде прескочено над 10.

"Колкото повече предавки има, толкова по-сложна става архитектурата на трансмисията. Когато това се случи, се получават повече загуби от триене и като резултат се губят позитивите за ефективността", казва експертът. С други думи да, има момент, в който "колкото повече, толкова по-добре" спира да важи и се стига до влошаване на работата.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.